Gerdab.IR | گرداب

ایندیپندنت:

میراث مرگبار آمریکایی ها در فلوجه از هیروشیما وخیم تر است

تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۹

میزان بی سابقه مرگ و میر نوزادان و سرطان در فلوجه، تردیدهای تازه ای را در مورد نوع تسلیحاتی که امریکا در این منطقه بکار برده، به وجود آورده است.

به گزارش گرداب، روزنامه ایندیپندنت نوشت، نتایج یک بررسی تازه از افزایش شدید مرگ و میر نوزادان و شیوع سرطان خون در شهر فلوجه عراق حکایت دارد که در سال 2004 تفنگداران دریایی امریکا آن را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، این میزان مرگ و میر  و سرطان، اکنون از آنچه بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی گزارش کرده اند، فراتر رفته است.

پزشکان شهر فلوجه می گویند از سال 2005 شمار نوزادانی که نارسایی های مادرزادی  دارند، افزایش یافته است که این نارسایی ها از تولد نوزادان دو سر تا فلج دست و پا متفاوت است.

آنها همچنین گفتند میزان سرطان در این شهر در مقایسه با قبل نیز افزایش چشمگیری یافته است.

ایندیپندنت افزود، این گزارش با بررسی محققان دانشگاه آلستر تایید شده است.

این بررسی نشان داد میزان سرطان در این شهر از سال 2005 چهار برابر شده است و میزان ابتلا به سرطان در کودکان و نوجوانان زیر  14سال، دوازده برابر شده است.

دکتر کریس باسبی یکی از محققان گفت: در بررسی که روی 4800 نفر در فلوجه صورت گرفت، دشوار است علت دقیق سرطان و تولد نوزادان نارس را برآورد کرد، اما برای بروز چنین تاثیراتی، احتمالا افراد در سال 2004 و در زمانی که حمله به این شهر روی داد، در معرض مواد شدیدا جهش زا قرار گرفته اند.

تفنگداران دریایی امریکا نخستین بار در آوریل 2004 شهر فلوجه در 30 مایلی غرب بغداد را بمباران کردند.

این تفنگداران پس از بن بست هشت ماهه، در ماه نوامبر به این شهر حمله کردند و آن را با توپخانه و بمباران هوایی هدف قرار دادند.

نیروهای امریکایی بعدا تایید کردند که در حمله به این شهر از فسفر سفید و دیگر مواد جهش زا استفاده کرده اند.
براساس گزارش ایندیپندنت، نظامیان انگلیسی از بی توجهی به تلفات غیرنظامیان در این حمله وحشت زده بودند.

نیگال الوین فاستر از فرماندهان انگلیسی که با نیروهای امریکایی در بغداد همکاری می کرد  گفت: "در طول عملیات پاکسازی فلوجه، در یک شب بیش از 40 گلوله توپ 155 میلیمتری به بخش کوچکی از این شهر شلیک شد".

وی افزود: فرمانده امریکایی که استفاده از این تسلیحات مرگبار را دستور می داد، آن را به حدی مهم نمی دانست که در گزارش روزانه خود درج کند.

این بررسی را تیمی متشکل از 11 محقق در ژانویه و فوریه امسال با بازدید از 711 خانه در فلوجه انجام داده اند.

عنوان این بررسی "سرطان، مرگ و میر نوزادان و آمار جنسیتی تولد در فلوجه عراق از 2005 تا 2009" است.

این محققان افزایش 38 درصدی سرطان خون، افزایش 10 برابری سرطان سینه و افزایش تومورهای مغزی در بزرگسالان را مشاهده کردند.

این درحالی است که آمار چنین آسیب هایی، در بازماندگان فاجعه هیروشیما بسیار کمتر بود. پس از بمباران اتمی این شهر، میزان سرطان خون در بین بازماندگان آن 17 برابر شد اما به گفته دکتر باسبی محقق این گزارش، آنچه در فلوجه حیرت آور است هم ابعاد شیوع سرطان و هم سرعت انتشار آن بین ساکنان این شهر است.

منبع: واحد مرکزی خبر