Gerdab.IR | گرداب

واکنش کانادا به احضار سفیر خود در ایران

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹

وزارت امور خارجه کانادا در واکنش به احضار کاردار خود در تهران به خاطر سرکوب معترضان به نشست گروه 20 اعلام کرد: ما با معترضان برخوردی "قانونی" داشتیم.

به گزارش گرداب، در واکنش به برخوردهای تند پلیس کانادا و سرکوب معترضان به برگزاری نشست گروه 20 در این کشور که طی هفته‌های اخیر رخ داد، تهران روز چهارشنبه کاردار کانادا در ایران را احضار و به وی یادآوری کرد که کشورش باید به تعهدات بین‌المللی خود در مورد برگزاری تظاهرات‌های صلح‌آمیز پایبند باشد.

وزارت امور خارجه کانادا در پاسخ به احضار کاردار خود در تهران با ابراز عصبانیت از اقدام تهران، تاکید کرد: "کانادا بر اساس یک سیستم مشخص و با توجه به قانون با شهروندانش برخورد می‌کند."

البته بررسی اخبار و تصاویر منتشر شده از برخوردهای صورت گرفته در حاشیه نشست گروه 20 در کانادا، نشان از آن دارد که ادعای مقامات این کشور مبنی بر قانونی بودن نوع برخوردها چندان هم درست نیست.

شدید بودن برخوردهای پلیس این کشور داعیه‌دار حقوق بشر با معترضان، به قدری تند بود که بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌های کانادایی، اعتراضات خود را نسبت به آن اعلام کردند.

پلیس کانادا که اکنون، وزارت خارجه این کشور برخورد آنان با معترضان را "قانونی" می‌داند، بنا به اذعان خودشان، با استفاده از 12 هزار نیروی پلیس خود، با شلیک گاز اشک‌آور و با استفاده از باتوم به معترضان حمله‌ور شده بودند و برخی گزارش‌ها نیز از شلیک گلوله‌های پلاستیکی به جمع معترضان حکایت داشت.



بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی "سی‌تی‌وی" کانادا، پلیس این کشور این بار پا را فراتر گذاشته و با حمله به دانشگاه تورنتو، دانشجویان را حتی با لباس زیر بیرون کشیده و بازداشت کرده است.

برخورد وحشیانه پلیس کانادا با خبرنگاران و زنان شرکت کننده در اعتراض به این نشست نیز، گوشه دیگری از نقض قانون در برخورد با معترضان را نشان داد.

براساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی "اکنون دموکراسی"، امی میلر خبرنگار زن کانادایی پس از آزادی از زندان در گفتگو با دیگر خبرنگاران، از هتک حرمت به زنان و آزار جنسی آنها خبر داد و افشا کرد که پلیس این کشور، وی و دیگر زنان را مورد آزار جنسی قرار داده و به تجاوز تهدید ‌کرده‌اند.

میلر همچنین اعلام کرد که پلیس با هدف تحقیر جنسی، با عریان کردن دختران دستگیر شده، آنان را آزار جنسی هم ‌داده است.


در فیلمی که از اظهارات این خبرنگار تهیه شده، وی اعلام می‌دارد: "به من اعلام شد که با من مانند گروه‌های تبهکاری برخورد خواهد شد و اگر بخواهم دوباره به عنوان یک خبرنگار در این زمینه فعالیت داشته باشم، مطمئناً در زندان بارها مورد تجاوز جنسی قرار خواهم گرفت."

حال سوال اینجاست که با توجه به اتفاقات مذکور، آیا باز هم سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا برخوردهای پلیس با معترضان را "قانونی" می‌داند یا شاید نوع قانونی برخورد پلیس کانادا با معترضان، به همین صورت است؟!

منبع: شبکه ایران