Gerdab.IR | گرداب

مروری بر راهبردهای سایبری اسرائیل

تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۴

رژیم صهیونیستی چندین سال است که با اتخاذ راهبردهای مختلف دفاعی و امنیتی در سایبر سعی می‌کند خود را قدرت سایبری برتر دنیا نشان دهد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۲ راهبردهای امنیت سایبر را برای زیرساخت‌های حیاتی خود تنظیم کرده است؛ اما دولت این رژیم در سال‌های اخیر در تلاش بوده تا خود را با تهدیدات فضای سایبر و مخرب برای سامانه‌های ملی همگام کند. در این نوشتار نگاهی اجمالی به برخی فعالیت‌های اخیر این رژیم می‌اندازیم.

تأسیس مراکز جدید و گسترش فعالیت شرکت‌ها

ازجمله اقدامات این رژیم تأسیس دفتر ملی سایبری اسرائیل (INCB) بود که گزارش‌های خود را به دفتر نخست‌وزیری ارائه می کندو حدود سه سال قبل برای مبارزه با مشکلات سایبری تشکیل شد. در کنار آن اسرائیل سعی دارد با گسترش سازمان‌ها و شرکت‌های نوپا فعالیت خود را در امنیت، دفاع و جنگ سایبری گسترش دهد. مثلاً چند ماه قبل کابینه‌ی امنیتی این رژیم با برنامه‌ی جامعی به‌منظور آمادگی ملی در زمینه‌ی فضای سایبری موافقت کرد. این کار در ادامه‌ی فرآیندها و تلاش‌های دفتر ملی سایبری این رژیم است. گذشته از این‌ها، اسرائیل به‌شدت در تلاش است تا به خریدوفروش شرکت‌های امنیت سایبر بپردازد. مثلاً شرکت فناوری نرم‌افزار و سخت‌افزار چک پوینت، شرکت امنیت تلفن همراه اسرائیلی لاکُن را خرید.
 
جلوگیری از تهدیدات سایبری با تمرکز بر روی بخش مالی و بانکی

از اقدامات اخیر اسرائیل در دفاع سایبر، اقداماتی در بخش بانکی خود بود. بانک‌های اسرائیل از اول سپتامبر سال جاری میلادی باید مقرراتی را که بانک مرکزی آن نصویب کرده است اجرا کنند. رئیس بخش مدیریت سایبر و ریسک عملیاتی سازمان نظارت بر بانک مرکزی سازمان نظارت بانک مرکزی اسرائیل در مورد مسئله‌ی دفاع در بانک گفت: « شما باید بدانید که فهم تهدیدات سایبری و چگونگی مقابله در برابر آن‌ها بسیار مهم‌تر از امنیت است.» این بخش مشوق رشد و توسعه‌ی گروه‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات است. همچنین وی گفت: « خسارت به یکی از بانک‌های اسرائیل می‌تواند به‌کل سامانه‌های بانکی آسیب بزند. درنتیجه به اشتراک‌گذاری اطلاعات بسیار مهم است؛ زیرا بخش‌های مختلف بانکی و مالی برای مقابله با سایبر وجود ندارد. اسرائیل به دلیل موقعیت استراتژیک خود هدف حملات قرار می‌گیرد.» سازمان نظارت بر بانک مرکزی اسرائیل حدود سه سال پیش برای تقویت بخش بانکی و مالی اسرائیل در برابر حملات سایبری ایجاد شد. این سازمان یک انجمن تخصصی را نیز تشکیل داده است که وظیفه‌ی اجرای خطوط امنیت سایبر را برای بانک‌ها بر عهده دارد.

بخش نظامی سایبر

در مورد نقش بخش نظامی اسرائیل در سایبر باید گفت رژیم صهیونیستی معتقد است که بهترین حمله، بهترین دفاع است و در حوزه‌ی سایبری بسیار مهم است که حمله‌کننده شناخته شود. رویکرد اسرائیل در سایبر این است که سایبر را با بخش نظامی گره بزند.

موشه یعلون، نخست‌وزیر این رژیم، ادعا کرده است که اسرائیل می‌تواند در حوزه‌ی سایبر دشمنان خود را خلع سلاح کند و به‌عنوان قدرت سایبری مطرح شود. وی همچنین هرگونه نقش واحدهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در کمپین‌های پیشرفته‌ی هکرها را انکار کرد.

همچنین بخش نظامی اسرائیل سعی کرده است که یگان‌های آفندی و پدافندی سایبری خود را در یک واحد مجزا تجمیع کند.

 علاوه بر این‌ها رژیم صهیونیستی همیشه سعی دارد که خود را قربانی حملات نشان دهد و از حملاتی که خود به دیگر کشورها می‌کند سخن به میان نمی‌آورد. مثلاً اویاتار ماتانیا، رئیس دفتر ملی سایبری اسرائیل، در گفت: « در تمام اوقات ما می‌بینیم که حملاتی از سوی دشمنان ما که اتفاق می‌افتد چه از سوی ایران. چه از طرف سایر سازمان‌های تروریست. این مشکل هرروز اتفاق می‌افتد. مشکلی که در سایبر است فقط برای زمان‌های خاص نیست بلکه همیشه در جریان است.»

یکی از اعضای سپاه پردازش از دور اسرائیل (C4I)، گفت که درگیری‌های اخیر مانند جنگ غزه، رابطه‌ی نزدیک دنیای سایبری و نظامی را برجسته کرد. همچنین اسرائیل قصد دارد تا مهارت‌های مدافعان سایبری خود را در حملات سایبری بالا ببرد.

از دیگر اقدامات اسرائیل مانورهای سایبری و نظامی آن است. مثلاً رژیم صهیونیستی چندی پیش مانوری به نام "Home Front Command drill" برگزار گرد. این مانور شامل دو شبیه‌سازی بود که یکی از آن‌ها شبیه‌سازی حملات سایبری بود که مدعی بودند این حملات به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل صورت می‌گیرد.

نکته‌ی قابل ذکر دیگر، تأسیس مدرسه‌ی جنگ سایبری برای مقامات نظامی این رژیم است تا فرماندهان با جنگ سایبری هرچه بیشتر آشنا شوند. سپاه "C4I" در خبری دیگر معرفی خواهد شد.