Gerdab.IR | گرداب

«تخلف کرده‌ایم؛ اما ادامه می‌دهیم»

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳

فیس بوک پس از اعتراضات شدید به علت تحقیقات بدون اجازه از کاربرانش تصریح کرده که بابت این کار عذرخواهی می‌کند، اما با اصلاحاتی به این اقدام ادامه می‌دهد.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، آی تی پروپورتال گزارش داد که نگرانی از نقض حریم شخصی کاربران فیس بوک پس از آن شدت گرفت که مشخص شد این شرکت بدون اطلاع کاربران انگلیسی زبان در مورد واکنش‌های احساسی آن‌ها به پست‌های دوستانش تحقیقات دامنه‌داری به عمل آورده است.

هدف از این تحقیقات این بوده که مشخص شود آیا ابراز احساسات مثبت یا منفی کاربران از طریق پست‌ها و مطالب ارسالی باعث واکنش مشابهی در دیگر کاربران شده و آن‌ها را نیز دچار احساسات مثبت یا منفی می‌کند یا خیر. برای انجام این کار فید خبری میلیون‌ها نفر در فیس بوک بدون اطلاع آن‌ها مورد موشکافی دقیق قرار گرفته است.

فیس بوک اعلام کرده از این واکنش‌ها شگفت زده شده و قصد دارد در ادامه تحقیقاتش از دستورالعمل‌های خاصی برای انجام پژوهش‌های علمی تبعیت کند.

این شرکت مدعی است که در ادامه امور مختلف را به شیوه‌های متفاوتی انجام خواهد داد و از اشتباهات قبلی خودداری خواهد کرد، هر چند با توجه به سابقه این شرکت مشخص نیست این ادعاها تا چه حد واقعی باشند.

مایک شروفر مدیر امور فناوری فیس بوک در این مورد گفته است: تمامی محققان فیس بوک دستورالعمل مشخصی را همراه با جزییات دریافت خواهند کرد تا برای بررسی عمیق اطلاعات مربوط به حریم شخصی افراد روند خاصی را دنبال کنند. قرار است به همین منظور آموزش‌های خاصی نیز به این افراد ارائه شود.

با توجه به اینکه به نوشته منابع خبری، اطلاعات تحقیقات قبلی در اختیار برخی سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا قرار گرفته بود ادعاهای تازه فیس بوک نیز صرفاً روشی برای فریب کاربران و کاهش از خشم و نگرانی آن‌ها قلمداد می‌شود.