Gerdab.IR | گرداب

ایران و ارمنستان ویزا را حذف می کنند

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان راضی‌کننده نیست و ضرورت دارد رقم محدود کنونی به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش گرداب از فارس، مهدی محتشمی صبح امروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: در سفر اخیر وزیر ارتباطات در سمت ریاست کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان به عنوان نماینده وزیر به شمال استان اردبیل سفر کردم تا بیشتر در جریان موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی در گمرک بیله‌سوار قرار گیرم.
 
وی افزود: با توجه به توافق اخیر هسته‌ای و بهبود روابط ایران با کشورهای مختلف انتظار می‌رود در سریع‌ترین زمان شاهد گسترش و توسعه روابط ایران با آذربایجان و کشورهای همسایه باشیم.
 
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: قطعاً توانمندی‌های این بازار زمینه رغبت و علاقه‌مندی بیشتری را فراهم خواهد کرد و بستر توسعه و تعامل ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران با آذربایجان را مهیا می‌کند.
 
محتشمی افزود: ما در رایزنی‌هایی که در ایران و آذربایجان داشتیم، تمام تلاشمان بر این بوده است تا بتوانیم موانع پیش‌روی تعاملات و مبادلات دو کشور ایران و آذربایجان را برطرف کنیم که قطعاً در ماه‌های آینده با سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران بخش عظیمی از این موانع و مشکلات برطرف خواهد شد.
 
این مسئول در مورد 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار تصریح کرد: مسئولان کشور آذربایجان و طرف ایرانی هر دو قول داده‌اند که به سرعت موانع و مشکلات این امر را برطرف کنند تا گمرک بیله‌سوار به صورت شبانه‌روزی فعالیت کرده و امکان تردد اتباع دو کشور فراهم آید.
 
رئیس دبیرخانه کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان ادامه داد: انتظار می‌رود در همین نیمه اول سال شاهد فعالیت شبانه‌روزی گمرک بیله‌سوار باشیم و در کنار آن حجم مبادلات نیز که در حال حاضر راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد به سرعت افزایش یافته و به رقم بیش از یک میلیارد دلار برسد.
 
محتشمی یادآور شد: باید تجار و بازرگانان ما سهم خوبی را در بازارهای آذربایجان به دست آورده و امکان رونق تجارت را به وجود آورند که البته به نظر می‌رسد در این حوزه آنچه که مهم و اساسی به نظر می‌رسد افزایش صادرات بر اساس خواسته‌ها و جایگاه‌های مردم کشور آذربایجان و آن سوی مرزها است.
 
وی ضرورت توسعه توریسم خارجی را بیان کرد و گفت: ما در کنار رونق روابط تجاری و بازرگانی باید فضایی را فراهم کنیم تا گردشگران خارجی نیز وارد کشورمان شوند تا از این مسیر نیز استان اردبیل نیز بتواند ثمرات خوبی را از طرح‌های توسعه‌ای گردشگری و ورود توریسم سلامت محور ببرد.
 
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ورود بخش خصوصی را به این حوزه و رونق بخشی به فعالیت‌های مثبت و سازنده در این زمینه یادآور شد و عنوان کرد: ما در پیگیری‌هایی که با مسئولان آذربایجان داشتیم، قرار شد لغو روادید برای هر دو کشور اعمال شده و زمینه برای راه‌اندازی کنسولگری آذربایجان در شهر اردبیل نیز به عنوان نزدیک‌ترین شهر مرزی به این کشور فراهم آید.
 
محتشمی در پایان سخنان خود اهمیت رونق گمرک بیله‌سوار، برپایی نمایشگاه دایمی ایران در آذربایجان، امکان صادرات کشورمان از طریق خاک آذربایجان به آسیای میانه و روسیه و همچنین همکاری و تعامل بیشتر با سفیر ایران در آذربایجان را از پیگیری‌های جدی در این حوزه اعلام کرد.