Gerdab.IR | گرداب

هوشمند سازی؛ ماموریت بزرگ پلیس فتا

تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴

رییس پلیس فتا استان اصفهان با تشریح مهمترین اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با فریب کاران سایبری گفت: هوشمند سازی اجتماعی در ارتباط با کلاهبرداران اینترنتی در فضاهای مجازی یکی از مهمترین ماموریت های بزرگ پلیس فتا بوده است.

به گزارش گرداب، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی پنج شنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا عنوان کرد: بی اطلاعی و استفاده نادرست یا اشتباه از فضاهای مجازی باعث می شود تا فریب کاران بتوانند اطلاعات شخصی و محرمانه افراد را در اختیارخود بگیرند .

وی افزود: کلاهبرداران حرفه ای در این حوزه با استفاده ازترفند هایی مانند هک ونفوذ به سامانه های رایانه ای و مخابراتی، پست های الکترونیکی ، تلفن های همراه وپیام رسان های فوری'مسنجرها' به اطلاعات محرمانه و شخصی افراد دسترسی پیدا می کنند.

رییس پلیس فتا استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس فتا تلاش می کند تا این ترفندها توسط کاربرها و افرادی که از تلفن همراه استفاده می کنند شناسایی شود گفت : چنانچه کاربران بدانند این ترفندها چیست؟ می توانند مهندسین اجتماعی فریب کار را شناسایی کنند و به دام آنها نیفتند.

وی در پاسخ به این سوال که ترفندهای هکرها چیست گفت: اطلاعات شخصی و محرمانه افراد بطور عادی قابل دسترس نیست به همین دلیل هکرها یا مهندسین فریبکار اجتماعی با استفاده از غفلت،ساده لوحی و تمایل به دوستی یا کمک ،طعمه های خود را انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد گفت :باید در باره آنچه به غریبه ها می گویید احتیاط کنید،افراد ناشناس را به داخل منزل راه ندهید،اطلاعاتی را که در ایمیل یا ایمیل صوتی خود درخارج از محل کارضبط شده محدود کنید،اگر مشکوک به این هستید که اطلاعات شخصی شما به خطر افتاده است، سریعا با بانک یا شرکت صادر کننده ی کارت اعتباری خود تماس بگیرید.

وی در ادامه گفت :رمز عبور ،خط مقدم دفاعی شما در حفاظت از اطلاعات ذخیره شده است به عبارتی رمز عبور مکانیزم احراز هویت کاربر است بنابراین کاربران باید از رمز های عبوری استفاده کنند که حداقل شامل 8 کاراکتر بوده و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ ،اعداد و سمبل ها باشد، هیچ وقت این رمزهای عبور درجایی یادداشت نشود،و حداقل هر90 روز یکبار رمز به طور مرتب تغییر کند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که امنیت پیام رسان ها 'مسنجرها' چقدراست و چگونه باید از آنها محافظت کرد نیز گفت:پیام رسان های فوری یک ابزار پر طرفدار برای ایجاد ارتباطات سریع هستند.با این حال برخی از تهدیدها در استفاده از پیام رسان ها وجوددارد.
وی افزود ارتباط پیام رسان ها ، رمز نگاری نمی شود بنابراین از آنها برای ارسال اطلاعات محرمانه استفاده نکنید زیرا ممکن است دیگران قادر به شنود مکالمه متنی یا صوتی و تصویری شما باشند.
از رمزهای قوی برای حساب کاربری خود استفاده کنیدو مرتب رمز خود را تغییر دهید و آنتی ویروس خود را همیشه به روز نگهداشته و درپایان فعالیت خود با پیام رسان اطمینان یابید که از آن خارج شده اید'لوگ آف کنید'

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی با عنوان این مطلب که هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و مخابراتی جرم محسوب می شود و مجازات دارد گفت: بسیاری از افراد بخصوص جوانان و نوجوانان ،از روی کنجکاوی با استفاده از برخی نرم افزارها و تکتیک ها ،به این امر اقدام می کنند این افراد باید بدانند در بیشتر موارد اقدام آنان جرم تلقی شده و در صورت شناسایی توسط پلیس، برخورد قضایی انجام و مجازات برای آنها در پی دارد و از آن پس یک فرد'سابقه دار' محسوب شده و در آینده از بسیاری امتیازات اجتماعی نظیر ادامه تحصیل، اشتغال و...محروم خواهند بود.

وی افزود : بسیاری از والدین تصور می کنند که بزه و تخلف اجتماعی جوانان و نوجوانان ، جایی خارج از خانه و خانواده اتفاق می افتد وبنابراین بر این باورند که اگر فرزند نوجوان کنجکاو آنها درخانه و با رایانه و اینترنت نسبت به هک و نفوذ اقدام کند مجرم نیست ودر برابر اقدامات پلیس وتصمیمات قضایی مقاومت می کنند لذا بایسته است والدین نسبت به فعالیت های اینترنتی فرزندانشان حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی درپاسخ به این سوال که نیروی انتظامی برای هوشیار نمودن جامعه در این موارد چه کرده است گفت : ایجاد مرکز مشاوره آرامش بصورت رایگان در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ،چاپ و نشر ماهنامه امین اصفهان و حضور غرفه پلیس فتا در نمایشگاه مخابرات استان اصفهان که از 25 مرداد آغاز شد و تا 29 مرداد ادامه داشت ازجمله فعالیت های پلیس برای اطلاع رسانی به مردم و هوشیارتر نمودن آنها نسبت به جرایم ، مددکاری اجتماعی و جلوگیری از سو استفاده هکرها وکلاهبرداران از ساده لوحی و غفلت مردم می باشد.

وی اضافه کرد: شهروندان عزیز می توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 2183030-031'مرکز مشاوره نیروی انتظامی ' تماس بگیرند

وی در پایان خاطر نشان کرد: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات 'فتا' آمادگی خود را برای هرگونه راهنمایی و مشاوره به خانواده ها جهت استفاده درست از فضاهای مجازی و همچنین مراقبت از جوانان و نوجوانان که ناخواسته و ندانسته آلوده جرایم سایبری می شوند اعلام می نماید.