Gerdab.IR | گرداب

معاون علمی و فناوری تاکید کرد:

ضرورت شکل گیری استارتاپ ها در کشور

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران را یکی از بزرگترین بازارهای درحال رشد حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات دانست و گفت: شکل‌گیری استارت ‌آپ‌های استانی بر مبنای ویژگی‌های بومی و ظرفیت‌های سنتی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سورنا ستاری در جمع روسای پارک‌های علمی و فناوری استانی با اشاره به این‌که نگرش سخت‌افزاری و یک جانبه به مسائل گوناگون از جمله معضلات و کمبود امکانات استانی، حل مشکلات را به دنبال نخواهد داشت، بر لزوم اصلاح این نگرش و گرایش به اعمال دیدگاه نرم‌افزاری تاکید کرد.
 
وی افزود: طی دو سال اخیر در معاونت علمی و فناوری، تلاش کردیم ضمن اصلاح رویکرد از نگرش سخت‌افزاری، به رویکرد نرم‌افزاری توجه کنیم و بر مبنای رویکرد جدید اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ حل مشکلات کشور با استفاده از ظرفیت و مزیت های بومی و سنتی استانی دنبال کنیم.
 
وی با بیان این‌که پارک‌های علمی و فناوری دارای یک ماموریت مهم و ویژه هستند و این ماموریت، کمک به حل استان‌ها بر پایه ظرفیت‌های بومی و نیروی انسانی کارآمد استان شکل می‌گیرند، اظهار کرد: کشورمان سرشار از نیروی انسانی جوانی است که قادر است با بهره‌گیری از نوآوری و خلاقیت، بر مبنای دیدگاه جدیدی که به تفکر و خلاقیت این جوانان اهمیت می‌دهد، به حل عمده ترین مشکلات استان و کشورش بپردازد.
 
ستاری شکل‌گیری استارت‌آپ‌های استانی و شرکت های دانش بنیان را یکی از ابعاد این نگرش جدید دانست و ضمن تاکید بر شکل‌گیری استارت ‌آپ‌های استانی بر مبنای ویژگی‌های بومی و ظرفیت‌های سنتی هر استان، گفت: استارت‌آپ‌ها زمینه‌ساز آغاز حرکتی جدی و روبه جلو ایجاد کرده‌اند که ضمن حل مشکلات هر استان از جمله معضل اشتغال، می‌تواند زمینه‌ساز یک کار تجاری بزرگ و درآمدزا در آینده باشد.
 
لزوم توجه به نگرش نرم‌افزاری
 
ستاری بر لزوم نگرش نرم‌افزاری به جای دیدگاه سخت‌افزاری در حل مشکلات و رفع کمبودها، اظهار کرد: اگر به دنبال بیش از این‌که بخواهیم مسأله را از بعد سخت‌افزاری نگاه کنیم و همه مشکلات را از منظر نبود یا کمبود سخت افزارها ببینیم، با نگاه شبکه‌ای، تفکرمحور و نرم‌افزاری، با استفاده از پتانسیل های استانی، مزیت‌های سرزمینی و سنتی، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر چنین دیدگاهی را پیش روی خود داشته باشیم، همه امکانات استان که بسیاری از آن‌ها به واسطه نگرش محدود از دید غافل می‌مانند، در اختیار ما و قابل بهره‌برداری هستند.
 
ستاری عنوان کرد: پارک‌های علم و فناوی و نهادهای متولی این حوزه، هرقدر سبک‌تر و غیربروکراتیک تر حرکت کرده و از نگاه سخت افزاری فاصله بگیرند، امکانات و ظرفیت‌های نهفته‌ی گسترده‌تری اطراف خود خواهند داشت که بر مبنای این نگرش شبکه‌ای و نرم‌افزاری، می توانند از این ظرفیت در راستای حل مشکلات استان خود استفاده کنند.
 
وی از ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای در حال رشد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) یاد کرد و با اشاره به ضرورت نقش‌آفرینی فناوری‌های راهبردی در کمک به بارور شدن ظرفیت‌های پرشمار استان‌های کشورمان بیان کرد: هرکدام از استان‌های ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند که پتانسیل جهانی شدن دارند. می توانیم با بهره‌گیری صحیح از فناوری، ضمن مطرح کردن این ظرفیت‌ها در سطح جهانی، زمینه توسعه کشور را بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم کنیم