Gerdab.IR | گرداب

ویندوز 10 رمز وای‌فای را لو می دهد!

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

اگر جز آن دسته از افراد هستید که دارند برای داشتن ویندوز 10 مایکروسافت پرپر می‌زنند و یا آن را دانلود و نصب کرده‌اید و در حال استفاده از آن هستید، بد ندیدیم که موردی را با شما در میان بگذاریم.

به گزارش گرداب به نقل از آی تی رسان  نسخه جدید سیستم عامل محبوب مایکروسافت، دارای ویژگی به نام WiFi Sense است. ویژگی که به صورت اتوماتیک به شما خیانت می‌کند! چگونه؟ با دادن رمز وای‌فای‌تان به دیگران در فیسبوک!

وقتی که ویژگی وای‌فای سنس را فعال کنید، هر کسی که جز مخاطبان اسکایپ، Outlook و یا Hotmail شما باشد، تا زمانی که در آن حوالی باشد، می‌تواند از رمز وای‌فای شما باخبر شود! مایکروسافت این ویژگی را برای صرفه‌جویی در وقت کاربران به ویندوز 10 افزوده‌ است.

ما از صرفه‌جویی در وقت خوشمان می‌آید، ولی نه دیگر تا این حد! همانظور که برایان کربس، وبلاگ نویس مستقل حوزه امنیت گفته و سایر کارشناسان هم تایید کرده‌اند، این تغییر می‌تواند برای برخی کاربران یک فاجعه باشد! البته نه برای کاربران کره جنوبی و آمریکا که اینترنتی با پهنای باند چندصد مگابیت بر ثانیه دارند، بلکه برای ما ایرانی‌ها که با هزار دردسر، 5 گیگابایت ترافیک ماهانه با پهنای باند 128 کیلوبیت بر ثانیه را به قیمتی گزاف می‌خریم! معلوم است که در صورت لو رفتن رمز وای‌فای‌مان ناراحت و عصبانی می‌شویم!


ویندوز 10 رمز وای‌فای را به اشتراک می‌گذارد!

کربس و دیگران، نگران افراد غریبه و دوستان غیرقابل اعتمادی هستند که با نفوذ به شبکه وای‌فای بتوانند برای فرد صاحب شبکه مشکلاتی ایجاد کنند. البته مایکروسافت تلاش کرده که نگرانی‌های کاربران را کاهش دهد. این غول تکولوژی اعلام کرده که هر زمان که شما به شبکه جدیدی متصل شوید، از شما پرسیده می‌شود که آیا مایل به فعال کردن ویژگی وای‌فای‌ سنس هستید و فقط در صورتی که شما تایید کنید، این ویژگی فعال خواهد شد. نه این که هر فردی از راه برسد بتواند از وای‌فای‌ شما استفاده کند.

ضمنا این ویژگی اصلا رمز عبور واقعی شما (اعداد و حروف رمز) را به افراد نشان نمی‌دهد، بلکه به صورت یک کد رمزبندی شده به آن‌ها داده می‌شود تا به شبکه متصل گردند. پس هیچ‌کس قرار نیست رمز وای‌فای شما را بداند. فقط با تایید شما، دیگران هم می‌توانند به شبکه وای‌فای شما متصل شده و در عوض برایتان دعای خیر کنند!

اما با وجود این همه تدابیر امنیتی هوشمندانه که مایکروسافت تدارک دیده، مشکل از جانب دو گروه باقی است. یکی افراد خطرناکی که با ورود به شبک وای‌فای دیگران می‌توانند برای آن‌ها مشکل آفرینی کرده و آن‌ها را آزار دهند، دیگری هم افرادی که اصلا نوتیفیکیشن‌های دستگاه را نمی‌خوانند و هرچه بر روی صفحه ظاهر شود، دکمه YES را می‌زنند! این گروه از کاربران با این کار، خود را در معرض خطرات بزرگی قرار می‌دهند که مشکل وای‌فای یکی از آن‌هاست.

اگر این کاربران با به اشتراک گذاری رمز وای‌فای خود با دوستانشان در فیسبوک موافقت کنند، تمامی دوستانشان در این شبکه اجتماعی می‌توانند به شبکه وای‌فای آن‌ها متصل شوند. جالب است که هنگامی که پیام سیستم نمایان می‌شود و از شما می‌پرسد که آیا مایل به فعال سازی وای‌فای سنس هستید، هیچ توضیحی در مورد الزامات و نتایج آن نمی‌دهد! اغلب کاربران هم نمی‌دانند این ویژگی چیست و به خیال خودشان با زدن دکمه YES، عملکرد وای‌فای خود را بهبود می‌بخشند!

اگر شما یک دوست صمیمی خود را ملاقات کرده و حوصله‌اش را ندارید که برای متصل شدنش به شبکه وای‌فای خودتان، ده‌ها رقم رمز را در دستگاهش وارد نمایید، وای‌فای سنس یک ویژگی منطقی و کاربردی محسوب می‌گردد. اما آیا لیست مخاطبین شما، فقط شامل افراد مورد اعتماد شماست؟ آیا همه دوستان شما در فیسبوک، دوستان واقعی و آشنایان مورد اعتماد شما هستند؟ یا این که همانند برخی از دوستان ما، هرکسی را که در فیسبوک می‌بینید، اد کرده و به آمار چندهزارتایی فرندهایتان می‌افزایید؟

 خیلی از افراد، مخاطبین یا دوستانی فیسبوکی دارند، که آن‌ها را خیلی کم می‌شناسند. مثلا آیا شما حاضرید رمز وای‌فای خود را با دوست پسرعمویتان به اشتراک بگذارید؟ یا با آن آقایی که در همسایگی شماست و به شما در درست کردن دستگاه چمن‌زنتان کمک کرد؟ (چه رویایی! خانه ما که نه وای‌فای دارد و نه چمن!)

مشکل دیگر وای‌فای سنس این است که توان تشخیص وای‌فای خانه را از دیگر وای‌فای‌ها ندارد و به شما این امکان را می‌دهد که با چند کلیک ساده و ناآگاهانه، به جز رمز شبکه کنونی، رمز شبکه‌های دیگر را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید! یعنی می‌توان رمز وای‌فای خانه مادربزرگ یا وای‌فای اداره را نیز از این طریق به دیگران داد. در حقیقت با وای‌فای سنس، شما می‌توانید هر شبکه وای‌فای را که یک بار بدان وصل شده و رمز آن را دارید، با دیگران به اشتراک بگذارید. راستی ویندوزفون 8 نیز دارای این قابلیت جنجالی است. پس اجازه بدهید از شما درخواست کنم که اگر ویندوز 10 را نصب کردید، یا دستگاهی دارید که ویندوزفون 8 روی آن نصب است، از روز اول، گزینه به اشتراک‌گذاری وای‌فای را از روی آن بردارید.

ویندوز 10 رمز وای‌فای را به اشتراک می‌گذارد!

چگونه قابلیت به اشتراک گذاری وای‌فای مربوط به وای‌فای سنس را غیر فعال کنیم؟

اگر با هشدارهای من حسابی ترسیده‌اید و می‌خواهید وای‌فای سنس را غیرفعال کنید، این کارها را انجام دهید:

به Settings رفته و بخش Network & Internet را انتخاب نمایید. سپس بر روی Wi-Fi کلیک کرده و گزینه Manage Wi-Fi Settings را انتخاب نمایید. به بخش Wi-Fi Sense رفته و هرکدام از ویژگی‌هایی آن را که می‌خواهید (از جمله به اشتراک گذاری رمز) غیر فعال کنید. به همین سادگی! اما اگر قبلا رمزتان را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید، این کار موجب جلوگیری از قرار گرفتن رمز شما توسط دوستانتان در اختیار دیگران نمی‌شود. پس اگر دیدید که اطراف خانه‌تان به طرز مشکوکی شلوغ شده، بدانید که یک دوست بی‌وجدان (!) رمزتان را در اختیار کل شهر قرار داده‌است! مودم را خاموش کنید و به توصیه‌های دیگر بنده گوش کنید.

مایکروسافت راه حلی برای این مشکل ارایه داده که تا حدود زیادی دیوانه‌وار به نظر می‌رسد! این کمپانی اعلام کرده که برای جلوگیری از استفاده دیگران از شبکه وای‌فای خود، باید نام شبکه وای‌فای خود، یا SSID را عوض کنید، به طوری که عبارت _optout به آخر آن اضافه گردد. مثلا اگر قبلا نام وای‌فای شما hadi-network بوده، حالا باید آن را تبدیل به hadi-network_optout کنید، تا از گزند مهاجمان بیگانه در امان بماند!

ویندوز 10 رمز وای‌فای را به اشتراک می‌گذارد!

یک راه دیگر برای جلوگیری از این همه جار و جنجال، خرید یک روتر بیسیم درست و حسابی است. اکثر روترهای بالارده، توانایی ساخت شبکه مهمان را برای دسترسی به اینترنت دارند، در حالی که در این حالت، هیچ گونه دسترسی به سایر قسمت‌های شبکه و دستگاه‌ها برای مهمان وجود ندارد. یک شبکه مهمان با پسوردی ساده یا بدون پسورد برای رفیقتان بسازید و با خیال راحت بخوابید! حالا دیگر لازم نیست نگران دستبرد زدن مرد همسایه به شبکه وای‌فای خود باشید.