Gerdab.IR | گرداب

تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران

درخواست مذاكره 1+5 در عین تحریم

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۹

در بیانیه گروه پنج به علاوه یك به از سرگیری هر چه سریع تر مذاكرات درباره برنامه هسته ای ایران تاكید شده است. در عین حالی که خود را به اجرای قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران متعهد می دانند.

به گزارش گرداب به نقل از شبکه خبر، نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان كه چندی پیش به قطعنامه آمریكا علیه ایران رای مثبت دادند و خود نیز تحریم های یكجانبه ای علیه ایران اعمال كردند، از ایران درخواست مذاكره كردند.

دیپلمات های آمریكا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان (گروه پنج به اضافه یك) پس از نشست دیشب خود در بروكسل مقر اتحادیه اروپا در بیانیه ای از ایران خواستند به دعوتشان برای بازگشت به پای میز مذاكره برای حل موضوع هسته ای پاسخ دهد.

این در حالی است كه این كشورها افزون بر اینكه به قطعنامه آمریكا برای تحریم دوباره ایران رای مثبت دادند، خود نیز تحریم های یكجانبه ای علیه ایران اعمال كرده اند.

در بیانیه گروه پنج به علاوه یك آمده است: "گروه پنج به اضافه یك مشتاقانه در انتظار پاسخ سریع سعید جلیلی، مذاكره كننده هسته ای ارشد ایران به نامه كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست كه در آن از سرگیری هر چه سریع تر مذاكرات درباره برنامه هسته ای ایران تاكید شده است.

گروه پنج به اضافه یك، در عین حال اعلام كردند: به اجرای قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران متعهد هستند.

نمایندگان گروه پنج به علاوه یك همچنین گفتند: نشانه هایی از پاسخ رسمی ایران به درخواست مذاكره آنان تا دو ماه آینده وجود دارد.

یكی از این دیپلمات ها در این خصوص گفت: سخنان اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران یكی از این نشانه هاست و بر همین اساس ما منتظر دریافت پاسخ رسمی ایران در اواخر آگوست و یا اوایل سپتامبر هستیم كه به احتمال مكتوب خواهد بود.

این دیپلمات كه نخواست نامش فاش شود به رویترز اعلام كرد: البته نشانه هایی نیز مبنی بر امكان دیدار با مقامات ایرانی وجود دارد.

اشتون دیشب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه "اگر ایران شخص دیگری را به غیر از جلیلی برای مذاكره معرفی كند آیا با وی مذاكره می كنید" گفت: جلیلی تنها میانجی مورد اعتماد است.

وی افزود: جلیلی فرد مناسبی برای مذاكره است و برای ما روشن شده كه وی از موضع ایرانیان سخن می گوید.

نمایندگان گروه پنج به علاوه یك در حالی بار دیگر بر خواست خود برای مذاكره با ایران تاكید كردند كه ماه پیش شورای امنیت سازمان ملل با تلاش آمریكا چهارمین قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب كرد.

اتحادیه اروپا و آمریكا نیز پس از این قطعنامه تحریم هایی را به طور یك جانبه علیه كشورمان اعمال كردند.

در پی تصویب این تحریم ها رئیس جمهوری در نشست خبری در تهران در روز هفتم تیر، درباره شرایط جدید ایران برای گفتگو با گروه 1+5 بر آمادگی كشورمان برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای از اوایل شهریور تاكید كرد.

آقای احمدی نژاد، لزوم شفاف شدن مواضع و نیات طرف های هسته ای از مذاكره با ایران و پرونده اتمی رژیم صهیونیستی و همچنین لزوم التزام طرف های مذاكره كننده به معاهده ان پی تی و شكسته شدن انحصار گفتگوهای هسته ای به گروه 5+1 و لزوم ورود قدرت های جدید به این مجموعه را از جمله شروط كشورمان برای از سرگیری مذاكرات هسته ای اعلام كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان هم هفته گذشته با ارسال نامه ای برای پانزده كشور عضو شورای امنیت سازمان ملل تاكید كرد: اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی بر برنامه هسته ای ایران تاثیری نخواهد داشت.

منوچهر متكی در این نامه با انتقاد از قطعنامه ناعادلانه و غیرقانونی چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ملت بزرگ ایران كه عجولانه و با اصرار و پافشاری آمریكا و متحدانش تصویب شد، نوشت: ایران اكنون بیش ازگذشته مصمم به توسعه برنامه هسته ای خود است.

متكی همچنین بار دیگر بر موضع ایران در مورد اینكه تسلیحات هسته ای در سیاست های دفاعی و امنیتی ایران هیچ جایی ندارد تاكید كرد.

در پی ارسال این نامه یك مقام اتحادیه اروپا گفت: گروه (پنج به اضافه یك) در حال بررسی چگونگی پاسخ به نامه منوچهر متكی است.

در خبری دیگر در پی استعفای "اولی هاینونن" مدیر پادمان ها و مسئول موضوع هسته ای ایران و سوریه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، كارشناس ارشد سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این استعفا كه در زمان غیر معمول صورت گرفت دلایل مختلف دارد.

" یسری ابوشادی" در گفتگو با شبكه خبری "العالم" با بیان اینكه "هاینونن" از 27 سال پیش تاكنون در آژانس بین المللی انرژی اتمی مشغول به كار است و در زمینه پرونده های فراوانی مانند كره شمالی، عراق، سوریه و موضوع هسته ای ایران فعالیت داشته است گفت: به احتمال " وكیا امانو" مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقدامات هاینونن در زمینه هسته ای ایران و سوریه رضایت نداشته است.

كارشناس ارشد سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: یكی از علل استعفای وی همچنین ممكن است به علت اصرار بر فرستادن دو بازرسی باشد كه ایران از پذیرش آنها خودداری كرد.

گفته می شود اولی هاینونن كه به تازگی استعفا كرده شهریور ماه (پایان ماه آگوست) آژانس بین المللی انرژی اتمی را ترك خواهد كرد.