Gerdab.IR | گرداب

مدیرعامل همراه اول بیان کرد:

رشد یک و نیم برابری ترافیک اینترنت همراه اول، طی 2 ماه اخیر

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان آنکه طی 2 ماه گذشته 1.5 برابر رشد ترافیک اینترنت همراه داشته ایم، گفت: همراه اول بیش از 62 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و 100 درصد شهرها، بیش از 43 هزار روستا و 70 هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

به گزارش گرداب و به نقل از ایرنا، وحید صدوقی با بیان آنکه همراه اول در 20 سال گذشته بیش از 67 میلیون سیم کارت واگذار کرده است، درخصوص دریافت مجوز ارائه نسل های 3 و 4 در سوم شهریورماه سال جاری، افزود: طی 80 روز گذشته موفق شدیم 2000 سایت تلفن همراه نصب کنیم و حدود 40 شهر را تحت پوشش 3G قرار دهیم.

مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه اظهار امیدواری کرد که بتوانیم تا پایان سال تعداد سایت های 3G خود را به 5000 دستگاه برسانیم و این در شرایطی است که ما در 10 سال توانسته بودیم 5000 سایت نسل 2 را راه اندازی کنیم.

صدوقی گفت: این توسعه در حالی صورت گرفته که در این مدت با مشکلات نقدینگی، افزایش نرخ ارز و تحریم مواجه بوده ایم. در سال 89 شبکه نسل 4 را در مرودشت آماده و تست کرده بودیم ولی به دستور سازمان تنظیم مقررات، شبکه را خاموش کردیم.

وی با تأکید بر اینکه این اپراتور سعی دارد توسعه را در شب انجام دهد تا مشکلات کمتری برای مشترکین ایجاد شود، اظهار داشت: بابت مشکلاتی که برای مردم بخاطر ارتقاء نسل ایجاد می شود عذرخواهی می کنیم و باید این مشکلات برطرف شود.

صدوقی با اشاره به ثابت بودن تعرفه مکالمات این اپراتور طی 10 سال گذشته، گفت: از اسفند سال 82 تا اسفند92 بدون افزایش قیمت خدمات خود را ارائه کرده ایم و فقط امسال همزمان با یکسان شدن تعرفه ها، برای سیم کارت دائمی ها 6 درصد افزایش داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: قبلا نیز به اصحاب رسانه گفته بودم که اگر ثابت کنند طی 10 سال گذشته خدمتی که در کشور افزایش قیمت نداشته است، به آنها جایزه خواهیم داد؛ هرچند در این 10 سال، دلار از 600 به 3200 تومان رسیده است.

صدوقی با بیان اینکه در دوره دولتی بودن، این شرکت تسهیم درآمد نداشته است، گفت: هم اکنون بصورت سه ماه یکبار 31درصد درآمد و 8 درصد بعنوان مالیات ارزش افزوده که مصوبه مجلس است به دولت پرداخت می شود.

وی با اشاره به کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتور اول نیز گفت: در بحث کیفیت، رگولاتوری دسترسی آنلاین به شبکه ما دارد و در هر لحظه می تواند کیفیت سرویس را ملاحظه کند، شاخص های کیفیت در پروانه کاملا مشخص است.

مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه با اشاره به مثالی افزود: درصد قطعی مکالمه در پروانه، یک درصد مجاز شمرده شده؛ در حالیکه این نرخ در شبکه همراه اول کمتر از نیم درصد است. علاوه بر این همراه اول و سازمان تنظیم مقررات در سراسر کشور، تست میدانی (درایوتست) انجام می دهند که نتیجه تست های کیفیت مکالمه و دیتا آن، بصورت فصلی و 6 ماهه اعلام می شود.

صدوقی با اشاره به بهره گیری از تولیدات ساخت داخل کشور، اظهار داشت: در سال 85 قراردادی جهت تولید تجهیزات برای شش میلیون مشترک منعقد شد و وزارت صنعت و معدن وقت برای این کار شش شرکت معرفی کرد که ارزش قرارداد آنها حدود یک هزار و 800 میلیارد ریال بود.

وی افزود: ما 600 میلیارد ریال آنرا پرداخت کردیم که اکنون 1500 سایت تلفن همراه ساخت آنها در انبارهای همراه اول خاک می خورد که حتی با این تجهیزات 2 شهر را زیر بار بردیم ولی نمایندگان و مردم این شهرها اعتراض کردند و مجبور شدیم آن سایت ها را جمع آوری کنیم. کیفیت تولیدات آنها قابل قبول نبود. مردم از ما کیفیت قابل مقایسه با سایر اپراتورها می خواهند.

مدیرعامل همراه اول گفت: ما حمایت از تولید داخل را جور دیگری پیگیری کردیم، حدود 5 سال است که آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده را در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کرده ایم. هم اکنون بیش از 30 شرکت ایجاد شده که خدمات ارزش افزوده تولید می کنند، مثلاً امروز حدود یک میلیون مشترک همراه اولی از خدمات ارزش افزوده حوزه بهداشت و سلامت این آزمایشگاه استفاده می کنند.

صدوقی با اشاره به مزایای ارتقا شبکه به نسل های بالاتر، اظهار داشت: سال گذشته ترافیک دیتای همراه اول که GPRS بوده، 2.5 ترابایت در روز بوده که براساس گزاش دیروز ما، این ترافیک به 63 ترابایت رسیده است. با ارتقاء صورت گرفته و رفتن به نسل 3 در 2 ماه اخیر، ظرفیت ترافیک دیتا تقریباً 1.5 برابر شده است.

وی در خصوص نرخ تعرفه اینترنت و مکالمه تلفن همراه نیز افزود: تعرفه مکالمه و اینترنت همراه در ایران جزو پایین ترین تعرفه ها در منطقه است و علیرغم اینکه ما بالاترین درصد پرداختی به دولت را داریم و با در نظر گرفتن GDP، ایران کمترین تعرفه خدمات تلفن همراه را دارد.

مدیرعامل همراه اول گفت: به عنوان مثال همراه اول استفاده از 2.5 گیگابایت اینترنت همراه در ماه فقط 10 هزار تومان هزینه در بر دارد؛ یعنی هر گیگابایت 4 هزار تومان است که تقریباً این مبلغ 13 سنت می شود.

صدوقی افزود: این تعرفه در پاکستان 26 سنت، در مصر 28 سنت و در افغانستان 41 سنت است. در ترکیه و عربستان 100 مگابایت دانلود 1.3 دلار هزینه دارد که اگر با GDP هم مقایسه کنیم، نرخ تعرفه دیتا در ایران از کشورهای منطقه کمتر است ؛ در حالیکه نسبت به آنها بیشترین درصد را به دولت پرداخت می کنیم. همچنین بالاترین عوارض گمرکی را اپراتورهای ایرانی پرداخت می کنند به عنوان مثال ما در همین 6 ماهه اول امسال، بالغ بر 300 میلیارد تومان به گمرک پرداخت کرده ایم.

مدیرعامل اپراتور اول با اشاره به چگونگی عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی اضافه کرد: ارسال پیامک های اطلاع رسانی و تبلیغاتی انبوه فقط از ساعت 8 صبح تا 9 شب امکانپذیر است. افرادی که خواهان دریافت اینگونه پیامک ها نیستند می توانند با مرکز تماس 9990 همراه اول تماس بگیرند.

صدوقی افزود: بدنبال طرحی هستیم که به ازای دریافت پیامک تبلیغاتی، پیامک رایگان به مشترکین هدیه دهیم. همچنین در پیامک های ارزش افزوده تعرفه هر سرویس و نحوه غیرفعال کردن آن اعلام می شود.

وی در خصوص ادعای افرادی که می گویند از اینترنت استفاده نکرده اند ولی برای آنها هزینه منظور شده نیز اظهار داشت: اینگونه موارد برای افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، شاید بوجود بیاید؛ زیرا ممکن است دیتای گوشی شان فعال باشد و برخی نرم افزارهای موجود در گوشی، خود را ارتقا داده یا آپ گرید کنند که به این افراد توصیه می کنم سرویس داده گوشی خود را غیرفعال کنند و یا اگر می خواهند از سرویس دیتای خود استفاده نمایند حتماً یکی از بسته های روزانه، هفتگی و یا ماهانه را فعال کنند. همچنین ما برای اینکه مشترکین متضرر نشوند، بصورت خودکار بسته ها را تمدید می کنیم و اگر مشترکی نخواست تمدید کند، می تواند با ارسال کدی آنرا تمدید نکند.

مدیرعامل همراه اول در ادامه، بزرگترین حوزه پیش روی این اپراتور را ایجاد اشتغال با ارائه نسل های 3 و 4 عنوان کرد و گفت: در کشورهای در حال توسعه به ازای هر 10 درصد رشد ضریب نفوذ موبایل باند پهن، 1.4 درصد رشد در GDP مشاهده می شود.

صدوقی افزود: ما در نسل 2، عمده درآمدمان از محل پیامک و مکالمه بوده ولی در آینده با آمدن سرویس های نسل های 3 و 4 تغییری اساسی در این حوزه صورت خواهد گرفت. از این پس اکثر سازمان ها می توانند سرویس های خود را بر این بستر ارائه کنند.

وی با اشاره به وجود شبکه های اجتماعی موبایلی در ایران گفت: شبکه های اجتماعی در ایران جزو آزادترین شبکه ها هستند و اپراتورها هیچگونه محدودیتی برای شبکه های اجتماعی موبایلی اعمال نکرده اند و اگر سرویس در ایران مجاز بوده، به مشترکین ارائه شده است.