Gerdab.IR | گرداب

ربات‌های جنگی، خطری برای بشریت

تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

به دنبال توسعه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی برای گسترش استفاده از ربات‌ها در مصارف نظامی، گروهی از دانشمندان و محققان نامه‌ای نوشته و در آن نگرانی خود را در مورد این مسأله و ضرورت توقف آن ابراز کردند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان، بیش از هزار متخصص، دانشمند و محقق این نامه را نوشته و در مورد تجهیزات نظامی مجهز به هوش مصنوعی که توانایی خودکنترلی دارند، ابراز نگرانی کردند.

در این نامه اعتراضی، نسبت به نسل سلاح‌های نظامی دارای هوش مصنوعی هشدار جدی داده شده است.

در میان امضاکنندگان این نامه می‌توان نام پروفسور استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، سرمایه‌گذار اِلون ماسک(Elon Musk) ، استیو وزنیاک (Steve Wozniak) –یکی از مؤسسان شرکت اپل- را دید.

روز 29 ام جولای این نامه در یک کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی ارائه خواهد شد.
«ربات‌های قاتل» اخیراً موضوع مباحث بسیاری بوده است و به‌تازگی در کمیته‌هایی از سازمان ملل مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفته است. این کمیته‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌شود محدودیت‌هایی را برای انواع خاصی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مجهز به هوش مصنوعی اعمال کرد.

در حال حاضر متخصصان درخواست کرده‌اند که محدودیت‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات نظامی اعمال شود، تا امکان کنترل تجهیزات نظامیِ مجهز به هوش مصنوعی، که فراتر از توان کنترلیِ انسان هستند، وجود داشته باشد.

این متخصصان باور دارند که: "همان‌طور که شیمی‌دان‌ها و زیست‌شناس‌ها علاقه‌ای به ساخت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی ندارند، محققان هوش مصنوعی نیز علاقه به ساخت سلاح‌های مجهز به هوش مصنوعی ندارند و دوست ندارند که دیگران رشته هوش مصنوعی را خراب کنند."
نوام چامسکی (Noam Chomsky) پروفسور دانشگاه MIT و دمیس هاسابیس (Demis Hassabis) رییس بخش هوش مصنوعی گوگل در میان حمایت‌کنندگان از این نامه بودند.

متن این نامه به نمایندگان کنفرانس هوش مصنوعی داده خواهد شد. این کنفرانس؛ «کنفرانس مشترک بین‌المللی در مورد هوش مصنوعی» نام دارد که در شهر بوینس آیرس پایتخت آرژانتین از 25 ام جولای تا 31 ام جولای برگزار خواهد کرد.

در ماه دسامبر 2014، پروفسور هاوکینز ابراز نگرانی کرد که هوش مصنوعی منجر به پایان بشریت خواهد شد.

هاوکینگ گفت: "انسان‌ها، که به دلیل تکامل بیولوژیکیِ آهسته، محدود هستند، توانایی رقابت با هوش مصنوعی را ندارند و هوش مصنوعی جای انسان‌ها را خواهد گرفت."

اما اریک هورویتز (Eric Horvitz) ، رییس بخش تحقیقات مایکروسافت در دفاع از هوش مصنوعی گفت:

"نگاه کنید که محاسبات کامپیوتری چه کارهایی برای جامعه ما کرده است، کارهایی مانند کمک‌های بخش بهداشت و سلامت- این خدمات شگفت‌آور است. هوش مصنوعی همه‌چیز را تغییر خواهد داد. با هوش مصنوعی امیدهای زیادی به وجود خواهد آمد، سودهای زیادی وجود خواهد داشت و همچنین نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت. من فکر می‌کنم که سؤال‌های جذاب زیادی وجود دارد که در مسیر پیشرفت پاسخ داده خواهند شد اما ما انتظار داریم که نتایج سودمند، مثبت و بزرگی از تحقیقات هوش مصنوعی بیرون بیاید، به دلیل اینکه ما آن را هدایت می‌کنیم."

در ماه می سال 2015، یکی از دانشمندان علوم رایانه‌ای دانشگاه کالیفرنیا به نام استوارت راسل (Stuart Russell) ، هشدار داده بود که ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی انسان را به‌شدت بی‌دفاع خواهند کرد. پروفسور استیون هاوکینز هم از یافته‌های پروفسور راسل دفاع کرده بود.