Gerdab.IR | گرداب

تعیین ضرب الاجل برای انتقال وب سایت های دولتی به دیتا سنترهای داخلی

مهاجران فیلتر می شوند

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۹

شرکت فناوري اطلاعات ايران، از تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي که وب سايت‌هايشان روي سرورهاي خارج از کشور ميزباني شده، خواست تا به ديتاسنترهاي داخلي مهاجرت کنند. وبسایت هایی که پس از اتمام مهلت به سرور های داخلی منتقل نشده باشند، فيلتر و از دسترس خارج خواهد شد.

شرکت فناوري اطلاعات ايران طي ضرب‌الاجلي از تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي که وب سايت‌هايشان روي سرورهاي خارج از کشور ميزباني شده، خواسته است تا به ديتاسنترهاي داخلي مهاجرت کنند.

به گزارش گرداب به نقل از عصر ارتباط، براساس اين اقدام شرکت فناوري اطلاعات، تمامي دستگاه‌هاي دولتي تا پايان شهريور ماه مهلت خواهند داشت نسبت به هاست کردن سايت خود روي سرورهاي داخل کشور اقدام کنند.

بر همين اساس نيز ليستي شامل يک هزار وب‌سايت شرکت‌ها و دستگاه‌ها ي دولتي تهيه کرده و از آنها خواسته است تا نسبت به ميزباني وب‌سايت خود در داخل کشور اقدام کنند.

پس از اتمام مهلت چنانچه دستگاهي نسبت به انتقال ميزباني سايت خود به داخل کشور اقدام نکند، صرف نظر از اينکه چه خدمتي را به مردم ارايه مي‌دهد، فيلتر و از دسترس خارج خواهد شد.

سابقه اين اقدام شرکت فناوري اطلاعات به بخشنامه دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات در سال 85 بازمي‌گردد که براساس تصميم اين شورا و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تمامي سازمان‌هاي دولتي تا انتهاي سال 85 بايد ميزباني وبگاه خود را به داخل کشور منتقل مي‌کردند.

گرچه اجراي اين بخشنامه از سوي برخي دستگاه‌ها، نهادها و شرکت‌ها اجرا شد اما هنوز روند بازگشت اين سايت‌ها به داخل کشور تکميل نشده و در ليست تازه شرکت فناوري اطلاعات، يک هزار سازمان، شرکت، موسسه و دستگاه قرار دارند.

علي‌اصغر انصاري معاون توسعه و مديريت شرکت فناوري اطلاعات در اين باره گفت: «پيرو مصوبات شوراي عالي فناوري اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از دستگاه‌هاي دولتي که وب‌سايت خود را در خارج از کشور ميزباني کرده‌اند، خواسته‌ايم تا ميزباني سايت خود را به داخل کشور منتقل کنند.»

وی افزود: «بر همين اساس اين شرکت‌ها تا پايان نيمه نخست سال جاري مهلت دارند تا نسبت به اجراي اين دستورالعمل اقدام کنند.»

انصاري با اشاره به اينکه اين دومين نامه‌اي است که براي شرکت‌ها و دستگاه‌هاي دولتي ارسال مي‌شود، گفت: «از سوي ديگر از تمامي شرکت‌هايي که پروانه هاستينگ و ديتاسنتر دارند و از مراکز داده معروف و استاندارد خصوصي نيز خواسته‌ايم تا خود را براي پذيرش اين شرکت‌ها آماده کنند.»

او افزود: «ليست تهيه شده از وب‌سايت‌هايي که خارج از کشور ميزباني مي‌شوند، به مراکز داده نيز داده شده تا درصورت مراجعه اين شرکت‌ها آنها را پذيرش کنند و يا براي پذيرش آنها اقدام کنند.»

معاون توسعه و مديريت شرکت فناوري اطلاعات ايران اين اقدام را در راستاي تقويت بازار داخلي مراکز داده و تامين امنيت سايت‌ها و اطلاعاتي که روي آنها قرار داده شده است، عنوان کرد.

گرچه آمار دقيقي از تعداد سايت‌هايي که خارج از کشور ميزباني شده‌اند، منتشر نشده است اما رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام کرده است که در گذشته ميزباني بيش از 90 درصد سايت‌هاي ايراني در كشور آمريكا و كانادا صورت مي‌گرفت ولي امروزه ميزباني بيش از 90 درصد سايت‌ها به داخل منتقل شده است.

او همچنين از آمادگي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي راه‌اندازي مراكز داده خبر داد و گفت: «اين وزارتخانه از اين توانايي برخوردار است كه چه به صورت دائمي و چه به صورت موقت تا زماني كه راه‌اندازي مراكز داده توسط بخش خصوصي انجام شود، ظرفيت و امنيت اين بخش را تامين كند.»

از جمله دستگاه‌هايي که از آنها خواسته شده تا ميزباني سايت خود را به داخل کشور منتقل کنند مجموعه وب‌سايت‌هاي سفارتخانه‌هاي وزارت امور خارجه در کشورهاي مختلف، تعدادي از وب‌سايت‌هاي شرکت‌هاي مخابرات استاني، فرمانداري استان تهران و تعدادي ديگر از شهرهاي کشور، مجموعه سايت‌هاي متعلق به شرکت‌هاي زيرمجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع و مجموعه سايت‌هاي شرکت‌هاي سازمان آب و فاضلاب است.

همچنين شرکت پايانه‌هاي نفتي، سايت‌هاي زيرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، سايت سازمان تربيت بدني، پورتال سازمان صنايع و معادن ايران، وب‌سايت دفتر حفاظت از منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن، شرکت سهامي پتروشيمي بندر امام، سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، مرکز توسعه اصناف و بازرگاني ايران، شرکت ملي نفتکش ايران، دفتر مطالعات سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه، شرکت ملي صنايع پتروشيمي، سازمان بيمه خدمات درماني و نمايشگاه بين‌المللي کتاب از ديگر دستگاه‌هايي هستند که آدرس وب‌سايتشان در اين ليست قرار دارد.