Gerdab.IR | گرداب

روبات کاوشگر بصیر خلیج فارس+عکس

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

جدیدترین ورژن روبات کاوشگر بصیر خلیج فارس با هدف پاسخگویی به نیازهای شبکه‌ی فیبرنوری زیردریایی کشور توسط رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات رونمایی شد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران دکتر وحید یزدانیان که در حاشیه‌ی اولین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات دانشگاه جامع علمی کاربردی و دومین جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران ، ضمن تشریح عملکرد روبات کاوشگر بصیر خلیج فارس، گفت: از آنجا که ارائه‌ی خدمات فیبرنوری در حوزه‌ی زیر دریا بسیار گران است و این خدمات از سال‌های پیش توسط شرکت‌های خارجی به ایران ارائه می‌شود، لذا تیمی از اساتید و دانشجویان دانشکده‌ی پست و مخابرات تحقیقات برای ارائه‌ی خدمت در این بخش را آغاز کردند و با تلاشی پنج ساله توانستند این روبات کاوشگر را که نمونه‌ی داخلی ندارد را عرضه و آماده‌ی بهره برداری کنند.

یزدانیان در خصوص موارد استفاده‌ی این کاوشگر، گفت: کاوشگر بصیر خلیج فارس با هدف استفاده در حوزه‌ی ICT ، نفت و گاز، تاسیسات زیر آب، محیط زیست، شیلات و پدافند غیرعامل طراحی و ارائه شد.

ایجاد امنیت بر بستر فیبرنوری زیردریایی با کاوشگر بصیر خلیج فارس


وی با تشریح عملکرد این کاوشگر در بخش ICT ، گفت: این کاوشگر انواع خدمات پیش از نصب، حین نصب و موارد مرتبط با نگهداری فیبرنوری بر بستر دریا را ارائه می‌دهد، همچنین حمایت پدافند غیرعامل از خطوط فیبر زیر دریا و جلوگیری از حملات مکانیکال سایبری از جمله موارد استفاده‌ی این کاوشگر است و در نهایت قطعی‌های فیبرنوری زیر دریایی کشور به حداقل خواهد رسید.

یزدانیان ضمن اشاره به برخی موارد پیگیری شده توسط این کاوشگر، به پیگیری خطوط تاسیسات زیر آب برای سازمان بنادر و ردگیری هواپیمای آموزشی تک موتوره در دریای خزر اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به دانش فنی و آزمایشگاه‌های تخصصی موجود در دانشکده، سیاست کلی ما حرکت در جهت رفع نیازهای تخصصی حوزه‌ی ICT در کشور است و در این راستا نمونه‌های اینچنینی همچون کاوشگر بصیر خلیج فارس را در آزمایشگاه‌های دانشکده تولید و برای عرضه به بخش صنعت آماده می‌کنیم.