Gerdab.IR | گرداب

هک 143 دوربین مداربسته از ایران و پخش آنلاین در اینترنت

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳

این تعداد دوربین به نظر شامل دوربین‌های عمومی و خصوصی است که در نقاط گوناگون کشور از جمله در تهران، اصفهان، بیرجند، آمل، بابلسر، همدان، گنبد کاووس، گرگان، مشهد، کرج، قم، شیراز، تبریز، و بسیاری دیگر از شهرهای کشور است. مجموعا ۷۳ هزار دوربین از سراسر دنیا هک شده و به شکل آنلاین در این وب سایت تصاویر آن‌ها پخش می‌شود!

به گزارش گرداب و به نقل از تابناک، در حالی که بسیاری از افراد اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته برای امنیت خود می‌کنند، ‌یک وب سایت به خوبی نشان می‌دهد که ‌رعایت نکردن نکات ایمنی از جمله انتخاب گذرواژه قوی برای دوربین‌ها، تا چه حد می‌تواند منجر به ‌ناامنی‌ و حتی از دست رفتن اطلاعات محرمانه و شخصی شود.

بنابراین گزارش، وب سایتی با نام Insecam مجموعا بیش از ۷۳ هزار IP Camera را هک کرده و برای دیدن عموم به شکل آنلاین قرار داده است. در حالی که این وب سایت اشاره کرده ‌که تنها هدف از این موضوع، نشان دادن عدم قوت تنظیمات پیش فرض امنیتی این دوربین‌ها و آگاهی کاربران از این موضوع است، ‌عملا منجر به آن ‌‌شده است که حریم خصوصی بسیاری ‌افراد در سراسر دنیا نقض شده و مورد تجاوز قرار گیرد.

هک 143 دوربین مداربسته از ایران و پخش آنلاین در اینترنت

دوربین‌هایی که به وسیله این وب‌سایت هک شده و به نمایش در‌آمده، از همه نقاط از جمله مکان‌های عمومی همچون تفریح‌گاه‌ها و پارکینگ‌ها تا نقاط خصوصی همچون منازل افراد را در بر می‌گیرد. به نظر می‌رسد که دوربین‌ها نیز از مدل‌ها‌ و ‌سازندگان گوناگون هستند.

صاحب این وب سایت البته ناشناخته بوده که به آدرسی در موسکو لینک شده است. وی ادعا کرده است، این وب سایت برای این طراحی شده ‌که اهمیت تنظیمات امنیتی را نشان دهد.

همچنین اشاره شده ‌که امکان خارج کردن دوربین‌های هک شده از فهرست این وب سایت وجود دارد. تنها کافی است که گذرواژه دوربین خود را تغییر دهید!

نکته جالب درباره این وب سایت برای ما این است که در مجموع ۱۴۳ دوربین از ایران نیز در این فهرست دیده می‌شود؛ دوربین‌هایی که تقریبا از همه نقاط ایران هستند.

هک 143 دوربین مداربسته از ایران و پخش آنلاین در اینترنت

همچنین در این وب‌سایت با باز کردن هر یک از دوربین‌های موجود، می‌توان آدرس دقیق آن را بر ‌نقشه گوگل به همراه سایر اطلاعات موجود از آن را نیز دید.

هک 143 دوربین مداربسته از ایران و پخش آنلاین در اینترنت

همان گونه که گفته شد، این وب‌سایت اغلب دوربین‌هایی را که با گذرواژه‌های ضعیف یا پیش فرض در حالت فعالیت هستند، هک کرده و ‌در فضای آنلاین قرار داده است.

هک 143 دوربین مداربسته از ایران و پخش آنلاین در اینترنت

راه مناسب این است که اگر شما نیز از آن دسته‌ کاربران این دوربین‌ها هستید، هم اکنون گذرواژه دوربین خود را تغییر دهید.