Gerdab.IR | گرداب

مهمان‌پرست در واکنش به فرافکنی کانادا:

نمی‌توانید با توجیهات سیاسی از اجرای حقوق بشر طفره بروید

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۹

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: مقامات کانادایی باید پاسخگوی ابهامات و سوالات در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور باشند.

به گزارش گرداب به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: مقامات کانادایی باید پاسخگوی ابهامات و سئوالات در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واکنش انفعالی سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا پس از احضار کاردار موقت این کشور در تهران به وزارت امور خارجه، به سبب برخورد خشونت‌آمیز کانادا با تظاهرات در شهر تورنتو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نگرانی خود را نسبت به نقض حقوق بشر در کانادا ابراز می‌دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مصادیق نقض حقوق بشر در کانادا تصریح کرد: در دوره فعلی دولت افراطی این کشور، برخورد خشونت‌بار و منتهی به قتل پلیس کانادا با مردم، دخالت نیروهای امنیتی در امور خصوصی شهروندان و نقض حقوق بومیان بارها اتفاق افتاده است.

مهمان‌پرست افزود: نقض متعدد حقوق شهروندی در جریان تظاهرات تورنتو و ضرب و شتم معترضان امری نیست که بتوان نسبت به آن سکوت اختیار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تعهدات بین‌المللی کانادا در خصوص نحوه بازداشت و رفتار غیرقانونی با تظاهرات‌کنندگان تورنتو را یادآور شد و افزود: حقوق بشر یک تعهد جهانی است و کشورها نباید با توسل به توجیهات سیاسی از اجرای آن طفره بروند.

وی در پایان به مقامات کانادایی توصیه کرد، به جای استفاده ابزاری از مسائل دیگر کشورها، به ابهامات و سوالات افکار عمومی بین‌المللی در خصوص موارد نقض حقوق بشر در این کشور پاسخ دهند.