Gerdab.IR | گرداب

فضایی که چندان هم مجازی نیست؛

تهدیدات جامعه مجازی، در زندگی حقیقی چهره ها!

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

این روزها فضای مجازی را نمی تون فضایی جدا از فضای حقیقی معرفی کرد اگر چه به همان اندازه که فضای مجازی گسترش اطلاع رسانی را به همراه داشته و دسترسی اخبار را راحت‌تر از گذشته کرده، قطعا تهدیدهایی را نیز متوجه افراد جامعه مجازی خواهد کرد.

به گزارش گرداب از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، این روزها فضای مجازی را نمی تون فضایی جدا از فضای حقیقی معرفی کرد؛ جایی که یک توئیت وزیر امورخارجه یک کشور می تواند روند یک مذاکرات بین المللی را دچار تحول کند را قطعا نمی توان «مجازی» نامید.
 
از همین رو خط کشی بین مجازی و حقیقی دیگر معنایی ندارد و چه بسیار سیاستمداران و هنرپیشه ها و اشخاص برجسته ای که با یک پست در صفحه شخصی، نیر نخست روزنامه ها و اخبار را به خود اختصاص می دهند.
 
البته به همان اندازه که فضای مجازی گسترش اطلاع رسانی را به همراه داشته و دسترسی اخبار را راحت‌تر از گذشته کرده، قطعا تهدیدهایی را نیز متوجه افراد جامعه مجازی خواهد کرد.
 
همین چندی پیش بود که ریما رامین‌فر هنرپیشه سرشناس کشور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صراحتا اعلام کرد که هیچ صفحه ای در شبکه های اجتماعی ندارد و به دنبال او، مهران غفوریان نیز با ذکر همین مطلب، انتصاب هر صفحه ای به خود در فضای مجازی را تکذیب کرد.

تهدیدات جامعه مجازی، در زندگی حقیقی چهره ها / اشتیاق برای حضور در این فضا ادامه دارد!
 
یکی از عواملی که علی الخصوص می تواند چهره های سرشناس را تهدید نماید، راه اندازی صفحات دروغین و کاذب با نام آنهاست. صفحاتی که از محبوبیت چهره های مشهور نهایت استفاده را می برد پس از جذب تعداد زیادی فالور، مبالغ هنگفتی را از این راه به جیب می زنند.
 
البته اطلاع رسانی به مردم از سوی چهره های مورد سو استفاده قرار گرفته و نظارت از سوی پلیس فتا بر صفحات دروغین نخستین گامی است که از سوی هر دو طرف باید برداشته شود، اما مخاطبان نیز باید توجه داشته باشند که همه زمان افراد مشهور نمی تواند صرف تایید و تکذیب صفحاتی شود که بصورت قارچ گونه در دنیای بی در و پیکر مجازی بالا می آید!
 
گذشته از این؛ متاسفانه برخی از هنرپیشه ها، ورزشکاران و بعضا چهره های سیاسی، ظرفیت این شبکه ها را درک نکرده و با انتشار تصاویر شخصی و بعضا مساله دار، زمینه بروز مشکلات عدیده اجتماعی را فراهم می آورند.
 
در همین راستا چندی پیش سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صداوسیما از قطع همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که از خود تصاویر خارج از عرف منتشر می کنند، خبر داد و گفت: در جلسه شورای نظارت بر صداوسیما مصوب شد که از همکاری رسانه ملی با هنرمندانی که عکس خلاف شرع از خود در فضای مجازی منتشر کرده‌اند جلوگیری شود. بسیاری از هنرپیشه‌ها در صفحات اجتماعی خود عکس خلاف شرع منتشر می‌کنند. اینها کسانی هستند که چون می‌خواهند از طریق صداوسیما نان بخورند با پوشش مناسب در رسانه ملی ظاهر می‌شوند ولی در صفحات اجتماعی ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند و حرمت همکاری با رسانه جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند. همه جای دنیا مرسوم است کسانی که می‌خواهند با رسانه ملی همکاری کنند باید اصولی را رعایت کنند و آزاد نیستند هر کاری انجام دهند.
 
هر چند این تذکر شجاعی کیاسری بعدها با اظهارات ضد و نقیضی روبرو شد و برخی محافل اصل این مصوبه  شورایعالی نظارت بر صداوسیما را زیر سوال بردند اما نکته ای که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد، دوگانگی است که برخی هنرپیشه‌نماها با استفاده از همین شبکه های اجتماعی به مخاطبان القا می کنند.
 
هنرپیشه‌ای که در سریال رساننه ملی با چادر بر سر سجاده نماز اشک می ریزد، فردا روز عکس خود را با سگش در صفحه شخصی منتشر می کند!
 
از این دست تمثیل‌ها و نمونه ها به وفور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که حالا به لطف گوشی‌های اندرویدی گسترده شده‌اند، یافت می شود اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که براستی چه کسی قرار است بر زندگی به ظاهر مجازی برخی چهره های مشهور در شبکه های اجتماعی نظارت داشته باشد.
 
بازیگری که برای سگ خود جشن تولد می گیرد یا فلان هنرپیشه ای که برای حیوان خانگی خود سنگ قبر سفارش می دهد، قرار است در سینما و تلویزیون به ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی بپردازد!
 
حال یک سوال پیش می آید و آن اینکه براستی شبکه های اجتماعی و گسترش فناوری قرار است چه دستاوردی برای خانواده ایرانی به همراه داشته باشد؟