Gerdab.IR | گرداب

روح آشفته نوبل از برندگان جایزه صلح

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹

حقوقدان و فعال صلح نروژي با انتشار كتابي اعلام كرد كه بيش از نيمي از جوايز صلح نوبل كه از سال 1946 ميلادي تاكنون اهدا شده است، برخلاف شرايط و خواسته هاي "آلفرد نوبل" بوده است كه از جمله اين افراد مي توان به شيمون پرز، باراك اوباما، شيرين عبادي و الگور اشاره كرد.

گرداب- به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري اينديپندنت، "فردريك هفرمل" حقوقدان و فعال صلح نروژي با انتشار كتابي به نام" وصيت نامه نوبل" تاكيد مي كند: كميته نروژي اهداي جايزه صلح نوبل از قوانين و خواسته هاي "آلفرد نوبل" كه در وصيت نامه او ذكر شده است، تخلف كرده اند.

"هفرمل" در اين كتاب خاطر نشان مي كند: بيش از نيمي از دريافت كنندگان جوايز صلح نوبل از سال 1946 ميلادي تاكنون،حائز شرايط دريافت اين جايزه نبوده اند.

از جمله افرادي كه "هفرمل" در كتاب خود از آنها به عنوان متخلف نام برده است، مي توان به مادر ترزا (1979)، لخ والسا (1983)،‌ شيمون پرز و اسحاق رابين (1994)،‌ شيرين عبادي (2003) و الگور   (2007) اشاره كرد.

بر اين اساس تقريبا تمام 10 جايزه صلح نوبل كه از سال 1999 ميلادي تاكنون اهدا شده اند، برخلاف مقررات و غير قانوني بوده اند.

"آلفرد نوبل" مخترع ديناميت در بخشي از وصيت نامه خود كه در سال 1895 نوشته شده است، قسمت زيادي از ثروتش را براي اهداي اين جايزه براي افرادي كه براي پايان دادن به جنگ ها و خشونت ها در جهان فعاليت مي كنند در نظر گرفته است.

"بروس كنت" از فعالان جنبش برچيدن جنگ نيز خاطر نشان كرد: خواست و وصيت آلفرد نوبل كاملا مشخص است، اما عملكرد كميته اهداي جايزه صلح نوبل در سالهاي اخير حاكي از نقض آشكار اين قوانين و تنها بر اساس خواست مسؤولان آن بوده است.