Gerdab.IR | گرداب

اختلافات شخصی مدیران وزارت ارتباطات و مخابرات از کنترل خارج شد؛

دستور قطع اینترنت مشترکان از امروز

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

در جریات اختلاف مدیران وزارت ارتباطات و مدیران مخابرات ایران، اعلام شد اینترنت و تماس بین‌الملل مشترکان مخابرات در چند استان قطع می شود. ۲ ساعت مانده به اجرای این تصمیم وزیر ارتباطات با پادرمیانی مانع اجرای این تصمیم شد و این دستور اکنون به تعویق افتاده است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، ساعت 17 شب گذشته در زمان تعطیلی رسانه‌های جمعی و سازمان های دولتی و خصوصی، شرکت ارتباطات زیرساخت در پیامکی ناگهانی به خبرنگاران اعلام کرد از بامداد فردا (جمعه 9 مرداد) خدمات اینترنتی و مکالمات بین الملل شرکت مخابرات ایران در برخی استان ها را مسدود خواهد کرد.
 
شرکت ارتباطات زیرساخت یک نهاد دولتی است که به صورت انحصاری اینترنت را وارد کشور می کند و بنا بر بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره چرایی گرانی اینترنت در ایران، شرکت زیرساخت اینترنت را به 25 برابر قیمت اولیه به شرکت‌های اینترنتی می فروشد.
 
شرکت ارتباطات زیرساخت علت این اقدام را « بی توجهی شرکت مخابرات ایران به تعیین تکلیف بدهی های خود به شرکت ارتباطات زیرساخت و جلوگیری از تضییع حقوق عمومی» اعلام کرده است.  
 
در حالی که انتظار می رفت از بامداد 9 مرداد، علاوه بر تمام اختلال ها و کاستی های همیشگی اینترنت ایران، قطعی عمدی نیز مشکلات مضاعفی را برای مشترکان اینترنت کشور ایجاد کند، در ساعت 23 روز پنج شنبه این شرکت بار دیگر در پیامکی اعلام کرد که در پی پیگیری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، وزیر ارتباطات با دستوری مانع از اجرای تصمیم شرکت ارتباطات زیرساخت شده و در نتیجه قطع اینترنت و تماس شرکت مخابرات به تعویق افتاده است.
 
این ماجرای چند ساعته در پی اختلاف های مدیریتی بین معاونان دولتی وزارت ارتباطات و مدیران شرکت سابقا دولتی مخابرات ایران بروز پیدا کرده است.
 
مدتی است مدیران مخابرات و وزارت ارتباطات از طریق رسانه‌های خبری با یکدیگر زورآزمایی می کنند. اما این بار آتش اختلافات و سلایق شخصی دامن مشترکان را نشانه گرفته است، کاربرانی که در جریان اختلاف های مدیران دولتی و خصوصی در ازای هر کیفیت سرویسی که دریافت می‌کنند چاره ای جز صبر ندارند.
 
مدیران شرکت خصوصی مخابرات ایران معتقدند وزارت ارتباطات قول خود را برای بازنگری تعرفه‌های تلفن ثابت پس از اجرای همکدی در استان ها از یاد برده و خواستار حداقل بازگرداندن تعرفه ها به حالت پیش از همکدی هستند، اما وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه ها مخالف می کند. وزارت ارتباطات می گوید مخابرات برای جبران ضرر دهی تلفن ثابت از درآمدهای تلفن همراه در تلفن ثابت استفاده کند. اما مخابرات می گوید لازم است تعرفه تلفن ثابت حداقل به قیمت تمام شده خدمت برسد.
 
در جریان کمبود نقدینگی مخابرات، این شرکت اخیرا  450 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرده تا سرمایه لازم برای توسعه در شبکه تلفن ثابت را مهیا کند.
 
موضوع کهنه عدم تناسب درآمدهای بخش تلفن ثابت و سرمایه‌گذاری لازم توسعه، در چند سال اخیر سبب کندی توسعه در بخش زیرساخت تلفن ثابت شده است.
 
مدیران دولتی که پس از واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی چشم خود را روی تمام مشکلات و ضعف‌های این شرکت بسته بودند اکنون پس از 7 سال از خواب بیدار شده‌اند. در نتیجه بی توجهی و بی برنامه‌گی مدیران دولتی و خصوصی، تلفن ثابت که زمانی به روز واگذار می شد، امروز دارای صف‌های طولانی است.
 
اما امروز کار به جایی رسیده که نه تنها به احقاق حقوق مردم و مشکلات پنهان آنها در مواردی از جمله دریافت خط تلفن ثابت و دریافت اینترنت از مخابرات اهمیت داده نمی شود، بلکه در جریان اختلاف های شخصی مدیران، از مشترکان به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار و برگ برنده در کارزار استفاده می شود. حتی اگر به قیمت قطع شدن مشترکان اینترنت مخابرات باشد.
 
همچنان که این بار نیز اگر احساس مسئولیت وزیر ارتباطات مانع نمی شد مشخص نبود  از امروز مشترکان مخابرات باید به پیشنهاد مدیران شرکت زیرساخت از کدام سرویس دهنده اینترنت می خریدند؟