Gerdab.IR | گرداب

وال استریت ژورنال:

غرب به ناتوانی خود برای توقف برنامه اتمی ایران واقف است

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۹

در دسامبر2007 آژانسهای اطلاعاتی با اطمینان بالا اعلام کردند که ایران در پاییز 2003 از برنامه سلاح هسته ای خود دست کشیده، اما این برآورد برای واشنگتن گران تمام شد.

یک روزنامه غربی در گزارشی نوشت که غرب به ویژه آمریکا به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند فعالیت اتمی ایران را متوقف کنند.

به گزارش گرداب، وال استریت ژورنال امروز دوشنبه در گزارشی با عنوان "از نارسایی اطلاعاتی دیگر در قبال ایران دوری کنید"، نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در دهه گذشته مرتکب دو اشتباه بزرگ هزینه بر شده، که یکی از آنها نارسایی اطلاعاتی درخصوص خنثی کردن حملات11 سپتامبر 2001 بود و دیگری ارزیابی نادرست درباره سلاحهای کشتار جمعی دولت "صدام حسین" رئیس جمهوری سابق عراق بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه این گزارش، با توسل به همین اشتباهات اطلاعاتی سازمانهای اطلاعاتی غربی درصدد تشکیک درگزارش سال 2007 درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران برآمده و نوشته است: در دسامبر2007 آژانسهای اطلاعاتی با اطمینان بالا اعلام کردند که ایران در پاییز 2003 از برنامه سلاح هسته ای خود دست کشیده، اما این برآورد برای واشنگتن گران تمام شد.

وال استریت ژورنال در ادامه ضمن اذعان به ضعف غرب در بازداشتن ایران از ادامه فعالیت هسته ای نوشت: برآورد اطلاعات ملی آمریکا در سال 2007 درباره برنامه سلاح هسته ای تهران انتقاداتی را در کنگره همراه داشت، اما هم اکنون واضح است که ایالات متحده در قبال ایران دچار تردید شده و تهران همچنان به فعالیتهای هسته ای خود ادامه می دهد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای انجام یک ارزیابی جدید درباره برنامه هسته ای ایران از اواخر سال گذشته تاکنون به ادعاهای اخیر "لئون پانتا"، رئیس سیا، درباره برنامه اتمی تهران پرداخت و نوشت: آشکار است که ایرانیها در حال گسترش قابلیتهای هسته ای خود هستند.

وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش نوشت که دولت "باراک اوباما" رئیس جمهوری خواهان استفاده از سیاست تحریم در قبال ایران است و احتمالا گزینه نظامی و توسل به جبر را در قبال تهران انتخاب نمی کند.
 
منبع: مهر