Gerdab.IR | گرداب

حرف‌های اتحادیه دانش‌آموزان درباره فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۳

هفتمین نشست مسؤولان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان سراسر کشور با حضور جمعی از مسؤولان کشوری برگزار شد.

به گزارش گرداب و به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دفترمرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، حجت الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام‌معظم‌رهبری در اتحادیه در هفتمین نشست مسئولان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور اظهار کرد: در حال حاضر فضای مجازی یک عرصه تازه، تاثیرگذار و پیچیده است.

وی در ادامه گفت:سال‌های طولانی از ورود اینترنت نمی‌گذرد و در سال‌های اخیر این پدیده نوظهور توانسته است همه عرصه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نماینده مقام‌معظم‌رهبری در اتحادیه افزود: درست است که این فضا در اسم فضای مجازی است ولی واقعیت بزرگی است که همزمان فرهنگ و سبک زندگی جدیدی را مهیا می‌کند و به راستی پدیده‌ای گفتمان‌ساز است و در همه بخش‌ها یک مواجه‌سازی با تازه‌ها را پیش‌رو دارد.

وی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی موضوع سرعت و دسترسی‌ها عمده‌ترین و اساسی‌ترین بحث‌هایی است که در این پدیده مطرح است و در محور اخلاقی و تربیتی نیز داستان‌های تازه‌ای را درخود جای داده است و بی‌تردید شیاطین حضور عجیب و غریبی در این فضا دارند و در بخش حق‌الناس و حریم خصوصی مرز شکنی‌های بسیاری رخ داده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج‎علی‌اکبری مطرح کرد: در دنیای مجازی یکی از کلیدی‎ترین مباحثی که مطرح است واژه حیا است که متاسفانه بی‌پروایی و مرزشکنی در این دنیای عجیب و غریب مشهود است و بر طبق روایات در جایی که حیا از بین برود بی‌تردید ایمان هم از آن جا رخت می‌بندد.

وی ادامه داد: فضای مجازی در همه عرصه‌ها ورود پیدا کرده است برای مثال، بحث‌های هستی‌شناسی را مورد توجه قرارداده است. ازبحث‌های سیر و سلوک گرفته تا حتی بحث‌های انسان‌شناسی و می‌توان گفت در همه بخش‌ها با رویارویی مباحث جدید روبه رو هستیم.

نماینده مقام‌معظم‌رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: فضای مجازی تعریفی است از دنیای جدید و در این دنیا مباحث علمی نیز با سرعت شگرفی در حال پیشرفت و درحال اشتراک گذاشتن می‌باشد و در حوزه امنیت مرزها و آفاق جدیدی را باز کرده است و به طور کلی می‌توان گفت دنیای مجازی فضایی سرشار از تهدیدها و فرصت‌ها است.

وی مطرح کرد: فضای مجازی آثار نو پدیدی دارد که آسیب‌های روانی و جسمی را به دنبال دارد و انسان را از واقعیت‌های عینی و طبیعت باز می‌دارد واز لحاظ روانی حوصله را کم می‌کند و تنبلی را به بار می‌آورد و بیماری‌های جسمی و روانی را به دنبال دارد.

نماینده مقام‌معظم‌رهبری در اتحادیه بیان کرد: در عرصه فضای مجازی، با یک پدیده مداخله‌گر فعال در همه امور زندگی روبه‌رو هستیم که هر روز از عمر آن می‌گذرد عمق تاثیر و نفوذش گسترده تر می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این برهه و با سرعت شگرف فضای مجازی خاطرنشان کرد: طبعا تشکیلات باید با سرعت عمل و حضور فعال و خردمندانه در مسیر منویات و بیانات مقام‌معظم‌رهبری گام بردارند و با تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های ویژه و در بخش پشتیبانی با تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار و سازمان‌دهی شبکه‌های دانش‌آموزی از این ظرفیت‌های عظیم بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: انجمن اسلامی وظیفه دارد در بحث سبک زندگی با توجه به شرایط و آثار نو پدید در فضای مجازی سواد دیجیتالی دانش‌آموزان را افزایش دهد و آنها را با واقعیات دنیای مجازی آشنا کند و آگاهی از لشگر دشمن و پرتگاه‌هایی که در این فضا وجود دارد نیز صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری در پایان گفت: انجمن اسلامی دانش‌آموزان مبارزه جهادی را در این بخش باید آغاز کند و لشگر بزرگی از مجاهدین سایبری را مجهز کند.

فناوری فاوا یک فناوری جهت‌دار است
دکتر انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی طی سخنانی به اهمیت فوق‌العاده فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه از بچه‌های 2 و 3 ساله در قالب بازی‌های رایانه‌ای از فضای مجازی استفاده می‌کنند تا کلیه دانشجویان و دانش‌آموزان و پژوهشگران و این اهمیت فوق‌العاده فضای مجازی را می‌رساند.

وی گفت: عمده کاربران چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور جوانان و قشر دانشجو هستند که با کنجکاوی تمام به گوشه و کنار فضای مجازی سرک می‌کشند.

وی به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: توانمندسازی دانش‌آموزان، دست‌یابی سریع به آخرین تکنولوژی‌ها، تبادل اطلاعات با سرعت بالا و هزینه کم را از فرصت‌های مهم در فضای مجازی دانست.

دکتر انتظاری در ادامه به  برخی از تهدیدهای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تسلط زبان، فرهنگ و ارزشهای غربی، تضعیف اعتقادات و گسترش اباحه‌گری و تغییر سبک زندگی، چالش بین والدین و فرزندان و شکاف نسلها، انحراف، افسردگی و افت تحصیلی از جمله مهمترین تهدیدها در فضای مجازی به شمار می‌رود.

وی وجود شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر را یکی دیگر از تهدیدها دانست و گفت: با وجود آنکه شبکه اصلی وایبر در کشور اسراییل است اما بیشترین مشترکین این شبکه‌ها از ایران هستند و متاسفانه جمع کثیری از مسولان کشور نیز از اعضای این شبکه می‌باشند.

دکتر انتظاری با ابراز تاسف از اینکه هویت جدیدی در حال شکل‌گیری است گفت: از تهدیدهای دیگر فضای مجازی این است که ما را از هویت اصیل ایرانی، اسلامی و حقیقی خودمان دور می‌سازد.

وی فضای مجازی را جامعه انسانی دانست که ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک جامعه انسانی را داراست و در فرایند سیاست‌گذاری و مدیریت این فضا باید همه ابعاد ملاحظه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، فناوری فاوا را یک فناوری جهت‌دار که در ذات خود واحد فرهنگ است دانست و گفت: این فناوری یک ابزار خنثی و خام نیست.

وی تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 17 اسفندماه سال 1390 با حکم رهبرمعظم انقلاب تاسیس شد که در بخشی از این حکم آمده است: لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن.

دبیر شورای عالی فضای مجازی به برخی از برنامه‌های ملی که در پیوست حکم مقام‌معظم‌رهبری آمده است اشاره کرد و افزود: فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای از جمله برنامه‌های ملی کشور است.

وی در خاتمه، ارتقای سطح آگاهی والدین، آموزش مباحث مرتبط با فضای مجازی در مدارس و ارتقای سواد دانش‌آموزان، حمایت از تولید و گسترش شبکه‌های علمی و برنامه‌های بومی، حمایت از دانش‌آموزان نخبه و نقش‌آفرینی آنها برای تولید را از جمله پیشنهاداتی مهم راجع به فضای مجازی در فضای مجازی دانست و مدیریت فرهنگی را برای جوانان مهم و عام خواند و افزود: جوانان ما نیازمند مدیریت در این فضا هستند و برای پیمودن راه سخت فضای مجازی ایرانی، اسلامی و حقیقی مطلوب باید نقشه راه مدون داشته باشیم.

باید در اینترنت رویکرد ملی‌گرایی داشته باشیم
دکتر علیرضا شاهمیرزایی عضو شورای عالی فضای مجازی در این گردهمایی در مورد تجربیات جهانی در حوزه تعلیم و تربیت مجازی اظهار داشت: در بخش فضای مجازی دو موضوع مورد بحث است، ملی‌گرایی و جهانی‌سازی و هر یک از کشورهای پیشرفته سعی بر تجارت جهانی دارند و نقش ما در این میان ملی‌گرایی است.

دکتر شاهمیرزایی افزود: با توجه به بیانات مقام‌معظم‌رهبری در خصوص فضای مجازی، بارها ایشان بر استفاده از فرصت‌ها در فضای مجازی تاکید کردند و فرصت‌ها را بیشتر از تهدیدها دانستند.

وی ادامه داد: ما باید از اینترنت رویکرد ملی‌گرایی داشته باشیم و تلاش کنیم تا یک اینترنت ملی داشته باشیم و در کنار تهدیدهای این فضای مجازی از فرصت‌های آن بهره‌مند شویم.

عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها‌ی خارجی  با زیرکی تمام سعی بر اجرای اهداف خود را دارند و به کسب و کار خود در این زمینه می‌اندیشند.

دکتر شاهمیرزایی خاطرنشان کرد: در دنیا مسئله اینترنت نوجوان و دانش‌آموز بسیار اهمیت دارد و به صورت جهت‌دار در حال فعالیت است ولی متاسفانه این موضوع در ایران هنوز راه‌اندازی نشده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در زمینه وبلاگ‌نویسی ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را داشته است و در حوزه محتوایی نیز تلاش‌های گسترده‌ای شده است.

وجود 20 میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای در کشور
دکتر مینایی رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای اولین صنعت سرگرمی و تفریحی در دنیا است که نسبت به فیلم و انیمیشن نیز رتبه بهتری در دنیا کسب کرده است.

دکتر مینایی رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از این صنعت به عنوان صنعتی نوپا، پویا، خلاق و نوآورانه یاد کرد که با وجود عمر کوتاه فعالیت بنیاد؛ رونق خوبی از نظر کمی و کیفی در کشور پیدا کرده است.

وی از وظایف مهم بنیاد در بدو تأسیس را نظارت و کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف در ایران و حمایت از بازی‌های تولیدی عنوان کرد.

دکتر مینایی در ادامه اضافه کرد: در جهت تحقق اهداف سازمان، فعالیت‌های نظارت، کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی انجام و در این راستا بیش از 3 هزار بازی از طریق نظام رده‌بندی ساماندهی شده است.

وی از دیگر فعالیت‌های سازمان در تحقق اهداف را حمایت از بازی‌های تولیدی عنوان کرد.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ادامه چالش‌های موجود در این صنعت را مسئله‌ فقدان حقوق مؤلف (کپی رایت) بازی‌های خارجی، وجود بازار زیرزمینی و عدم وجود بازار منسجم در ارائه، توزیع تولیدات به مصرف کننده دانست.

وی در تشریح این چالش‌ها تأکید کرد که با وجود تعامل بسیار با مجلس و دولت محصولات خارجی با قیمت نازل و به وفور در بازار وجود دارد و تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات را ندارد و از سویی دیگر ناشر قوی برای تولید محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می‌شود نیز فاقد تبلیغات و همکاری رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی در این راستاست.

دکتر مینایی تصریح کرد: ما در ایران دارای 18 تا 20 میلیون کاربر بازی رایانه‌ای هستیم که هر کدام بیش از یک و نیم ساعت از وقت روزانه خود را به بازی کردن اختصاص می‌دهند اما با این ظرفیت و پتانسیل این بازی‌های خارجی هستند که بازار مصرف ایران را در اختیار دارند.

رییس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: محصولات و بازی‌های ایرانی داری کیفیت بالایی است و اکنون توانسته است جایگاه خوبی در منطقه داشته باشد و حائز رتبه در نمایشگاه آلمان شود و بازی رایانه‌ای پروانه رتبه پنجم را در جشنواره فرانسه بدست آورده است.

وی مغفول و مهجور ماندن بازی‌های رایانه‌ای داخلی را ناشی از عدم وجود دید درست در نگاه مسئولان و نبود جدیت آنها و عدم اقبال هنرمندان به ورود به این حوزه دانست.

دکتر مینایی در پایان گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به عنوان یک تشکیلات می‌تواند رخنه‌های فرهنگی که دشمن از این طریق به دانش‌آموزان وارد می‌کند را جلوگیری و شناسایی و مانند یک شبکه امر به معروف و نهی از منکر سایبری عمل کند و بازی‌هایی با آسیب‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان گوشزد و برای ایجاد بازی‌های ساده با ایده‌های خلاق و نوآورانه تلاش کند.

بی‌سوادی در فضای مجازی معضلی بزرگ در کشور
دکتر سعیدرضا عاملی، رییس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه تهران فضای مجازی را جهان واحد، عددی شده، غیر مرکزی، به هم پیوسته، دارای ماهیت متفاوت از جهان فیزیکی دانست و افزود: جهان مجازی اولیه ذهن انسان است که امر خیالی را به واقیت تبدیل می‌کند و دست یافتن به کدهای ریاضی ذهن را محقق می‌سازد.

وی گفت: هم اکنون 2 میلیارد و 900 میلیون کاربر در کشور وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک این رقم به 6 میلیارد کاربر خواهد رسید.

دکتر عاملی شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر را یک نظام قدرت دانست که می‌توان به وسیله آن اعمال قدرت کرد.

وی به برخی از ظرفیت‌های موجود اشاره و افزود: متاسفانه با یک بی‌سوادی یا کم سوادی در فضای مجازی در کشور روبرو هستیم.

در فضای مجازی باید استراتژی حمله را داشته باشیم
دکتر ربیعی عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشکده صنعتی شریف در در این نشست از دو رکن اساسی در دنیای امروز نام برد و گفت: در دنیای امروز دو رکن اساسی برای اینکه کشورها به یکدیگر استیلا پیدا کنند وجود دارد یکی محتوا و دیگری سرویس است و شرکت‌های بزرگ دنیا در این دو زمینه به شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ما نیز در زمینه محتوا پتانسیل خیلی بالایی داریم و تنها راه این است که ما پتانسیل‌های خودمان را با استراتژی صحیح تبدیل به محصولات و ایده‌های قابل عرضه در دنیا کنیم.

دکتر ربیعی افزود: ما برای تولید محتوا، سرویس و ورود به این دنیای جدید استراتژی نداریم و وقتی استراتژی نداریم افراد سلیقه جامعه را به سمت و سوهای مختلف می کشانند، ما باید با برنامه‌ریزی درست بتوانیم این کانون‌ها را فعال کنیم و بنای هدفی چهار پنج ساله را بگذاریم و به آن برسیم.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشکده صنعتی شریف تاکید کرد: ما باید سازمان‌یافته و با یک کار کیفی، فرهنگ‌سازی کنیم و کار را پیش ببریم، تا بتوانیم به اهدافی که در ذهن‌مان داریم برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت ما در ایران از لحاظ بهره هوشی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم و باید در درجه اول در فضای مجازی باید تعریف مشخصی از نقش جمهوری اسلامی در این فضا داشته باشیم و ثانیا سبک زندگی را تعریف کنیم و به دیگران تجویز کنیم و از همه مهمتر اینکه تنها نباید استراتژی دفاع را داشته باشیم دفاع خوب است ولی باید حمله کنیم زیرا اگر حمله نداشته باشیم بی شک ضربه خواهیم خورد.

دکتر ربیعی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی با یک دفاع خوب باید استراتژی حمله را داشته باشیم و یک مقدار جهت‌گیری و هماهنگی و سعی بیشتر را چاشنی کار کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشکده صنعتی شریف افزود: باور کنید جنگ است و این جنگ جهاد اکبر را می‌طلبد و رسالت اتحادیه در این برهه سنگین‌تر است زیرا شخصیت و فرهنگ دانش‌آموزان در دوران دانش‌آموزی شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: امیدواریم شما با تجویز سبک زندگی به دانش‌آموزان، بچه‌ها را به جایی برسانید که از همین امکانات نو و ابزاهای جدید بتوانند تولیدات شایسته‌ای داشته باشند و در فضای رنگانگ مجازی نقش‌آفرین باشند و امیدواریم این حرکت‌ها  به یک جریان فراملی تبدیل شود و بخشی از نگرانی‌های مقام‌معظم‌رهبری را برطرف نماییم.