Gerdab.IR | گرداب

نگرانی یک استاد دانشگاه از روند تخریب زبان فارسی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

عضو هیأت علمی گروه ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: فضای مجازی به‌شکل گسترده در حال تخریب ادبیات فارسی است و بسیاری از عبارات و جملاتی که در پیامک‌ها و سایت‌ها به کار برده می‌شود به‌لحاظ دستور زبانی ایرادهای جدی دارند.

به گزارش گرداب، پروین گلی‌زاده، عضو هیأت علمی گروه ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: فضای مجازی به‌شکل گسترده در حال تخریب ادبیات فارسی است و بسیاری از عبارات و جملاتی که در پیامک‌ها و سایت‌ها به کار برده می‌شود به‌لحاظ دستور زبانی ایرادهای جدی دارند.

گلی‌زاده گفت: در فضای مجازی هم املاء، هم بیان و هم ترکیبات به‌شکل صحیح به کار برده نمی‌شود و تداوم این روند حیات ادبیات فارسی اصیل را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: این لغزش‌های ادبیاتی در رادیو و تلویزیون و سایت‌های اینترنتی به‌وفور دیده می‌شود که این‌ها در حال تبدیل شدن به غلط‌های رایج و مصطلح هستند.

استاد ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کشورهای افغانستان و تاجیکستان در پاسداشت ادبیات فارسی موفق‌تر از ما عمل کردند و ادبیات این کشورها غنی‌تر و اصیل‌تر است و کیان ادبیات فارسی بهتر حفظ شده است.

وی گفت: برای مقابله با تهاجم و ورود واژه‌های بیگانه، زبان فارسی قدرت واژه سازی بالایی دارد و باید واژه‌های نرم و آشنا را جایگزین واژه‌های خارجی کنیم.