از سیم‌کارت‌های دارای شارژ هزینه نگهداری گرفته می‌شود

ضوابط جدید سیمکارت‌های اعتباری

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

در ضوابط جدید سیم‌کارت اعتباری، اپراتورها می‌توانند سیم‌کارت‌های بدون شارژی که به مدت 3 ماه بدون تراکنش مانده‌اند را سلب امتیاز کنند و از سیم‌کارت‌های بدون استفاده دارای شارژ معادل تعرفه ۲۰ دقیقه مکالمه هزینه نگهداری اخذ کنند.

به گزارش گرداب از فارس، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 217 که هشتم تیرماه برگزار شده و اطلاعات آن اکنون رسانه‌ای شده، به دلیل افزایش تقاضای استفاده از سیم کارت‌های اعتباری تلفن همراه و با توجه به اینکه شماره ها جزء منابع کمیاب محسوب می‌شوند، نحوه ساماندهی استفاده از این سیم کارت‌ها را تصویب کرد.

این کمیسیون خود در راستای حمایت از حقوق مشترکان سیم کارت‌های اعتباری و افزایش رضایت آنها و نیز به منظور ساماندهی استفاده از این سیم کارتها، دستورالعمل مدیریت سیم کارت‌های اعتباری را بررسی و مصوب کرد.

براساس این مصوبه، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات سیم کارت اعتباری، باید پس از ثبت نام نهایی، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات تلفن همراه را به مشترک داده و مشترک نیز با دریافت سیم کارت ثبت شده، مجاز به استفاده از خدمات تلفن همراه خواهد بود.

طبق این مقررات، در صورت اتمام اعتبار مشترک، اپراتور می تواند نسبت به قطع یکطرفه ارتباط، همراه با اطلاع رسانی اقدام کند.

براین اساس چنانچه مشترک در طول یک بازه زمانی 3 ماهه، هیچگونه تراکنشی با سیم کارت اعتباری خود نداشته باشد، اپراتور می تواند با انجام اطلاع رسانی لازم پس از این بازه زمانی، برای جبران هزینه، از اعتبار مشترک، هزینه اخذ کند.

این اقدام در صورتی قابل انجام است که سیم کارت مشترک دارای اعتبار ریالی باشد، به این ترتیب، به ازای هر دوره زمانی بدون تراکنش، اپراتور مجاز است نسبت به جبران هزینه های نگهداری شبکه و ارتباط به میزان حداکثر تعرفه 20 دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی، اقدام کند؛ در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقیمانده اعتبار خود خواهد بود.

اما در صورتی که سیم کارت اعتباری مشترک بدون اعتبار و تراکنش بود، اپراتور می تواند نسبت به قطع ارتباط دوطرفه و سلب امتیاز خط در صورت اطلاع رسانی اقدام کند.

براساس این مصوبه، با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه زمانی موضوع، مجددا برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مبنای شروع بازه زمانی 3 ماهه تلقی می شود.

طبق این ضوابط، اپراتور موبایل در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک می تواند تا هنگام اتمام اعتبار، نسبت به جبران هزینه های نگهداری شبکه اقدام کند.

همچنین بنابر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در وضعیت قطع یکطرفه و دو طرفه سیمکارت‌های اعتباری، تمامی خدمات سیمکارت باید مسدود شود اما اپراتور موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری را برای مشترک برقرار کند.

در همین حال امکانات و تسهیلاتی که اپراتور برای افزایش اعتبار مشترک در شبکه و یا فعال سازی مجدد ارائه می کند مشمول قطع امکانات یا تسهیلات در قطع یکطرفه و یا دوطرفه نخواهد شد.

اپراتور نیز موظف شده در وضعیت قطع دو طرفه، شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب مقررات عمومی استفاده از سیم کارت‌های اعتباری اعلام کرد: تمامی سیم کارتهای ثبت شده برای مشترکان، مشمول تعاریف این دستورالعمل هستند و اپراتورها از تاریخ ابلاغ این مصوبه موظف به رعایت این دستورالعمل در تنظیم قراردادهای جدید خود شده اند.

همچنین اپراتورهای موبایل موظف به اصلاح قراردادهای قبلی مشترکان سیم کارتهای اعتباری شده اند.

تخلف اپراتور از این دستورالعمل توسط رگولاتوری بررسی و جرایم در چارچوب موافقتنامه مجوز فعالیت این اپراتورها صادر خواهد شد.

اپراتورهای موبایل موظف شده اند نحوه ثبت نام، غیرفعال کردن، قطع یک طرفه و دوطرفه و سلب امتیاز مشترک را به صورت صریح در قرارداد مشترکان لحاظ کنند.

این دستورالعمل در 3 ماده، 20 بند و 2 تبصره تهیه شده و مقررات تکمیلی تمامی پروانه های صادره در حوزه خدمات موبایل محسوب می شود که به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و لازم الاجراست.