Gerdab.IR | گرداب

فرمانده نیروی انتظامی تشریح کرد:

تهدیدزدایی از اینترنت؛ هدف پلیس فتا

تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳

فرمانده نیروی انتظامی گفت که «تهدیدزدایی از اینترنت» و یا کاهش تهدیدها را باید مدنظر قرار دهیم.

به گزارش گرداب، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری پلیس، با اشاره به افتتاح پلیس فتا گفت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) در مقایسه با بعضی از کشورها هنوز جوان است، البته برخی از کشورها هنوز این پلیس تخصصی را در مجموعه انتظامی خود نداشته و یا اگر دارند بسیار شکننده است بطوریکه اگر به حوادثی که در کشورهای اطراف اتفاق افتاده توجه کنیم، می توانیم علت آنها را ضعف در حوزه های اطلاعاتی و بخصوص فناوری های جدید مشاهده کنیم. دست کم گرفتن ماهواره، اینترنت و دیگر تکنولوژی های جدید که می تواند بستری برای ورود دشمنان باشد و نگاه خوشبینانه به این فناوری ها باعث بروز برخی از مشکلات در کشورهای پیرامونی ما شده است.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه افزود: خوشبختانه امروز پلیس فتا ناجا با شناسایی، جذب و پرورش کارشناسان و متخصصان و ایجاد ابزار و آزمایشگاه های لازم در این حوزه و برقراری ارتباط با ساختارهای بیرون توانسته علاوه بر کشف پرونده هایی که یا از طریق قربانیان و یا از سوی دادگاه به این پلیس ارجاع می شود، با مطرح کردن سوژه های سرقت و انواع بزهکاری ها به آگاهی مردم، پیشگیری از جرم و در نهایت جلوگیری از افتادن در دام بزهکاران، بپردازد و درواقع به پرونده های جرائم بار آموزشی می دهد.

اسماعیل احمدی‌مقدم ادامه داد: اتفاقا ابزارهای جدید برخلاف ظاهر گنگ و بی سر و ته خود طوری طراحی شده اند که هیچ مجرمی در این فضا ناشناخته نمی ماند و در هر سیستم ردی ازخود به جای می گذارد و این موضوع به شرط ارتقاء مهارت ها باعث افزایش قدرت کشف می شود.

عضو حقوقی شورای‌عالی فضای مجازی درباره این شورا گفت: ناجا در شورای عالی فضای مجازی عضویت دارد و پلیس فتا نیز به نمایندگی از ناجا در شورای معین شورای فضای مجازی حضور دارد؛ این شورا در ابتدای راه است و فعالیت های منسجمی در بخش امنیت و محتوا در حال انجام است و اگر این مسیر به درستی طی شود می توانیم اینترنت را نه تنها تهدید بلکه فرصت بدانیم.

دکتر احمدی مقدم گفت: تهدید زدایی از اینترنت و یا کاهش تهدیدات را باید مدنظر قرار دهیم، باید تا جایی حرکت کنیم که اگر سرعتمان در این خصوص زیاد شد ریسک فعالیت های ما افزایش نیابد؛ امروز پلیس فتا بیشتر از نقش کشف جرم، نقش پیشگیری و آگاهی دهی دارد.

فرمانده ناجا افزود: نرخ کشف پلیس فتا بیش از 70درصد در سال جاری است. البته این رقم مربوط به پرونده هایی است که پلیس کشف کرده این در حالیست که برخی از سرقت های خرد از حساب های مردم صورت می گیرد که صاحبان حساب ها نیز از آنها اطلاعی ندارند و وقتی پلیس آنها را کشف می کند، متوجه سرقت ها می شوند؛ نرخ گزارش و کشف جرائم فضای مجازی برای مثال مانند قتل نیست، چرا که از تمام قتل ها 98 تا 99 درصد به پلیس گزارش می شود اما در خصوص جرائم فضای مجازی پرونده های ثبت شده بخش کوچکی از کل جرائمی است که در کشور انجام می شود.

رئیس پلیس ناجا در پایان گفت: ما باید به مرحله ای برسیم که تمام جرائم فضای مجازی را شناسایی و مردم که بعنوان قربانیان اینگونه جرائم هستند را آگاه کنیم تا بتوانند از حق خود دفاع کنند.