به گزارش گرداب به نقل از فارس، تبلیغاتی که ادعا شده در محیط این برنامه ها به نمایش درمی آیند همگی نامرئی هستند و کاربران قادر به مشاهده شان نیستند. اما طراحان برنامه های مذکور از همین بابت سالانه یک میلیارد دلار درآمد به جیب می زنند.
بررسی های موسسه Forensiq که در زمینه شناسایی کلاهبرداری های مختلف فعال است نشان می دهد که کلاهبرداری های تبلیغاتی از وب به دنیای برنامههای همراه منتقل شده است. این در حالی است که انتظار می رود ارزش مالی بازار تبلیغات همراه حدود 50 درصد رشد کند و در سال 2015 تنها در آمریکا به 21 میلیارد دلار افزایش یابد.
Forensiq با کنترل ترافیک 5000 برنامه همراه مختلف که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند به این نتیجه رسیده که اکثر آنها تبلیغات نامرئی نمایش می دهند که هیچ کاربری قادر به مشاهده شان نیست. این برنامه های همراه متقلب از رفتار انسانی تقلید می کنند تا احتمال شناسایی خود توسط آگهی دهندگان را به حداقل برسانند.
البته برنامه های یاد شده برای کاربران گوشی های هوشمند هم زیان بار هستند، زیرا موجب مصرف بسیار زیاد باتری تلفن همراه می شوند. این برنامه ها حجم زیادی از اطلاعات چندرسانه ای را هم بارگذاری کرده و قبض های گرانی را به کاربران تحمیل می کنند.
بررسی 12 میلیون گوشی در جهان در یک بازه ده روزه توسط Forensiq نشان داده که یک درصد گوشی های آمریکایی و دو تا سه درصد گوشی های اروپایی و آسیایی آلوده به این نوع برنامه ها هستند. خسارت سالانه این برنامه ها به آگهی دهندگان حدود یک میلیارد دلار در سال برآورد شده است.