Gerdab.IR | گرداب

پیاده‌سازی یک شبکه اجتماعی بدون افشای هویت کاربران

تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر شبکه اجتماعی را طراحی کرده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد بدون افشای اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی تبادل اطلاعات کنند.

به گزارش گرداب و به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدحسین نمکی با اشاره به جایگاه ویژه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: این روزها توسعه‌دهندگان توجه خاصی به ایجاد ویژگی‌ها و کاربردهای جدید در این شبکه‌ها کرده‌اند.

وی از پیاده سازی شبکه اجتماعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد و گفت: ایده اصلی در طراحی این شبکه اجتماعی ایجاد یک شبکه ناشناس بر پایه توصیه محتوای اشتراکی است که با عدم اتصال هویت کاربران به اقلام اشتراکی، وضعیت جاری و سوابق کاربر را از دید سایرین پنهان می‌کند.

نمکی، با بیان این‌که شبکه اجتماعی طراحی شده هویت را از کاربران گرفته و محتوا محور شده‌ است، اظهار داشت: در این شبکه اجتماعی آنچه که اهمیت دارد محتوا بوده و سعی شده است تا کاربران بدون توجه به آن‌که چه کسی مطلبی را ارسال کرده، به محتوای ارسال شده توجه کنند.

وی در مورد چگونگی پروسه ثبت نام کاربران در این شبکه اجتماعی به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در این شبکه اجتماعی بدون در نظر گرفتن نام، نام خانوادگی، جنسیت، ایمیل، میزان تحصیلات و بسیاری اطلاعات شخصی دیگر تنها با ورود نام کاربری و رمز عبور از کاربر ثبت نام می‌کند.

مجری طرح افزود: پس از انجام ثبت نام کاربران، صفحه‌ای برای آنها باز می‌شود‌ که از این طریق کاربران می‌توانند پست‌های خود را در آن به اشتراک بگذارند و یا مطالب سایر کاربران را مطالعه کنند.

وی با اشاره به تفاوت عملکرد این شبکه اجتماعی با سایر شبکه‌های مشابه، یادآور شد: بر خلاف سایر شبکه‌های اجتماعی، در این طرح هیچ‌گونه عکس و اطلاعاتی از فرد فرستنده وجود ندارد و پس از خواندن هر پستی می‌تواند به آن نمره داد.

نمکی ادامه داد: در این شبکه اجتماعی امکان این‌که بتوانیم فردی را پیدا کنیم و یا مطالب منتشر شده از فرد خاصی را پیگیری کنیم وجود ندارد.

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این شبکه اجتماعی مانند دیگر شبکه‌ها امکان قرار دادن پست و کامنت وجود دارد، اما آنچه که طراحی این شبکه را از سایرین جدا کرده است نحوه پیشنهاد دادن مطالب و دوست‌یابی است که در این شبکه بر اساس سلیقه کاربران طراحی شده است.

وی در مورد چگونگی این پیشنهاد توضیح داد: کاربران با توجه به نمره‌ای که به پست‌های مورد علاقه خود می‌دهند بررسی می‌شوند و با ارزیابی آنلاین کاربران در طول 6 ماه علاقه مندی آنها به موضوعات مختلف مشخص می‌شود و بر اساس این ارزیابی‌ها، پیشنهاداتی برای خواندن پست ارایه می‌شود.

مجری طرح تاکید کرد: پیشنهاد اقلام به اشتراک گذاشته شده صرفا متونی با طول کمتر از 4096 کاراکتر هستند.

نمکی، با بیان این‌که مرکز تحقیقات مخابرات ایران وعده‌های داده شده در زمینه حمایت از این طرح را عملی نکرده است، اضافه کرد: در حال حاضر این شبکه اجتماعی در دانشگاه امیر کبیر پیاده سازی  شده است و پس از نهایی شدن نسخه دوم کاربرد عمومی خواهد یافت.