Gerdab.IR | گرداب

نماینده مجلس تصریح کرد:

لزوم تعیین بودجه‎ مستقل برای پیشگیری از محتوای مجرمانه

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای گفت: بی تردید شبکه ملی اطلاعات در اجرای فیلترینگ هوشمند و هدفمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش گرداب، «محمدعلی اسفنانی»، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سیتنا در تشریح نحوه‎‎ تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی که منجر به مسدود شدن صفحه یا شبکه‎ اجتماعی می‌شود، گفت: نحوه‎ تعیین مصادیق مجرمانه در چند گروه سیاسی، مذهبی، اشخاص، فساد و فحشا، امنیتی، مواد مخدر و... تقسیم بندی شده است.

نماینده مردم در خانه‎ ملت یادآور شد: به طور مثال افترا و تهمت به افراد در فضای مجازی طبق قانون جرم محسوب شده و در گروه مصادیق مجرمانه قرار می‌گیرد.

اسفنانی که سابقه‎ نشستن بر مسند قضا را نیز در کارنامه‎ حرفه‎ای خود دارد، خاطرنشان کرد: برخی موارد نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد که مصداق قانونی مشخصی ندارد، اما در این مواقع، قانون به 13 نفر عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اجازه داده که با مشورت و تشخیص درست و قانونی، به فیلترینگ محتوای مجرمانه اقدام کنند.

نماینده مردم فریدون شهر، فریدون وچادگان در مجلس شورای اسلامی درباره‎ میزان بودجه‎ تعیین شده در بحث فیلترینگ و حتی پیشگیری از تولید محتوای مجرمانه در فضای مجازی کشور، اذعان داشت: متاسفانه بودجه‎ قابل توجهی برای بحث فیلترینگ یا پیشگیری از ایجاد محتوای مجرمانه در فضای مجازی در نظر گرفته نشده و بودجه به صورت کلی برای امور فرهنگی پیش بینی شده است.

عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای افزود: بودجه‌ای که در حال حاضر در مواقعی در این مسیر صرف می‌شود، به طور مثال در بودجه بخش فرهنگی وزارت ارشاد، قوه قضاییه یا سازمان تبلیغات اسلامی دیده شده و مختص مبارزه یا پیشگیری از مصادیق مجرمانه در فضای مجرمانه نیست.

اسفنانی در ادامه، به خلاء موجود در این حوزه اشاره و تاکید کرد: من این خلاء را در بحث قانون‌گذاری می‌بینم و امیدوارم بودجه‌ای در مباحث فرهنگی با هدف مستقیم جلوگیری یا مبارزه با ایجاد محتوای مجرمانه در فضای مجازی کشور تعریف و تعیین شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به کاهش مسائل مربوط به فیلترینگ با راه‌اندازی شبکه‎ ملی اطلاعات، تصریح کرد: بی تردید شبکه‎ ملی اطلاعات در اجرای فیلترینگ هوشمند و هدفمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود و افق‌های روشن و مشخصی در این مسیر دیده شده است.