Gerdab.IR | گرداب

دستور کار امریکا برای تغییر حکومت در 50 کشور

تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۹

کلینتون در سفر به اروپای شرقی و قفقاز از مخالفان حکومت‌ها حمایت کرد.وی در این کنفرانس بر اساس دموکراسی خواهی مورد نظر خود، از کشورهایی نظیر ایران، زیمبابوه، ونزوئلا، چین و روسیه به عنوان کشورهایی یاد کرد که به دور خود دیوار کشیده و درهای خود را به روی سازمان‌های مدنی بسته‌اند.

 
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به اروپای شرقی همه بافته‌های ‌رئیس‌جمهور امریکا را از هم باز و تأکید‌ کرد که حمایت از مخالفان سیاسی 50 کشور دنیا در دستور کار دولت امریکا قرار دارد.

به گزارش گرداب، هیلاری کلینتون شنبه شب گذشته طی سخنانی در سازمان جامعه دموکراسی در ورشو پایتخت لهستان به صراحت گفت که حدود 50 کشور دنیا طی 6 سال گذشته محدودیت‌های ‌تازه‌ای برای سازمان‌های ‌غیر حکومتی خود اعمال کرده‌اند ‌و دولت امریکا وظیفه دارد با بحران دموکراسی موجود در این کشور‌ها مقابله کند.
 
کلینتون گفت: "دو دهه بعد از فروپاشی کمونیسم، حاکمان این کشور‌ها بار دیگر از نیرو‌های امنیتی خشن، دادگاه های غیر مستقل و رسانه‌های خبری کنترل شده برای سرکوب سیستماتیک مخالفان سیاسی استفاده می‌کنند، ما باید با این بحران برخورد کنیم.
 
وزیر امور خارجه امریکا از ایجاد یک صندوق ویژه با سرمایه اولیه 2 میلیون دلار خبر داده که وظیفه آن حمایت از شهروندان مخالف حکومت های بالا و تقویت گروه‌های جامعه مدنی است.
 
وی از کشورهایی نظیر ایران، زیمبابوه، ونزوئلا، مصر و حتی چین و روسیه به عنوان کشورهایی یاد کرد که به دور خود دیوار کشیده و درهای خود را به روی سازمان‌های مدنی بسته‌اند.

اگرچه به گمان بسیاری از تحلیلگران، گرایش امریکا به روسیه کاملاً تاکتیکی است و نمی‌تواند برای بلند مدت ادامه داشته باشد ولی با این وجود در طول این یک سال امریکا در بسیاری از موارد صحنه را برای روسیه در منطقه خالی کرده است که می‌توان به عقب‌نشینی از انقلاب نارنجی اوکراین و لاله‌ای قرقیزستان و همچنین پشت گوش انداختن گسترش ناتو به شرق یاد کرد.

هیلاری کلینتون در سفر خود که از اوکراین شروع شده و به گرجستان ختم می‌شود رویه دیگری را برگزیده است.
وی در اولین دیدارش در اوکراین علاوه بر دیدار با دولتمردان سیاسی این کشور که گرایش شدید به روسیه دارند با مخالفان این دولت و همچنین روزنامه‌ها و رسانه‌هایی ‌که میل به غربگرایی دارند دیدار کرده است. وزیر امور خارجه امریکا به قدری به کار خود اعتقاد دارد که دیدار با یولیا تیموشنکو به عنوان رهبر مخالفان اوکراین را از دید لنزهای دروبین‌ها پنهان نکرد.

امید به روزهای مخملی
نوع تنظیم ملاقات‌های ‌کلینتون و کلماتی را که برای سخنرانی‌هایش انتخاب کرده نشان می‌دهد که امریکا نسبت به روسیه و حاشیه امنیتی اش به دوران قبل از اوباما برگشته است.
وی در کنفرانس بین‌المللی «ارتقای دموکراسی و حقوق بشر» که به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس سازمان جامعه دموکراسی در ورشو انجام شده، گفته است، ایالات متحده به منظور حمایت از فعالیت گروه‌های غیر دولتی، بودجه‌ای دو میلیون دلاری را برای سازمان جامعه دموکراسی در نظر گرفته است.

وی همچنین به سازمان جامعه دموکراسی در لهستان توصیه کرد تا به طور مستقل سرکوب گروه‌های فعال مدنی را مورد پیگیری قرار دهد و همچنین از نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد درخواست کرد تا بیش از پیش به پاسداری از جوامع مدنی بپردازد.

وی در این کنفرانس بر اساس دموکراسی خواهی مورد نظر خود، از کشورهایی نظیر ایران، زیمبابوه، ونزوئلا، چین و روسیه به عنوان کشورهایی یاد کرد که به دور خود دیوار کشیده و درهای خود را به روی سازمان‌های مدنی بسته‌اند.

وزیر امور خارجه اوباما سخنان دوپهلوی خود، که به عنوان هشدار به دولت‌های ‌منطقه تفسیر می‌شود را در آذربایجان نیز ادامه داد.
اگر چه بسیاری از تحلیل‌گران منطقه بر این اعتقاد بوده‌اند ‌که هدف اصلی سفر کلینتون به آذربایجان و ارمنستان رایزنی برای یافتن راه حلی به منظور پایان دادن مناقشه یک قرنه قره باغ است، اما کلینتون علاوه بر دیدار با سیاست‌مردان این دو کشور بیشتر انرژی خود را مصروف نهادهای غیردولتی که در برخی از کشورها با عنوان ضد دولتی از آنها یاد می‌شود و همچنین وبلاگ‌نویس‌ها و فعالان عرصه اینترنتی کرده است که معمولا از فضای سایبر به اشکال مختلف برای تمایلات غربگرایانه تلاش می‌کنند.

در دیدار دیروز کلینتون با الهام علی‌یف، رئیس‌جمهور آذربایجان اگر چه علی‌یف از وزیر امور خارجه امریکا خواسته است که برای حل شدن بحران قره باغ با آذربایجان کمک کند، اما همزمان با سفر کلینتون به منطقه کنگره امریکا نه تنها کمک مالی را برای ارسال به قره‌باغ به تصویب رسانده است، بلکه نسبت به سال 2010 میزان این بودجه را افزایش داده است تا بحران قره‌باغ بین دو کشور همسایه ارمنستان آذربایجان به نفع امریکا ادامه پیدا کند.

بالطبع کلینتون همین رویه را در گرجستان پس از کشورهای اوکراین، لهستان، ‌آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد و پس از 5 روز تلاش برای هشدار به رهبران منطقه و دلجویی از مخالفان روز سه شنبه به واشنگتن باز می‌گردد.
انتشار خبر جاسوسی روسیه در امریکا و همچنین انگلیس عاملی شده است تا کلینتون راحت‌تر سیاست‌های ‌ضد روسی خود را در منطقه دنبال کند و حداقل این امید را به مخالفان بدهد که در فکر آنهاست.

منبع: جوان آنلاین