چرا به‌جای «گوگل» سراغ «پارسی‌جو» برویم؟

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

گاهی معنای واژه‌ای را نمی‌دانید یا درباره مساله‌ای به اطلاعات بیشتر نیاز دارید، به دنبال مکانی روی نقشه جغرافیا می‌گردید یا فیلم و تصویر خاصی را جست‌و‌جو می‌کنید؛ برای همه این‌ها موتور جست‌وجویی مانند گوگل یک شاه‌کلید دارد اما اطلاعات بومی هم وجود دارد که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را در سایت پرطرفدار گوگل پیدا کنند.

موتور جست‌وجوی ایرانی در زمره طرح‌هایی قرار دارد که پرونده‌اش در دولت دهم باز شد اما در دولت گذشته تکلیفش روشن نشد و به همین دلیل پیگیری آن به چهار ساله بعدی و وزیر جدید ارتباطات واگذار شد.

از سال 89 تاکنون نام‌های مختلفی برای این جست‌وجوگر بومی تعیین شد اما عدم موفقیت برخی از این جست‌وجوگرها باعث شد که انتقادات زیادی به صرف سرمایه در این زمینه وارد شود.

وزارت ارتباطات دولت یازدهم نیز تصمیم نداشت از کنار این پروژه گذر کند و در آخرین خبر اعلام کرد که قرار است در دهه فجر از دو موتور جست‌وجوگر ایرانی رونمایی شود؛ نام هردوی این موتورهای ایرانی پیش از این نیز به گوش خورده بود.

نسخه آزمایشی «پارسی‌جو» از دی ماه سال 91 شروع بکار کرده و نسخه آزمایشی این موتور بیش از 120 میلیون سند اطلاعاتی برروی وب را پوشش می‌دهد و برنامه آن افزایش تدریجی تعداد فایلهای اطلاعاتی بود که به سرورهای قوی‌تر نیاز داشت.

از سوی دیگر موتور جست‌وجوی «گرگر» نیز متعلق به دانشگاه امام‌حسین(ع) و با حمایت شورای عالی فضای مجازی پیش از این راه‌اندازی شده بود.

اما آنچه که درباره این موتورهای جست‌وجوگر برای کاربر نهایی و عادی اهمیت پیدا می‌کند قابلیت‌های آن‌ها به ویژه در حوزه اطلاعات بومی است که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را در سایت گوگل پیدا کنند.

پارسی‌جو به عنوان موتور جست‌جویی که به تازگی تکمیل آن اعلام شده و در دهه فجر رونمایی شد دارای قابلیت‌هایی مشابه «گوگل»است. این موتور در بالای صفحه گزینه‌های «خبر»، «وب»، «تصویر»، «آوا»، «نقشه»، «ترجمه» و همچنین قابلیت‌هایی برای جست‌وجوی پیشرفته در وب، دانلود فایل، جست‌وجو در وب‌سایت‌های علمی و در نهایت دسترسی به وب‌سایت «سادنا» را ایجاد کرده است.

گزینه «وب» درست مانند موتور جست‌وجوی گوگل این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که واژه‌ای را جست‌وجو کرده و تمام مطالب مرتبط با آن را پیدا کند اما تفاوت به اصطلاح سرچ کردن در پارسی‌جو با گوگل این است که در جست‌وجوگر ایرانی در درجه اول وب‌سایت‌های ایرانی در صدر نتایج قرار می‌گیرند، حتی اگر واژه‌ مورد نظرتان را مثلا به زبان انگلیسی وارد کرده‌ باشید.

همچنین اگر به دنبال تصویر در جست‌وجوی خود هستید درست مانند گوگل می‌توانید گزینه تصویر را در جست‌وجوگر خود انتخاب کنید تا تنها تصاویر مرتبط با واژه موردنظر در اختیارتان قرار داده شود.

اگرچه موتور جست‌وجوی ایرانی از گزینه جست‌وجوی فیلم و فایل تصویری بی‌بهره است اما قابلیت جست‌وجوی آوا را دارد. جست‌وجو در بخش آوا این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که آهنگ ایرانی مورد نظرش را پیدا کرده، گوش دهد و در صورت امکان دانلود کند.

بخش «اخبار» در موتور گوگل یکی از کاربردی‌ترین بخش‌هایی است که البته اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری نداشته باشید برایتان چندان کاربرد نخواهد داشت. بخش «خبر» در موتور پارسی‌جو از این نظر شاید یک گام جلوتر از «گوگل» قرار گرفته باشد چرا که با یک طبقه بندی مناسب مهمترین و آخرین اخبار را به زبان فارسی و از تمام سایت‌ها و وبلاگ‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

«نقشه» پارسی‌خوان نیز در واقع معادلی برای همان google map (نقشه گوگل) معروف است با این تفاوت که به نظر می‌رسد هنوز کامل نشده و سرعت جست‌وجو در آن با توجه به قابلیت‌های سایت و البته سرعت اینترنت در کشور چندان دلچسب نیست.

درحالیکه ترجمه‌گر گوگل برای یک جمله از زبان فارسی به یک زبان خارجی و یا برعکس چندان موفق نیست، نمی‌توان انتظار بیشتری از ترجمه‌گر پارسی جو در این مورد داشت. هر دوی این مترجم‌ها تنها در ترجمه کلمه به کلمه موفق عمل می‌کنند.

موتور پارسی‌جو می‌تواند از زبان انگلیسی به فارسی و برعکس ترجمه کند. در بخش جست‌وجوی علمی موتور پارسی‌جو می توان به مطالب علمی در مورد واژه مورد نظر دست پیدا کرد و بخش دانلود نیز مشابه همان جست‌وجو در وب است و طبق توضیحات خود سایت این سرویس به زودی حذف می‌شود و نتایج آن با سرویس جستجوی وب ادغام خواهد شد.

گزینه جست‌وجوی پیشرفته اما این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که واژه مورد نظرش را در یک بازه زمانی مشخص و به صورت دقیق تر جست‌وجو کند.

همچنین کاربران می‌توانند برای این سایت یک حساب شخصی ایجاد کند تا احتمالا موتور جست‌وجوگر به مطالب مورد علاقه کاربر بیشتر آشنا شده یا محل دقیق وی را روی نقشه تعیین کند.