Gerdab.IR | گرداب

فیلم های غیر مجاز در سایت های مجاز چه می کند؟

تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴

چه کسی مسئول مطالب و فیلم های منتشر شده در سایتهای دارای مجوز است؟

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران در عصر نوین، رسانه های تصویری به دلیل جذابیت های هنری و بصری با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو هستند و می توان گفت جزو ساده ترین، جذابترین و سریعترین راه دریافت اطلاعات می باشند. از این رو سایت هایی با هدف پاسخگویی به نیاز کاربران ایرانی در زمینه اشتراک گذاری عکس و ویدئو ایجاد شدند.

این سایت ها هر چه تعداد بازدید کننده و کاربر بیشتری داشته باشند و نیز محتوای آنها از تصاویر و ویدئوهایی با حجم بالا تشکیل شود، به دلیل مصرف پهنای باند و ترافیک بیشتر، رتبه بهتر و متعاقب آن درآمد سرشاری کسب می کنند. از این رو صاحبان این سایت ها با ترفندهایی از قبیل ایجاد رابط کاربری پرسرعت و جذاب، امکان تشکیل گروه توسط کاربران و به وجود آوردن جو رقابتی و معرفی فعالین سایت، کاربران را به فعالیت هرچه بیشتر ترغیب می نمایند. در این میان آنچه مغفول می ماند محتوای تصاویر و کلیپ های منتشره است.

 در واقع به علت اینکه منافع مادی این سایتها در گرو دانلود، شِیر و آپلود هرچه بیشتر عکس ها و ویدئو هاست، هیچگونه محدودیتی برای به اشتراک گذاری آنها در نظر گرفته نشده و این امر منجر به سوء استفاده افراد مغرض می شود تا از این فضای آزاد در جهت انتشار کلیپ ها و تصاویری با محتوای غیر اخلاقی، نامشروع  و ضد ارزشی بهره ببرند. همچنان که با بررسی محتوای این سایتها نیز شاهد انتشار تصاویر مستهجن، کلیپ های مرتبط با گروهک های تروریستی، خوانندگان ضد انقلاب، اجرای موسیقی توسط زنان بی حجاب و … هستیم که نتیجه ای جز گسترش بی اخلاقی، شبهه افکنی و تضعیف اعتقادات ندارد.

 همچنین در این سایت ها بدون در نظر گرفتن قانون کپی رایت، تصاویر و ویدئوهای افراد به راحتی منتشر شده و حقوق مادی و معنوی آنان نادیده گرفته می شود و با وجود تذکرات متعدد به مدیران سایت های مذکور، هیچ اقدامی در راستای برخورد با این تخلفات گسترده انجام نگرفته است.

این در حالیست که جذابیت های بصری عکس و فیلم، پرمخاطب بودن سایت های فوق الذکر و انتشار محتوای آنها در سطح گسترده، لزوم دقت و حساسیت در اعطای مجوز و نیز نظارت مسئولانه را آشکار می سازد. ولی در کمال تأسف، شاهد بی توجهی دستگاههای مسئول از قبیل وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای و پلیس فتا می باشیم. اهمیت موضوع آنجا برجسته می شود که اکثر کاربران این سایت ها را جوانان تشکیل می دهند و محتوای ضد ارزشی و معارض با هنجارهای اسلامی- ایرانی این سایت ها، با اثرگذاری بر ذهن مخاطب در طول زمان به تغییر رفتار، عادات و نگرش فرد و شکل گیری عقاید غلط منجر شده و باعث از دست رفتن حساسیت های دینی، فرهنگی و اخلاقی این قشر می گردد.

چه کسی پشت پرده حمایت از مدیران این سایت ها است تا با قوت هرچه تمام تر به استحاله فرهنگی و از بین بردن هویت دینی آحاد جامعه بپردازند! شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) نیز با تخلفات گسترده و امتناع از رعایت قوانین، این خیانت به فرهنگ و عقاید ملت مسلمان ایران را تسهیل کرده و به دستور مراجع قضایی وقعی نمی نهند. به گونه ای که گمان می رود منافع کلان مادی عده ای، به ترویج ابتذال و بی قانونی و اعمال ضد امنیت ملی گره خورده است.

در حالی که طبق ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه ای، انتشار محتواهایی که خلاف عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی و امنیت و آسایش عمومی است پیگیرد قانونی دارد، شاهد آن هستیم که با سایتهای متخلف هیچ گونه برخورد محکمی صورت نمی گیرد واین بی تفاوتی و بی مسئولیتی به هیچ وجه قابل توجیه نیست!