Gerdab.IR | گرداب

دستور فرماندهان ارتش آمریکا برای حذف واژه عملیات روانی

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹

سرلشکر "توماس کرنکو" فرمانده نیروهای ویژه ارتش آمریکا طی دستورالعملی به همه سربازان و کارکنان مرتبط با هنگ‌ عملیات‌های روانی، دستور حذف واژه عملیات روانی از ارتش آمریکا را اعلام کرد.

به گزارش گرداب، سرلشکر توماس کرنکو فرمانده نیروهای ویژه ارتش آمریکا با ارسال نامه‌ای به همه سربازان و کارکنان مرتبط با هنگ عملیات‌های روانی از آنها خواست که واژه عملیات روانی را در ارتش حذف و از این به بعد از اصطلاح "عملیات‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی" استفاده کنند.

در بخشی از این فرمان آمده است: نام "عملیات‌های روانی" تغییر می‌کند، کاربرد "عملیات‌های روانی" به دستور و توافق رهبران نظامی ارشد ما، به "عملیاتهای پشتیبانی اطلاعات نظامی" تغییر خواهد یافت، همه افراد مشغول خدمت در بخش عملیات‌های روانی باید این نکته را درک کنند که تغییر فوق بواسطه موفقیت‌های ما و نه اشتباهات است. آنها باید این نکته را نیز دریابند که این تغییر یک سری فرصت‌ها را پیش روی نیروهای ما می‌گذارد.

فرمانده نیروهای ویژه ارتش آمریکا در ادامه نامه خود یادآور شده است: این اصطلاح که بر اساس استفاده موفق فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا از تیم‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی در سرتاسر جهان تشکیل می‌شود، زمینه تشخیص و درک فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری که دشمنان خارجی ما، مخاطبان دوست و بی‌طرف را در حمایت از اهداف ارتباطات استراتژیک ملت ما هدف قرار می‌دهد، مهیا می‌سازد.

سرلشکر "توماس کرنکو" در ادامه نامه خود با تأکید بر اینکه اصطلاح فوق تمجید و قدردانی از بسیاری از نقش‌ها و ماموریت‌های ما را تسهیل می‌کند، نوشته است: این ماموریت‌ها به عنوان بخش پشتیبانی اطلاعاتی در واکنش به بلایای طبیعی داخلی یا خارجی درگیر در ارتباطات بحران و مجری عملیات‌های اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری در حمایت عمومی و روابط اجتماعی از عملیات‌های مبارزه با ناآرامی‌ها، یا به عنوان تیمی هستند که برای دیپلماسی در یک کشور یا یک منطقه با هدف جلوگیری از ریشه دواندن ایدئولوژی‌های افراطی، اطلاعات عمومی مهم تامین می‌کنند.

این فرمانده آمریکایی خطاب به اعضاء ارتش آمریکا می‌افزاید: این تغییر اقدامی منفی یا تنبیهی نیست، بلکه این امکان را در اختیار هنگ می‌گذارد که بطور کامل ظرفیت‌ها و توان بالقوه خود را به عنوان یکی از ابزار کلیدی ارتش و وزارت دفاع در زمینه انتقال پیام به مخاطب خارجی و مدیریت قابلیت در زمینه اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری دفاعی ما را درک کند.

وی تأکید می‌کند: بجز تغییر فوری در واژگان، تغییر فوق مستلزم تنظیمات و اصلاحات کوتاه مدت در زمینه عملیات‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی فعلی نیست که نیروهای ما آنها را، چه در زمینه حمایت از نیروهای عملیاتهای ویژه متعارف یا عملیاتهای بین نهادی، در دست اقدام دارند.

سرلشکر "توماس کرنکو" با بیان اینکه این تغییر تکاملی بوده و یک پیشرفت منطقی در زمینه توصیف نیرو و ماموریتی است که به اندازه رزم قدمت دارد، می‌افزاید: تاریخچه و رسوم هنگ عملیاتهای روانی همچنان غنی و مورد احترام باقی خواهند ماند. این نیرو اکنون می‌تواند در هر زمینه‌ای که قادر است با تاثیر و قدرت بیشتر به پیش رود، توسعه یابد، تا بدین وسیله دستاوردهای گذشته حفظ شده و دقت و هدف توان آینده افزایش یابد.

این فرمانده ارتش آمریکا در پایان مدعی شده است: از آنجایی که ما از عملیات‌های روانی به عملیات‌های پشتیبانی اطلاعات نظامی تغییر نام می‌دهیم، هنگ در زمینه توان خود در "ترغیب-تغییر-تاثیرگذاری" در همه نوع عملیاتها در هر زمان و هر مکان پیشرفت خواهد کرد.

منبع: مشرق