حوزه فاوای کشور در هفتهای که گذشت با اتفاقات مختلفی همراه بود که شاید
بتوان مهم ترین آنها را پیدا شدن خریدار برای سهام مخابرات و پیگیری علت
کندی تلگرام دانست.
سخنگوی مخابرات در گفتوگویی درباره خریدار سهام مخابرات تاکید کرد: قیمتی
که شرکت توسعه اعتماد مبین برای مزایده سهام 50 درصدی مخابرات در نظر
گرفته بود رقم ارزانی به شمار می رود.
داود زارعیان بر لزوم تعامل بیشتر دولت با مخابرات تاکید کرده و گفت: شرکت
مخابرات از روزی که خصوصی شد مخالفان بسیاری داشت و هنوز هم دارد. با این
وجود رویکرد ما رویکرد تعاملی است و حتی در مواردی نیز پا را از این حد
فراتر گذاشته و در سالهای اخیر در تعامل با دولت فراتر از قانون عمل کرده
ایم.
وی در ادامه درباره دلایل به فروش نرفتن سهم 50 درصدی شرکت توسعه اعتماد
مبین اظهار کرد: اینکه چرا این سهام به فروش نرفته از نظرمن به بحث کلان
کشور مربوط میشود چرا که فضای افکار عمومی طی سالهای گذشته به سمت و سویی
کشیده که خصوصی سازی طرفدار ندارد.
اعلام آمادگی برای خرید سهام مدیریتی مخابرات
اما پس از این صحبتهای زارعیان و در شرایطی که مهلت شرکت در مزایده این
شرکت به پایان رسیده بود شرکت شاتل در رسانهها از اعلام آمادگی برای خرید
این سهام خبر داده و متذکر شد: در این زمینه درخواست خود را برای وزارت
ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارسال کرده است.
نکته ای که در نهایت واکنش مخابرات را به دنبال داشت و در پاسخ به آن
سخنگوی مخابرات به ایسنا گفت: درخواستی از ناحیه شاتل برای خرید سهام شرکت
مخابرات اعلام نشده است.
داوود زارعیان در عین حال بیان کرد: شرکت توسعه اعتماد مبین 30 خرداد ماه
آگهی مزایدهای را منتشر کرد که طی این آگهی متقاضیان میتوانستند از
چهارشنبه سه تیر ماه تا دوشنبه 8 تیر ماه مراجعه و اسناد مزایده را خریداری
کنند و سپس با شرکت در فرآیند مزایده سهام را خریداری کنند اما تا تاریخ
تعیین شده کسی مراجعه نکرد و پرونده مزایده موقتا بسته شد.
بدهی دولتی ها به مخابرات
همچنین در این هفته مدیرعامل مخابرات استان تهران به ارائه توضیحاتی
درباره بدهی تهرانیها به مخابرات پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه بیش از
40 تا 45 میلیون تومان بدهی وجود دارد که بخش عمدهای از این بدهیها
مربوط به نقاطی است که نمیتوانیم و نباید تلفن آنها را قطع کنیم.
علیرضا صیدی در پاسخ به این سوال که آیا بهطور مشخص منظور او سازمانهای
دولتی و حکومتی بهشمار می رود، تایید کرد که بخش عمدهای از بدهیهای
مخابراتی به این بخش مربوط میشود.
نرم افزارهایی که خرج روی دست مردم گذاشتند
از دیگر اخبار مهم این هفته خبری بود که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات منتشر شد.
در این خبر آمده بود: در پی شکایت تعدادی از مشترکان و در بررسی سیستم
صدور صورتحساب اپراتورهای تلفن همراه مشخص شده که هزینههای بالایی برای
تماسهای بینالمللی در قبضهای مشترکین ثبت شده است که بعضی از این تماسها
با برخی از کشورهای دورافتاده آفریقایی بوده و مشترکین موظف به پرداخت
هزینه آن شدهاند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز
درباره درج هزینههای تماس بینالمللی در صورتحساب مشترکان تلفن همراه
هشدار داده و تاکید کرد: مشترکان تلفن همراه باید درباره برنامههایی که
توسط بدافزارها بر روی گوشیهایشان نصب میشود و تماس با شمارههای
تبلیغاتی مراقب باشند.
غلامرضا داداشزاده در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: بررسیها نشان
میدهد که برخی از این تماسها توسط بدافزارهائی بوده که در گوشیهای تلفن
همراه مشترکین نصب شده و به صورت خودکار و بدون اطلاع مشترکین فعال میشود و
گاهی بالا بودن تعرفه و یا مدت زمان طولانی این نوع از تماسها باعث متضرر
شدن مشترکین میشود.
وعده تلگرام به ایرانی ها
اما طی هفتههای اخیر به دلیل کندی و اختلالات متعدد تلگرام در ایران این
شایعه در میان مردم منتشر شد که وزارت ارتباطات تصمیم به فیلتر این شبکه
ارتباطی گرفته است.
این خبر در همان روزهای ابتدایی از سوی وزیر ارتباطات تکذیب شد و در ادامه
معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از نامهنگاری با
شرکت تلگرام و پیگیری این موضوع خبر داد.
در نهایت نیز شرکت تلگرام مسوولیت مشکلات موجود را بر عهده گرفته و در
قالب توئیتی خبر داد: ما اشکالات فنی مسیردهی ترافیک در ایران را طی روزهای
گذشته برطرف کردهایم؛ بنابراین سرعت تلگرام در این کشور به حالت اولیه
بازگشت و اجرای آن سریع شد.