Gerdab.IR | گرداب

ویژگی های سازمان سرویس گرا

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: زمانیکه سازمانی به صورت شفاف اطلاعات خود را روی پورتال قرار می‌دهد، می‌توان گفت که قدم در وادی بهینه‌سازی سرویس‌ها گذاشته است. printنسخه قابل چاپ

به گزارش گرداب از تسنیم، فریدون شمس در هشتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیک اشاره‌ای به معماری سازمانی سرویس‌گرا داشت و اظهار کرد: در این معماری تأکید بر اصلاح ساختار سازمانی است و به عبارتی گفته می‌شود که چطور ساختار سازمان را بازنگری کنیم و بهبود بخشیم. در مجموع این نوع معماری، مدیریت سبد منابع است.

وی افزود: زمانیکه سازمانی به صورت شفاف اطلاعات خود را روی پورتال قرار می‌دهد، می‌توان گفت که قدم در وادی بهینه‌سازی سرویس‌ها گذاشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پشتیبانی از سرویس‌گرایی را نیازمند مراحلی دانست و ابراز کرد: در معماری سرویس‌گرا نیاز نیست که ذینفعان تمامی جزییات پشت پرده را بدانند و به پیچیدگی‌ها توجه کنند یا به عبارتی آنها دنبال این هستند که سازمان چه کاری را قرار است، انجام دهد.

او عنوان کرد: مراحل دیگر نیز شامل تأکید روی کنترل کیفیت سرویس، استفاده از تأمین کنندگان بیشتر جهت ایجاد رقابت، استفاده از الگوی سرویس جهت خدمت‌رسانی به دیگر سازمان‌ها و در نهایت اجرای سرویس‌ها مستقل از محیط اجرایی است.

شمس با اشاره به اینکه سازمان را باید مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در نظر گرفت که سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد، گفت: برای ارائه سرویس‌ها نیازمند زیرساخت‌های سرویس هستیم. به لحاظ ساختار تشکیلاتی سه مرحله 1. مدیریت سازمان با نگاه وظیفه محور، 2. مدیریت سازمان با نگاه فرآیند محور و 3. مدیریت سازمان با نگاه سرویس‌محور را داریم.

وی افزود: در بخش سرویس‌محور، تغییر به منزله بهبود و موفقیت معماری سازمانی است و اصلاح مدیریت و بازنگری معماری از سرویس‌ها شروع می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: چارچوب برنامه ملی سازمانی کشور هم با همین نگاه تحت عنوان نقشه راه دولت الکترونیکی، برنامه‌ریزی شده است. دولت‌های کره جنوبی، کانادا و سنگاپور رتبه‌های خوبی در زمینه دولت الکترونیکی دارند و نگاه‌شان به معماری سرویس‌گراست.

او با بیان اینکه اگر دولت مدل‌های مرجعی را در اختیار استانداری‌ها جهت پیاده‌سازی این نوع معماری قرار دهد کار به شکل یکپارچه‌ای پیش می‌رود، ابراز کرد: برای این کار نیاز است تا مجوزهای لازم صادر شود و بسترسازی برای معماری خدمات بین دستگاهی در چارچوب معماری بین سازمانی شکل گیرد.