Gerdab.IR | گرداب

حل مشکلات اپراتورها نیازمند زمان است

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۳

معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به پاسخگویی به سوالات مختلف خبرنگاران پرداخته و توضیحاتی درباره کم‌فروشی‌های اینترنت، وضعیت پارازیت‌ها، اختلالات موبایلی پرداخت.

به گزارش گرداب، علی‌اصغر عمیدیان امروز در نشست خبری که به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس سازمان تنظیم مقررات برگزار شده بود، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد مصوبات این سازمان فاقد پشتوانه اجرایی کافی هستند، اظهار کرد: رگولاتوری در تمام دنیا مراحل تکامل خاص خود را دارد اکنون در تمام کشور‌ها رگولاتوری قانون‌گذار است و در کشور‌های متعدد برای این‌که قوانینی که از سوی این نهاد وضع شده تغییر‌پذیر نباشد، از سوی قوه مقننه پشتیبانی‌های بالایی صورت می‌گیرد و دادسراهای ویژه‌ای در رگولاتوری مستقر می‌شوند تا بدین ترتیب تصمیمات در کمتر از دو ساعت قابل پیگیری شود.

وی ادامه داد: ما این موضوع را از قوه قضاییه را خواسته‌ایم که با توجه به این‌که در این حوزه حقوق مردم وجود دارد ما به منابعی دسترسی داشته باشیم که بتوانیم احقاق حق کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: اکنون اگر در برخی مواقع مصوبات ما اجرایی نمی شود این‌طور نیست که برای شرکتی که مصوبه را اجرایی نکرده کف بزنیم قطعا ما جریمه‌هایی را برای این شرکت‌ها در نظر داریم و آنها ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند اما گاه براساس درآمد شرکت‌ها برای آنها اجرای مصوبات از نظر اقتصادی صرفه ندارد.

عمیدیان ادامه داد: برهمین اساس ما پس از چند مرحله جریمه می‌توانیم مدتی را از مهلت پروانه شرکت‌ها کم کنیم و یا این‌که برای مدتی فعالیت آنها را به حالت تعلیق در‌آوریم و پس از آن اگر همچنان به مصوبات قانونی توجه نشد پروانه آنها را لغو کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که مصوباتی که اجرا نمی‌شوند انگشت شمار هستند و همان طور که اشاره شد دلیل این موضوع آن است که ما پشتوانه قضایی نداریم.

وی ادامه داد: اگر اجحافی در حوزه پهنای باند صورت می گیرد و شرکتی در این حوزه کم فروشی کند پس از مدتی او را جریمه کرده و بعد از تکرار نیز برای مدتی ممکن است مدت پروانه آن‌ها کم شود یا در صورت تکرار پروانه آن‌ها لغو شود اما در صورتی که یک قاضی در کنار ما وجود داشته باشد می توان به راحتی جلوی اجحاف حق مردم را گرفت.

عمیدیان در عین حال یادآور شد: البته اکنون فضا نسبت به سالهای آغازین فعالیتهای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به مراتب بهتر شده و حتی اپراتورها و شرکتها نیز بر این موضوع تاکید دارند اما اگر قرار باشد به شکل برنده‌تری مصوبات خود را دنبال کنیم، لازم است بحث استقرار دادسرای ویژه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات یادآور شد: به هر حال نمی شود در جامعه‌ای که گستردگی آن به وسعت تمام کشور است گاهی مشکلاتی هم وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشت که ما ابزارهایی برای رسیدگی به این مسائل داشته ایم و اکنون سایت سازمان تنظیم مقررات و سامانه 195 در زمینه پاسخگویی و شکایات مردم فعال هستند.

وعده جدید برای حل اختلالات موبایلی

او در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره زمان برطرف شدن اختلالات موبایلی اپراتور اول مطرح شده بود توضیح داد:‌ با توجه به گستردگی شبکه این اپراتور قطعا ارتقای این شبکه تا حدی زمان‌بر خواهد بود اما اکنون طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته آخرین زمانی که ما برای حل این مشکلات مطرح کرده‌ایم، بهمن ماه سال جاری است که البته گویا اپراتور کمی درباره این سقف زمانی بحث دارد.

داداش‌زاده - معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات - نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح رومینگ ملی و ارتقای خدمات اپراتورها به نسل‌های بالاتر شرایط به گونه‌ای است که ممکن است حدی از ناپایداری در آن ایجاد شود که به همین دلیل برای حل این مشکل نیاز به اخطار به اپراتور نیست ولی باید موضوع پیگیری گردد تا به مرور زمان این مشکل برطرف شود.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که از سوی سازمان تنظیم مقررات به طور هفتگی وضعیت اختلالات و پیگیری‌های صورت گرفته دراین حوزه را تشریح کند.

سود شرکت‌های PAP منطقی است

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره قیمت اینترنت و تخفیف‌هایی که پیش از این برای شرکتهای ارائه کننده ADSL در نظر گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: اگر قرار است قیمت اینترنت را با سایر کشورها مقایسه کنید لازم است همه چیز را مقایسه کنید.

او ادامه داد: اگر اکنون شرکتهای PAP و ارائه کننده اینترنت بر این باورند که شرکت زیرساخت نباید بابت خدماتی که به آنها می دهد هزینه ای بگیرد باید به این نکته هم توجه داشته باشند که در تمام دنیا شرکت‌ها مبلغی را به عنوان حق سهم به دولت پرداخت می کنند که ما در این زمینه مبلغی را از اپراتورهای اینترنتی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما هم بر این باوریم که شرکت ارتباطات زیرساخت قرار نیست به عنوان یک نهاد دولتی به فکر سود اقتصادی خود باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که این شرکت برای توسعه شبکه خود نیاز به تامین هزینه‌ها دارد.

عمیدیان همچنین عنوان کرد: اکنون برای اعمال تخفیفهای مربوط به انتقال داده با شرکت زیرساخت صحبتها و بررسی‌هایی صورت گرفته تا این رقم به پایین ترین حد ممکن برسد. تا شرایط به گونه ای باشد که یک معامله دو سر برد برای شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه کنندگان اینترنت وجود داشته باشد. اما این که بخواهیم زیرساخت را به گوشه رینگ ببریم، کار درستی نیست و خواسته من از شرکت‌های اینترنتی آن است که همان طور که مصالح خود را در نظر می گیرند، بقیه موارد هم مورد توجه داشته باشند.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: اکنون به نظر می رسد شرکتهای PAP نسبت به سرمایه‌گذاری صورت داده سودی منطقی در این حوزه دارند.