Gerdab.IR | گرداب

تغییر سیاست اسرائیل در موضوع غزه

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل خواهان سلب مسئولیت این رژیم در خصوص نوارغزه، تحویل كنترل مرز این منطقه به جامعه بین المللی و تبدیل نوار غزه به منطقه ای كاملا مستقل و جدا شد.

به گزارش گرداب، رژیم صهیونیستی تحت فشارهای بین المللی برای لغو كامل محاصره غزه و متوقف كردن ساخت شهرك های صهیونیست نشین، سیاست جدیدی درباره غزه اعلام كرد.

این سیاست جدید رژیم صهیونیستی كه به نظر می رسد همچون گذشته نوعی بازی با كلمات و فریب دوباره‌ی افكار عمومی برای كم كردن اعتراض ها و فشارهای جامعه جهانی است، پس از آن اعلام شد كه این رژیم چند روز پیش از سیاست كاهش محاصره غزه خبر داد و اعلام كرد ورود كالاهایی نظیر سس مایونز، گوجه فرنگی و بند كفش به غزه آزاد است.

از سوی دیگر این سیاست جدید همزمان با سفر "میچل" به منطقه و در آستانه سفر "اشتون" اعلام شده است.

سفر میچل به منطقه به فاصله چند روز پس از سفر "بنیامین نتانیاهو" به آمریکا صورت گرفته است که در جریان آن فصل جدیدی از روابط بین دو طرف گشوده شد و دولت اوباما با عقب نشینی از مواضع اعلامی خود همانند دولت های پیشین آمریکا، بر روابط راهبردی این کشور با رژیم صهیونیستی تاکید و تصریح کرد و در این‌باره با درخواست این رژیم برای تبدیل مذاکرات غیرمستقیم به مذاکرات مستقیم، چراغ سبز نشان داد و جرج میچل نیز اکنون در تلاش است این درخواست را عملی كند.

این در حالی است كه گروه های فلسطینی به شدت مخالف مذاكره مستقیم با رژیم صهیونیستی هستند.

اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم قرار است فردا به منطقه بیاید تا بررسی كند این اتحادیه پس از وعده تل آویو در كاهش محاصره غزه چگونه می تواند به بازگشایی گذرگاه ها كمك كند.

پرتیراژترین روزنامه اسرائیلی اعلام كرد لیبرمن كه هدفش، به رسمیت شناخته شدن بین المللی پایان اشغال غزه توسط اسرائیل است، قصد دارد پیشنهاد خود را به كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه دهد.

لیبرمن همچنین می خواهد شرط اسرائیل مبنی بر لزوم بازرسی از همه كشتی ها در بندر عسقلان در جنوب فلسطین اشغالی پیش از ورود كالاها از طریق زمینی به نوار غزه، به بازرسان بین المللی در بنادر قبرس و یونان واگذار شود.

این در حالی است كه رژیم صهیونیستی همچنان به طور كامل مرزها و حریم هوایی، زمینی و دریایی نوار غزه را كنترل می كند.

جرج میچل نماینده ویژه اوباما در امور حل بحران فلسطین، نیز از پنج شنبه سفر فشرده ای به سرزمین های اشغالی و برخی كشورهای عربی درگیر در روند سازش آغاز كرده است.

وی در نخستین مرحله از این سفر با "ایهود باراك" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در قدس دیدار و روز جمعه با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم گفتگو كرد.

میچل قرار است، امروز با "محمود عباس" رئیس تشكیلات خودگردان و "سلام فیاض"، نخست وزیر دولت انتصابی این تشكیلات گفتگو كند و پس از دیدار با "تونی بلر" نماینده كمیته چهارجانبه و "كاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اروپا راهی مصر می شود تا در آنجا با "حسنی مبارك"، رئیس جمهور این كشور و "عمرو موسی"، دبیركل اتحادیه عرب گفتگو كند.

تحلیل گران با اشاره به سفرهای مكرر میچل به منطقه معتقدند، نماینده ویژه آمریكا در امور خاورمیانه با عملكرد خود نشان داده است حتی طرفی قابل اطمینان برای انتقال پیام های دو طرف نیست، چه برسد به میانجی صلح.

از سوی دیگر میچل در حالی وارد منطقه شده است كه منطقه همچنان تحت تاثیر پیامدهای ناشی از بحران محاصره غزه و حمله به كشتی های حامل كمك های بشردوستانه به نوار غزه قرار دارد.

در حالی كه در غزه امیدی به پایان محاصره وجود ندارد مقامات رژیم صهیونیستی و نماینده امریكایی در پی تلاش برای مذاكرات مستقیم و ایجاد منطقه ای مستقل در غزه هستند.

این در حالی است كه كارشناسان سیاسی دلایل روی آوردن این رژیم به مذاكرات مستقیم را چنین بیان می كنند كه اگر مذاكرات مستقیم در وضع كنونی و بدون تامین شرایط تشكیلات خودگردان درباره توقف كامل سیاست شهرك سازی یا پیشرفت گفتگوها درباره مسائل امنیتی و تبادل ارضی آغاز شود به منزله چراغ سبز آمریكا تلقی می شود و هیچ تعهدی برای این رژیم در این زمینه ایجاد نخواهد كرد.

همچنین كارشناسان معتقدند در مذاكرات مستقیم بر خلاف مذاكرات غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی نه با نماینده آمریكا بلكه با هیئت گفتگو كننده تشكیلات خودگردان روبه رو شده و از قدرت چانه زنی بالایی برای تحمیل خواسته ها و مواضع خود بر ان برخوردار خواهد شد.

همچنین در مذاكرات مستقیم، برخلاف مذاكرات غیرمستقیم كه بیشتر مبتنی بر مواضع و دیدگاه های مكتوب طرف های گفتگو بوده، تل آویو هیچ الزامی برای ارائه تعهد كتبی پیدا نمی كند و بدین ترتیب امكان ادامه سیاست وقت كشی را می یابد.

این در حالی است كه جنبش فتح به ریاست محمود عباس ، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین پیش‌تر مخالفت خود را با مذاكرات مستقیم با اسرائیل اعلام كرده است.

تشكیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای اعلام كرده است : "از آنجا كه مذاكرات میان اسرائیل و فلسطینیان تحت نظارت آمریكا به علت بی توجهی رژیم صهیونیستی به تعهداتش، به پیشرفتی نرسیده است، در این اوضاع نمی توان از مذاكرات غیرمستقیم به مذاكرات مستقیم وارد شد."

محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین نیز به صراحت اعلام كرده است، تا زمانی كه اسرائیل پاسخ یا نشانه هایی اطمینان بخش درباره دو مسئله تعیین كننده امنیت و مرزها نداده است، فلسطینیان نمی توانند به مذاكرات مستقیم فكر كنند.

محمود عباس همچنین بیان کرده است که نگران مذاكرات مستقیم با اسرائیل است، زیرا اعتقاد دارد كه مقامات اسرائیلی آماده حل مناقشه بر اساس شرایط قابل قبول فلسطینی ها نیستند.

این در حالی است كه دولت آمریكا اعلام كرده است، به از سرگیری مذاكرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینیان اطمینان دارد .

از سوی دیگر پس از حدود 17 سال از گفتگوهای سازش كه به صورت منقطع جریان دارد، تعداد شهرك نشینان یهودی در كرانه باختری تقریبا با سه برابر افزایش به 300 هزار نفر رسیده است و اكنون 200 هزار نفر دیگر نیز در بخش اشغالی و الحاقی شرق بیت المقدس زندگی می كنند.

منبع: شبکه خبر