Gerdab.IR | گرداب

اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان؛

استفاده خبری ایران از نجات آمریکایی ها!

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

معاون سرمایه انسانی رسانه ملی معتقد است:انعکاس رسانه ای نجات کشتی آمریکایی توسط نیروی دریایی ایران نشان دهنده روح بلند و قدرت توام با عقل و درایت ایران است. این در شرایطی است آمریکا از تنفر مردم به خودش مطلع است.

 به گزارش گرداب باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهدیدات مقامات آمریکایی علیه کشورمان در رسانه ها به همرام ادعاهای جدیدی که مقامات ایالات متحده در رابطه با همکاری کتایب شیعی عراق با خود در مبارزه با داعش مطرح کرده‌اند، بهانه‌ای شد تا با دکتر علی‌اصغر جعفری معاون سرمایه انسانی صداوسیما و کارشناس ارشد مطالعات امنیت ملی به گفت‌وگو بنشینیم.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر جعفری به نظر شما نجات کشتی آمریکایی که چندی پیش توسط تکاوران نیروی دریایی ارتش صورت گرفت، در شرایطی که آمریکایی‌ها ما را مدام تهدید نظامی می‌کنند، چه پیامی داشت و انعکاس آن در رسانه ملی و رسانه های مجازی چه تأثیری  برجای گذاشت؟  
 
دکتر جعفری: این نشان دهنده روح بلند و قدرت توام با عقل و درایت ایرانیان است. نظام اسلامی علیرغم توانمندی‌های بالای نظامی یک قدرت عاقل و بصیر به حساب می‌آید و بر همین اساس، بارها به کشورهای همسایه خود این پیام را داده که قدرت نظامی ایران، هیچ گاه تهدیدی برای آنان نبوده و نیست. نجات کشتی آمریکایی توسط نیروهای ایرانی این پیام را به ملت‌های منطقه داد که ایران مقتدر نه تنها ضرری برای آن ها نیست ، بلکه در خدمت امنیت  منطقه و جهان است.امروز دشمنان ما نیز به خوبی می دانند که قدرت ایران همراه با منطق و حکمت است.
 
درست است که ما با آمریکا در چالش  و او با ما سر جنگ دارد، اما این بدان معنی نیست که در این گونه مسائل انسانی  به پیشینه سیاه آمریکایی ها نگاه شود، کمک به درخواست خدمه کشتی آمریکایی که مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفته بود به نوعی نشان از منطق دین مبین اسلام و رفتار عقلایی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد. بدون شک کمک به افرادی که در چنگ دزدان دریایی گیر افتاده بودند، آن هم بدون توجه به ملیت آن ها ، نشان از اندیشه والا و خصلت مردانگی و پهلوانی ایرانیان دارد.
 
 
وقتی یران به کمک آمریکایی‌ها می رود و آنها از تنفر مردم به خودشان سواستفاده می کنند
 
 
از طرفی این بار معنایی را هم به دنبال دارد که جمهوری اسلامی ایران در رفتارهای خود نسبت به دیگران نه با احساسات و نه با تعصب کور، بلکه با منطق، جوانمردی و عزت برخورد می‌کند. ایرانیان در جای خود انسان‌های با فرهنگ، رئوف و با محبت هستند اما اگر احساس کنند که کسی قصد زورگویی، تحقیر و یا باج خواهی از آنان  را در سر دارد، با قدرت، جسارت و اقتدار آن ها را سرجای خودشان می نشانند. دفاع هشت ساله ملت ایران گواه صادقی بر این مدعا ست.  البته این باور و ایمان  را باید غرب درک می‌کرد اما متأسفانه این طور که معلوم است آن‌ها هنوز به این فهم و بلوغ نرسیده اند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: امروز در سوریه وضع نگران کننده‌ای وجود دارد؛ داعش از سه استانی که آن را تصرف کرده جلوتر آمده و و شهر پالمیرا را تصرف کرده است. از سوی دیگر در فضای مجازی داعش یک چهره کاملا خشن و حیوانی را از خو نشان می دهد.در این رابطه تحلیل شما چیست؟
 
دکتر جعفری: بدون تردید دمشق سقوط نخواهد کرد و سوریه شکست نخواهد خورد. این را کسانی که در عرصه سیاسی و تحلیلی تخصص دارند، کاملاً متوجه‌اند. گرچه اراده قدرت‌های بزرگ بر این است که این اتفاق رقم نخورد و نیز برخی قدرت‌های منطقه‌ای مثل ترکیه ، عربستان و قطر و... هم تمام ظرفیت خود را در این زمینه به کار گرفته‌اند اما اراده مردم سوریه برخلاف این استوار شده است. گرچه در این راه فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و شاید مناطقی در آن دست به دست می‌شود، در عین حال که توفیقات ارتش سوریه، نیروهای مردمی و رزمندگان حزب الله هر روز گسترش می یابد و صحنه میدانی به نفع جبهه مقاومت در جریان است، منتهی تمام جریان‌های معتقد به مقاومت و نیز همه گروه‌هایی که به مبارزه با تروریسم اعتقاد دارند، بایستی به این درک و باور  برسند که اگر تروریست‌ها در سوریه پایگاهی به دست آورند و بخشی‌هایی از خاک سوریه را به فرض اشغال و در آنجا مستقر شوند ، دیگر خطر صرفاً‌ متوجه سوریه نیست و تمامی آنان نیز تحت تأثیر این چالش قرار خواهند گرفت.
 
شما امروز می‌بینید انفجارهای تروریستی در برخی نقاط دنیا مثل کویت ، ترکیه و حتی بخش‌هایی از اروپا مثل فرانسه روی می‌دهد. این مسئله حامل این پیام است که عملاً تروریسم به سمت کشورهایی که مورد حمایت آنان است، کمانه کرده و خطر ، آن‌ها را  بیش از دیگران تهدید می‌کند.
 
 
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما رسانه‌های جبهه مقاومت به ویژه صداوسیما در این زمینه چه وظیفه‌ای را برعهده دارند؟
 
دکتر جعفری: رسانه ملی در اینجا وظیفه سنگینی بر عهده دارد. در این میان اولاً باید آگاهی مردم جهان را در این زمینه بالا برد که این آمریکاست که در سوریه بازی تروریست‌ها را مدیریت می‌کند. غربی‌ها در مجامع داخلی‌شان به ظاهر خود را مخالف داعش معرفی می‌کنند. این در شرایطی است که افکار عمومی مردم آمریکا و دنیا مخالف داعش است به طوری که در برخی از نظرسنجی‌ها بخش عمده‌ای از مردم آمریکا از دولت خود خواسته‌اند که با داعش وارد جنگ شود.
 
اگر جریان رسانه ای مستقل و رسانه های جبهه مقاومت ، خصوصا صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران  بتوانند با برنامه های دقیق و آگاهی بخش ، دست آمریکایی ها را در بازی دوگانه ای که در سوریه و عراق به راه انداختند ، رو کنند و مردم جهان ، شهروندان آمریکایی - اروپایی  و خصوصا مسلمانان منطقه بفهمند که بر خلاف ژست ضد تروریستی دولت آمریکا ، این آمریکا و اسرائیل است که حامی اصلی گروهک تروریستی داعش‌اند و  حمایت های مالی، لجستیکی ، آموزشی ، مستشاری و اطلاعاتی آن ها از این گروه تروریستی است که امکان حیات را برای آن ها فراهم کرده، قطعا افکار عمومی آمریکایی ها و همچنین جهانیان تغییر خواهد کرد. متاسفانه آمریکائی ها با بهره گیری از قدرت رسانه ای خود و عوامل منطقه ای ، آدرس غلط به شهروندان خود و مردم جهان می دهد ، شاید یکی از ماموریت های مهم رسانه های مستقل و متعهد افشای نفاق آمریکایی – صهیونیستی در موضوع گروه های تروریستی  است.
 
اما یک نکته قابل تأمل در اینجا وجود دارد و آن سوءاستفاده آمریکایی‌ها از مشغول بودن ایران به پرونده هسته‌ای بود ، چرا که بخش عمده ی از  توان دستگاه دیپلماسی ما درگیر مسئله هسته‌ای شده است.
 
چه بسا این طراحی خود آنان بوده که ایران بیشتر درگیر این پرونده گردد. از طرفی هم افکار عمومی دنیا بیشتر به این سمت متمایل شد و توجه عمده خود را معطوف به پرونده هسته‌ای کرده است. در نتیجه ذهن‌ها از مسئله تروریسم کمی دور شده و اما نکته دیگر توسعه جبهه تروریست است که باعث شد ظرفیت‌های مقاومت غیر از سوریه در جاهای دیگری مثل عراق نیز تقسیم گردد که باید به آن مسئله یمن را هم اضافه کنیم.
 
 
وقتی یران به کمک آمریکایی‌ها می رود و آنها از تنفر مردم به خودشان سواستفاده می کنند
 
این شقه شقه شدن قدرت مقاومت باعث شد جبهه مقاومت در برخی موارد با مشکل مواجه شود اما نباید فراموش کرد که مرکز ثقل کماکان سوریه است یعنی برای آمریکا و هم‌پیمانانش عراق در درجه دوم قرار دارد، به همین ترتیب یمن هم در این عرصه برای آمریکایی‌ها اولویت ندارد و این سعودی‌ها هستند که آمریکا را تشویق و شاید ناگزیر به دخالت مستقیم در یمن می‌کنند، چرا آینده یمن  در سرنوشت حوزه نفوذ عربستان سعودی نقش مستقیم و اثرگذار  دارد.
 
آنچه که برای آنان فوریت دارد و تمرکز همه جبهه استکبار بر آن معطوف شده، سوریه است. البته به حمدالله توفیقاتی که اخیرا در سوریه و عراق به دست آمده و همچنین موفقیت‌هایی که انصارالله در یمن کسب کرده‌اند، باعث شده که یک ثبات نسبی به وجود آید. در نتیجه این امر برای سوریه مفید و موثر خواهد بود. حال در این جا چند مطلب قابل توجه است. نخست آن که مقاومت هرچه زودتر باید مسئله عراق را حل کند چرا که نابودی تروریست در عراق به دلیل وجود دولت مستقر مردمی ، انسجام درونی مردم عراق ، نقش والای مرجعیت و حضور مقتدرانه رزمندگان و بسیج مردمی در آینه ای نزدیک قابل دسترس است و قضیه یمن را نیز با کمک انصارالله با شکل گیری نظام سیاسی و دولت منتخب مردم مسلمان و انقلابی یمن از چنگ آل سعود نجات داده و به سرانجام مطلوب برسانند، سوریه در راه مبارزه با تروریسم با چالش‌های کمتری مواجه خواهد شد.
 
نکته دوم ضرورت قطع منابع مالی مستقیم گروهک تروریستی – صهیونیستی داعش است، تسلط آن ها بر چاه های نفت شمال عراق و مناطق نفت خیز و پایانه های صدور نفت سوریه و فروش ارزان فراورده های نفتی این دو کشور است، اگر ارتش و نیروهای مردمی عراق بتوانند شاهرگ‌های اقتصادی داعش را که نفت مناطق تحت اشغال این گروه تروریستی است، قطع کنند، عملاً داعش با یک چالش جدی مواجه خواهد شد.
 
ما امروز در عراق شاهد یک پازل چندوجهی هستیم که از قسمت‌های سیاسی، رسانه‌ای، نظامی و فکری تشکیل شده. همین امر باعث پیچیدگی مسئله سوریه گشته است. با این حال تحلیل‌ها نشان می‌دهد، شرایط به این شکل باقی نخواهد ماند، گرچه در چند ماه گذشته وضعیت در سوریه خیلی خوب نبود، ولی خوشبختانه در ماه های اخیر شاهد تحولات بسیار خوب و فتوحات ارزشمندی بودیم ، قطعاً در ماه‌های آینده این روند به مراتب بهتر و گسترده تر خواهد شد.
 
 
وقتی یران به کمک آمریکایی‌ها می رود و آنها از تنفر مردم به خودشان سواستفاده می کنند
 
 
باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده گروه‌های شیعه اعم از حزب الله، صاحب الحق و سازمان بدر با آمریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد همکاری می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟
 
دکتر جعفری: به نظر من این یک تاکتیک فریب است و آمریکایی‌ها می‌خواهند وجهه این گروه‌ها را تخریب کنند. چون آن‌ها می‌دانند که هر کس به آمریکایی‌ها نزدیک شود، از چشم مردم عراق خواهد افتاد و از میزان نفرت مردم به خودشان اطلاع دارند. بنابراین چون توفیقات این گروه‌ها را در منطقه دیده‌اند و همراهی عمیق مردم را با آن‌ها مشاهده کرده‌اند، عملاً می‌خواهند این گروه‌ها را تخریب کنند و وجاهت آن‌ها را بشکنند.
 
از طرفی دیگر قصدشان این است که اگر این گروه‌ها توفیقی به دست آورند، این موفقیت در سبد آمریکایی‌ها قرار بگیرد، یعنی یک تاکتیک چندلایه که هم می‌خواهد مقبولیت گروه‌های عراقی را بشکند و هم اگر پیروزی به دست آمد، این را به نام آمریکا ثبت کنند. به نظر من این جریان رسانه‌ای به دنبال بی‌اعتماد کردن مردم، مسئولین و رزمندگان عراقی به گروه‌های مقاومت و جهادی است اما نکته مهم دیگری در این جا وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران دستش از منطقه کوتاه شود. چون عقبه استراتژیک محور مقاومت ایران است و می‌خواهند این طور القا کنند که شما بی‌نیاز از ایران هستید و این ما هستیم که می‌توانیم خلاء نظامی ، امنیتی و اقتصادی عراق را پر کنیم.
 
قصد آن‌ها این است کاری کنند که این گروه‌ها با اراده و خواست خود از ایران جدا شوند، مانند کاری که در مقطعی با حماس کردند. یا حداقل جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در میان گروه‌های مقاومت تضعیف کنند. این نشان دهنده این است که لقب شیطان بزرگ برازنده آمریکاست و آن‌ها می‌خواهند به هر ترتیب سبد دستاوردهایشان خالی نماند؛ یا مردم را از مقاومت متنفر کنند یا پیروزی‌های مقاومت را به نام خود ثبت کنند.