Gerdab.IR | گرداب

تلاش برای کاهش گمنامی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه گفت: کمیته پیشگیری از جرایم سایبری دستورالعملی را با هدف کاهش گمنامی در فضای سایبر و رصد دقیق این فضا تدوین و اجرایی کرده است که در پیشگیری از جرایم سایبری تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش گرداب و به نقل از میزان، علیرضا ساوری در رابطه با پیشگیری از جرایم سایبری اظهار کرد: کمیته پیشگیری از جرایم سایبری معاونت پیشگیری از وقوع جرم، دستورالعملی‌ را تدوین کرده که بر اساس آن برای 22 سازمان، ارگان و نهاد طبق قانون در پیشگیری از جرایم اولویتی سایبری، وظیفه تعریف شده است.

وی با اشاره به اهداف اصلی این دستورالعمل گفت: هدف اصلی این دستورالعمل که با هماهنگی، همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها تهیه و ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود، کاهش گمنامی یا از بین بردن گمنامی در فضای مجازی و رصد دقیق فضای سایبری است و وظایف دستگاه‌ها در چارچوب قانونی در این زمینه طبق دستورالعمل مشخص شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه با بیان اینکه فضای مجازی و فضای سایبر، فضایی بزرگتر از فضای عینی است، افزود: اکثر جرایم مالی در فضای سایبر با همراهی فرد قربانی صورت می‌گیرد و به همین خاطر بهترین راه پیشگیری از وقوع چنین جرایمی افزایش آگاهی افراد جامعه است که به عنوان یک تکنیک در پیشگیری وضعی تحت عنوان ارتقای آگاهی‌های عمومی و اختصاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اساسا افراد چه بزهکار و چه بزه‌دیده از جرایم و آسیب‌هایی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد، اطلاعی ندارند و از مجازات‌ها و تبعات جرایم مطلع نیستند و این فقدان اطلاع و آگاهی‌های افراد از آسیب‌‌ها، منجر به این می‌شود که بسیاری از جرایم یا آسیب‌ها در رابطه با فرد اتفاق بیفتد.