Gerdab.IR | گرداب

راه حل مجازی دولت برای افزایش نرخ ازدواج

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

علی رغم قابل اطمینان نبودن فضای سایبری برای برقرار ارتباط، مرزها و دوری مکانی برداشته شده است لذا کارشناسان نسبت به پیدا کردن یک همسر مناسب و شریک دائمی در فضای مجازی هشدار می دهند.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای امروز، دنیای تکنولوژی و فن آوری اطلاعات است و در واقع در عصر حاضر مرزها و دوری مکانی نمی تواند مانع ارتباط برقرار کردن افراد شود. به همین دلیل است که یکی از راه‌هایی که در نگاه نخست به عنوان راه همسریابی و دوست‌یابی تلقی می‌شود استفاده از اینترنت است و این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان اجتماعی، فضای سایبری نمی‌تواند فضای قابل اعتماد و مناسب برای پیدا کردن یک همسر مناسب و شریک دائمی باشد.  
 
این در حالی است که فضا به گونه ای است که این نوع آشنایی ها  برای جوان امروز که زندگیش با اینترنت و تلفن همراه اجین شده،به نوعی می توان گفت غیر قابل اجتناب است و به نظر می رسد چه این آشنایی ها خوب باشد و چه بد باید بتوان  آن را مدیریت کرد تا خطر آسیب رسانی آن کمتر و کمتر شود.
 
در واقع می توان گفت،  ازدواج اینترنتی در ایران  از سه تا چهار سال قبل با عنوان دوست‌یابی اینترنتی سر زبانها افتاد و جوانانی بودند و هستند که ساعت‌ها و به طور متناوب روزها و ماه‌ها برای همسر مناسبی پای اینترنت می‌نشستند و می نشینند، اما در هر حال سایت‌های همسریابی مدل‌هایی در کشور دارد که غیر قانونی فعالیت و عضویت دارند و پلیس فتا نیز بارها در خصوص این سایت ها و کلاهبرداری ها و سوء استفاده هایی که صورت گرفته هشدار داده است.  
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد دولتی‌ها فهمیده‌اند که انواع دوستی‌های قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روزعامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شد که به دنبال همسر آینده خود در دنیای مجازی می گردند و باید برای این امر چاره ای اندیشید.به همین دلیل است که خبر از بازگشایی سایت همسریابی مجاز داده اند تا بتوانند این مساله را مدیریت کنند.
 
هرچند پیش از این،  معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از مخالفان سرسخت سایت‌های همسریابی بود و درباره فعالیت غیرقانونی بیش از ۳۰۰ سایت غیرقانونی همسریابی هشدار می‌داد اما این وزارتخانه هم در برابر پدیده همسریابی مجازی تسلیم شده و دی ماه سال گذشته اعلام کرد می‌خواهد بخت بیش از ۱۱ میلیون جوان دم‌بخت را با کلید سایت همسریابی باز کند و با این سایت سالانه ۱۰۰ هزار جوان را به خانه بخت بفرستد.
 
سایت های همسریابی مجاز کدامند؟
 
حالا دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور اعلام کرده: «سایت‌های همسریابی سامان پیدا می‌کند.» این در حالی است که سه ماه از افتتاح سایت رسمی همسریابی دولتی گذشته است.  
 
حسین شاهمرادی، در حالی این مطلب را بیان کرد که ۲۵ خرداد ماه امسال سایت این موسسه به عنوان سایت ملی همسان‌گزاینی و جانشین تمام سایت‌های دیگر با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان آغاز به کار کرد. وی گفت: سایت‌های همسریابی برخی با مجوز و برخی بدون مجوز مشغول فعالیت هستند و تنها برخی از سایت‌های همسان‌گزینی فعالیت مناسبی دارند.  
 
شاهمرادی افزود: از دید شورای فرهنگ عمومی کشور سایت همسان‌گزینی که متعلق به موسسه تبیان است مورد تایید است.
 
 ۱۱۰ سال زمان برای ازدواج ۱۱ میلیون جوان
 
در هر حال نیاز به وجود سایت های همسریابی در حالی احساس می شود که جمعیت جوان در مسیر زندگی با موانع متعددی مواجهند و همین موانع موجب شده است همچنان ازدواج در سراشیبی سقوط حرکت کند. گواهی این ادعا آماری است که مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال می‌دهد. بر این اساس در ۶ماهه دوم سال گذشته در مجموع ۵۳۸ هزار و ۷۷۶ مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۷ درصد کاهش یافته است.
 
به گفته محمدتقی حسن‌زاده، سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت جوانان براساس آخرین سرشماری، جمعیت جوان کشور که بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال تعریف شده‌، ۲۳میلیون و۶۹۴ هزار و ۱۹۴ نفر است.
 
بنا به تاکید گلزاری از این تعداد ۱۱ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج بالای ۲۰ سال در کشور داریم که به دلایل متعدد از جمله بی‌انگیزگی به ازدواج و مشکلات اقتصادی رغبتی به ازدواج ندارند.
 
خرداد ماه امسال معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره این سایت همسرگزینی گفته بود: این سایت توسط موسسه تبیان ایجاد می‌شود و دختران و پسران در این سایت ثبت‌نام نمی‌کنند بلکه واسطه‌هایی که دو نفر را برای هم در نظر دارند، در این سایت ثبت‌نام می‌کنند و مشاوره می‌گیرند که این افراد را به هم برسانند.
 
با وجود این با پیش‌بینی ازدواج سالی ۱۰۰ هزار جوان از طریق این سایت و با عنایت به ۱۱ میلیون جوان دم بخت با یک دو-دوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت اگر بخواهیم برای ازدواج جوانان به این سایت دل ببندیم ۱۱۰ سال طول می‌کشد تا همه ۱۱میلیون جوان سر و سامان بگیرند. این در حالی است که سنگ‌های متعددی مسیر ازدواج جوانان را ناهموار می‌کند که مشکلات مالی، بیکاری، نداشتن مسکن و … از عمده ترین آنهاست و به نظر می رسد این مشکلات با راه اندازی سایت های همسریابی حل نخواهد شد.