Gerdab.IR | گرداب

دکتر روحانی؛ رئیس جمهوری:

«جوانان ما باید شبکه‌های اجتماعی را به تصرف دربیاورند»

تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

رئیس جمهوری گفت: من به عنوان رئیس جمهور از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم و قرار ما با وزارتخانه ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات این است که هرچه سریع‌تر به نسل سوم و چهارم برسیم

به گزارش گرداب و به نقل از مهر، حسن روحانی در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک این روز به خانواده بزرگ این صنعت و فناوری گفت: امروز دنیای اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است و اینکه در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار لایک در فیس بوک شاهد هستیم، اینکه ما تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می کنند و اینکه در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوب می شود و در همان زمان یک میلیون و 300 هزار نفر این فیلم ها را می بینند و دانلود می کنند، این به معنای یک تحول در دنیای امروز است.

وی با اشاره به ویژگی دنیای مجازی ادامه داد: گرچه ما با افراد به عینه در این شبکه های اجتماعی برخورد نمی‌کنیم، اما آثار آن بر جامعه ما و کشور کاملا ملموس است و حتی بر سبک زندگی مردم نیز تاثیر می گذارد.

دوران منبرها و تریبون های یکطرفه بسر آمده است

روحانی با بیان اینکه ما کم کم به نقطه ای می رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد، تصریح کرد: دیگر دوران پیام از طریق بلندگوها، منبرها و تریبون های یک طرفه به سر آمده و امروز هر پیامی در دنیا بازتاب وسیعی دارد و پیام ها قوی تر و تاثیرگذارتر است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید دنیای سایبری را یک فرصت تلقی کنیم گفت: ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به اضطرار و ناچار وارد دنیای آن شده ایم. ما باید بدانیم که حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا  فرهنگ ایرانی- اسلامی را قرن ها پاس داشتند و آن را به نسل های بعد منتقل کردند در حالی که هیچ ابزار مدرنی در اختیار آنها نبود و امروز نیز جوانان تحصیلکرده و علاقه مند به کشور نیز فضای بزرگی در اختیار دارند تا بتوانند از طریق آن هویت ایرانی- اسلامی را پاس بدارند.

وی ادمه داد: چرا ما در برابر فضای مجازی این همه دچار تزلزل هستیم، چرا به جوانان اعتماد نمی کنیم.

روحانی افزود: یک زمانی فکر می کردیم اگر ویدئو وارد کشور شد، ایمان جوانان پر می زند و سال های اولیه انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئویی وارد کشور شود و اگر وارد کشور شود و به خانه ها رخنه کند، چگونه ایمان و هویت را حفظ کنیم،ا ما دیدیم آمد، فراگیر شد و نه تنها در ایمان جوانان اثری نگذاشت، بلکه حضورشان در مساجد و مظاهر و راهپیمایی های انقلابی بیشتر هم شد و در جبهه های دفاع افتخار آفریدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از ویدئو غصه دیگری به نام ماهواره شروع شد، بیان کرد: در این زمان گفتیم با ماهواره ها چه کنیم چگونه با ماهواره هویت ایرانی- اسلامی می ماند. دیدیم آمد. مبارزه در پشت بام و بالکن ها هم اثرگذار نبود نه ایمان مردم رفت و نه هویت آنان.

وی اضافه کرد: امروز ظاهرا غصه دیگری بپا شده و آن اینترنت، جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سه و چهار است و می گوییم اینها را چه کنیم. به همه عرض می کنم به جوانان اعتماد کنید.

روحانی با بیان اینکه فطرت جوانان ما پاک است و ایرانشان را دوست دارند، توضیح داد: همه جوانان ما به اسلامشان و خاندان ائمه(ع) عشق می ورند و فطرتشان پاک است، حالا به گونه ای، روزی روزگاری و ساعتی یک خطا می شود می توان آن را برگرداند؛ چراکه خداوند تواب رحیم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این جملات من به این معنا نیست که به امنیت ملی فکر نکنیم، اظهار داشت: حتی کشورهای پیشرفته هم به مسائل امنیتی دغدغه های خاص خود را دارند. در زمینه سیاسی، مصلحت، حفظ امنیت ملی و اسرار ملی است و نه چیز دیگر و در مسائل اجتماعی نیز آنچه برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش ها است و مصلحت دیگری را نمی شناسیم ضمن اینکه حق ارتباط با شبکه جهانی به عنوان حق شهروندی را به رسمیت می شناسیم.

وی ادامه داد: اگر روزگاری سواد به مفهوم خواندن و نوشتن بود و روزگار دیگر به معنای ورود به دبیرستان و دانشگاه، امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است.

روحانی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون ارتباطات نوین و در راس آن IT امکان ندارد، تصریح کرد: فناوری اطلاعات به عنوان پایه ای برای سایر تحقیقات و علوم است؛ چراکه تحقیق بدون استفاده از کامپیوتر و اینترنت امکان پذیر نیست و دیگر نمی توان مانند گذشته به مخزن کتابخانه ها برویم و این دوران دیگر سپری و شرایط سپری شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای تحول عظیمی است، خاطر نشان کرد: مفهوم علم عوض شده و مفهوم تبلیغ و ترویج عوض شده است. مگر می شود در عصر امروز به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود جامعه جهانی بهره بگیریم.

در فرهنگ هنوز سپر در دست داریم نه شمشیر

وی همچنین با اشاره به سال فرهنگ گفت: ما همه در فرهنگ سپر دست گرفته ایم یک شمشیر هم پیدا می شود.

روحانی افزود: دائما می ترسیم که تیری به ما نخورد و در گوشه ای منزوی می شویم، اگر شمشیر هم در دست می گیریم شمشیر چوبی است.

راه مقابله با تهاجم فرهنگی، شمشیر چوبی نیست باید با ابزار مدرن وارد صحنه شد

رئیس جمهور ادامه داد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد که وجود دارد راهش شمشیر چوبی نیست باید با ابزار مدرن تر با این تهاجم فرهنگی مقابله کنیم و منفعلانه و ترسو وارد صحنه نشویم.

جوانان ما باید شبکه های اجتماعی را به تصرف در بیاورند

وی افزود: بخش بزرگی از این شبکه های اجتماعی را، جوانان، دانشجویان، ایران دوستان، اسلام دوستان باید به تصرف در بیاورند و هویت ایرانی- اسلامی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.

روحانی همچنین در ادامه با اشاره به گروهک تروریستی در آفریقا گفت: این گروهک تروریستی در آفریقا که دختران تحصیلکرده را می ربایند و آنها را به عنوان برده گرفته است چون می گویند آنها جرم نابخشودنی انجام داده و به دبیرستان رفته اند، اگر ما به صحنه نیاییم چه کسی باید وارد عمل شود.

رئیس جمهور افزود: ما همان انقلابیونی هستیم که در 22 بهمن در همین آفریقا و سومالی که امروز مرکز تروریسم شده است، 22 بهمن تا صبح در مساجد برای پیروزی انقلاب دعا می کردند و انقلاب ما در دوران دین‌زدایی پیروز شد و ما شعار اسلام گرایی را در دورانی ترویج کردیم که غرب گرایی به عنوان فرهنگ حاکم در بسیاری از جوامع سیطره پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه از لحاظ فنی و علمی باید بلوک فارسی را در شبکه های اجتماعی تقویت کنیم، خاطر نشان کرد: باید در شبکه های اجتماعی حضور فعال داشته باشیم تا بتوانیم هم صنعت دانش بنیان و هم خدمات دانش بنیان را پیش ببریم و هم فرهنگ واقعی اسلامی- ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم.

روحانی با بیان اینکه تبلیغ فرهنگ اسلامی- ایرانی کار دولت نیست، ادامه داد: این کار بخش خصوصی، مردم و شرکت های دانش بنیان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فناوری مجازی و فناوری ارتباطات و اطلاعات همه و همه باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان آماده کنند.

وی ادامه داد: وزیر ارتباطات گفت 30 هزار شغل در سال 93 در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد، اما انتظار من 100 هزار شغل جدید در فناوری بود. حالا ایشان قول 30 هزار را داده و گفته است سال آینده 100 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه ما در زمینه زیرساخت و ابزار و امکانات فنی هنوز در سطح پایین هستیم، گفت: ما در سیم ‌کارت در دنیا در رده پانزدهم هستیم و تعداد موبایلمان 65 میلیون است و در این زمینه از وضعیت متوسطی برخورداریم، اما وقتی که به پهنای باند می رسیم در رده صد و پنجاه و سوم جهان قرار داریم که این خیلی پایین است.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه امروز دورانی است که باید فضایی آرام تر، مطمئن تر، کم هزینه تر برای نسل جوان فراهم کنیم، گفت: دولت باید الکترونیکی شود.

وی با بیان اینکه بیشترین حل مشکلات مردم با دستگاه های اجرایی از طریق مراجعه حضوری است، افزود: بعد از مراجعه حضوری، پست و نامه نیز رده دوم را دارند و حل مشکلات از طریق ابزار الکترونیکی و اینترنت در رده خیلی پایین تری نسبت به دو روش قبلی قرار دارد و اگر ما می خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، سفرها کمتر و کارها دقیق تر شود، باید دولت را الکترونیکی کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در دنیا در رده صدم در زمینه دولت الکترونیکی هستیم، افزود: برای ایجاد دولت الکترونیک قدم های کوتاهی برداشته شده و قدم های بلند مانده است و ما باید در این زمینه به جایگاه قابل قبولی برسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید یک نهضت دیجیتالی آغاز شود، تصریح کرد: باید همه اسناد و مدارک دیجیتالی شود تا بتوانیم سرعت لازم را برای انجام خدمات به مردم انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما باید از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ و هویت اصیل ایرانی- اسلامی و راهی برای اشتغال استفاده کنیم.

به عنوان رئیس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم

روحانی با تاکید بر اینکه من به عنوان رئیس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم، گفت: ما قرارمان با وزارتخانه این است که هر چه سریعتر برای راه اندازی نسل سه و چهار پهنای باند وسیع نه تنها برای منابع و تجارت حتی برای موبایل هایی که در اختیار مردم و کاربران وجود دارد، اقدام کنند و این کار با حضور همه شرکت های خصوصی باید انجام گیرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به فناوری اطلاعات در بخش سلامت توضیح داد: ما اگر می خواهیم دارو در کشورمان درست مصرف شود و اگر می خواهیم نسخه پزشک درست نوشته شود، همه نسخه ها باید در شبکه اطلاعاتی ثبت شود.

وی فناوری اطلاعات و ارتباطات را فناوری مادر نامید و گفت: همه کارها باید با حضور خود مردم انجام گیرد.

روحانی ادامه داد: دولت در پی آن است که در شورای عالی فضای مجازی و هم در مرکز ملی فضای مجازی از این چارچوب برای آزادی عمل مردم و امنیت مردم و هم صیانت از اخلاق، ارزش ها و منافع ملی استفاده کند.

رئیس جمهورافزود: تعیین چارچوب و سیاست گذاری ها با این شوراها است و اجرایش با دستگاه های اجرایی و به ویژه شرکت ها است.

روحانی همچنین در پایان تاکید کرد: در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار ما نباید به واردات تکیه کنیم؛ چراکه در داخل کشور نیز امکانات و توانمندی های فراوانی در این زمینه وجود دارد.