Gerdab.IR | گرداب

تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه ايران از سوي اوباما

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۹

با وجود اين كه مسوولان و مقامات ايران بارها تاكيد كرده‌اند كه تحريم‌ها تاثيري بر اراده ايران براي استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي ندارد و ايران به هيچ‌وجه از حق خود در اين باره نخواهد گذشت، باراك اوباما، در ادامه سياست‌هاي خصمانه آمريكا عليه ايران، لايحه‌ تحريم‌هاي جديد اين كشور عليه ايران كه محدوديت‌هايي را عليه واردات سوخت تهران اعمال مي‌كند را امضا و آن را به قانون تبديل كرد.

به گزارش گرداب به نقل از ایسنا، باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا روز پنجشنبه گفت كه اين تحريم‌ها شديدترين تحريم‌هايي است كه كنگره‌ي آمريكا تاكنون عليه تهران اعمال كرده است و خريد نفت پالايش شده و نيز كالاها و خدماتي را كه براي مدرنيزه كردن بخش نفت و گاز طبيعي‌اش نياز دارد براي ايران دشوار خواهد كرد.

اوباما گفت: "اگر چه در ديپلماسي همچنان باز است ولی در صورتي كه ايران همچنان به درخواست‌هاي بين‌المللي براي توقف برنامه‌ي غني‌سازي اورانيومش بي‌اعتنايی كند، تحت فشارهاي بين‌المللي هر چه بيشتر قرار خواهد گرفت."

رييس‌جمهور آمريكا پس از امضاي اين لايحه گفت كه نبايد شكي وجود داشته باشد كه آمريكا و جامعه‌ي بين‌المللي مصمم‌ند ايران را از آن‌چه دستيابي به تسليحات هسته‌اي مي‌خواند، بازدارند.

سران اتحاديه‌ي اروپا ماه ميلادي گذشته موافقت كردند كه با اتخاذ اقدامات بيشتر عليه بخش مالي، بانكداري، بيمه، حمل و نقل و انرژي ايران تحريم‌هاي سازمان ملل عليه تهران را تشديد كنند.

تحريم‌هاي جديد آمريكا از اقداماتي كه در ماه ژوئن مورد توافق شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفت فراتر مي‌رود و هدف آن افزايش فشار به ايران به منظور متقاعد كردن تهران به بازگشت به مذاكرات بين‌المللي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌اي‌اش است.

تحريم‌هاي آمريكا شركت‌هايي را كه براي ايران بنزين تامين مي‌كنند و موسسات بانكي بين‌المللي را كه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران يا برنامه‌ي هسته‌اي اين كشور ارتباط دارند، هدف قرار خواهد داد.
 بانك‌هاي خارجي كه با بانك‌هاي كليدي ايران يا برخي اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، روابط تجاري دارند، اجازه‌ی دسترسي به سيستم مالي آمريكا را نخواهند داشت.

تامين‌كنندگان جهاني بنزين براي ايران علاوه بر آن مي‌توانند با ممنوعيت دسترسي به سيستم بانكداري آمريكا، معاملات ملكي و تبادلات خارجي در آمريكا روبه‌رو شوند.

رييس‌جمهور آمريكا گفت: "ما به وسيله‌ي اين تحريم‌ها و تحريم‌هاي ديگر به قلب توانايي دولت ايران براي تامين بودجه و توسعه‌ي برنامه‌هاي هسته‌اي‌اش ضربه مي‌زنيم. ما به دولت ايران نشان مي‌دهيم كه اعمالش عواقبي دارد."

هاوارد برمن، يكي از اعضاي دموكرات كنگره‌ي آمريكا و از طراحان بسته‌ي تحريم‌هاي جديد اين كشور عليه ايران گفت كه اميدوار است اين تحريم‌ها ابزاري را كه اوباما براي متقاعد كردن ايران براي كنار گذاشتن برنامه‌ي هسته‌اي‌اش بدان نياز دارد در اختيارش قرار دهد.

تحريم‌هاي جديد بخش انرژي ايران را هدف قرار داده است.

رابرت گيبز، سخنگوي كاخ سفيد روز پنجشنبه اذعان داشت كه اقدامات جديد حكم "گلوله‌ي نقره‌اي" (كه بتواند ايران را از مسيرش بازدارد) را ندارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اوباما با ادعاي اينكه ايران پيشنهاد گفت‌وگو را كه وي پس از ورود به كاخ سفيد به ايران ارائه كرد ناديده گرفت، مدعي شد: "ايران تاكنون مسير بي‌اعتنايي را انتخاب كرده است، به همين دليل ما ائتلافي گسترده‌تر و عميق‌تر از كشورها را به وجود آورده‌ايم تا دولت ايران را تحت فشار قرار دهيم."

رييس‌جمهور آمريكا در ادامه گفت: "دولت ايران هنوز حق انتخاب دارد. در ديپلماسي همچنان باز است. ايران مي‌تواند ثابت كند كه اهدافش صلح‌آميز است. مي‌تواند به وظايفش تحت معاهده‌ي منع گسترش تسليحات هسته‌يي (ان. پي. تي) عمل كند و به امنيت و رفاهي كه شايسته‌ي يك ملت بزرگ است دست يابد."
مسوولان و مقامات ايران بارها تاكيد كرده‌اند كه اين تحريم‌ها تاثيري بر اراده ايران براي استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌يي ندارد و ايران به هيچ‌وجه از حق خود در اين باره نخواهد گذشت.

وزير امور خارجه كشورمان نيز اخيرا در ارتباط با تحريم‌ها تصريح كرده بود: "تحريم، ادبيات دهه‌هاي 60 و 70 بوده و به هيچ وجه كارايي ندارد."

متكي افزوده بود: "آنچه به ما قوت مي‌بخشد، منطق حق و قوي ماست و لذا مواضع منطقي و عادلانه خود را حفظ خواهيم كرد.
اوباما در ديپلماسي نمره منفي گرفت و ‌آنها هر روز صفحه جديدي به پرونده اشتباهاتشان اضافه مي‌كنند."

هم‌چنین احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان نيز اخيرا در پاسخ به پرسشي درباره‌ مصوبه‌ كنگره آمريكا مبني بر تحريم ايران به ويژه در زمينه بنزين و سوخت تاثير تحريم‌ها و تدابير ايران در قبال آن‌ها گفت: "مطمئن باشيد تحريم در بخش انرژي تاثير مثبت بر اقتصاد ايران دارد، اما در گفت‌وگوها تاثير منفي. هر جا تحريم كنيد به سرعت تبديل به فرصت عالي در اقتصاد ايران مي‌شود اگر قبول نداريد خوب اين كار را انجام دهيد و نتيجه‌اش را ببينيد.

اين رفتار شما بدبيني و بي‌اعتمادي ما را بيشتر مي‌كند البته يك مقدار از اين رفتارها از لاعلاجي است به هر حال آن‌ها به رژيم صهيونيستي تعهد دادند اقدامي را عليه ايران انجام دهد اما چه كار مي‌خواهند بكنند؛ آن‌ها جز پذيرش ايران راهي ندارند."