Gerdab.IR | گرداب

شکار برنامه نویسان توسط گوگل

تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

اگر گوگل تشخیص دهد که کاربر، کلمات خاصی را در زمینه‌ی برنامه‌نویسی جستجو می‌کند به وی پیشنهاد کار خواهد کرد.

به گزارش گرداب از سایبربان، مکس راسِت (Max Rosett)، یکی از افرادی که جدیدا در گوگل استخدام شده است، گزارشی از نحوه‌ی استخدام خود در شرکت گوگل نوشته و گفته است: «3 ماه پیش اصلاً تصور نمی‌کردم برای کار در شرکت گوگل آماده باشم. در آن زمان فکر می‌کردم که با درخواست من برای کار در گوگل مخالفت خواهد شد.»

او به مدت سه سال به عنوان مشاور مدیر یک شرکت فعالیت می‌کرد؛ اما همیشه دوست داشت به یک مهندس رایانه تبدیل شود. او با شرکت در یک برنامه‌ی آموزشی آنلاین، توانست به یک مهندس رایانه‌ی حرفه‌ای تبدیل شود.

مکس ادامه داد: «به مرور زمان مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را افزایش دادم؛ اما هنوز اعتماد به ‌نفس کافی برای قبول یک شغل تمام وقت را نداشتم.»

مطابق روزهای دیگر، زمانی که این برنامه‌نویس برای انجام پروژه‌ای عبارت «لیست توابع پایتون» را در موتور جستجوگر گوگل جستجو کرد، به طور معمول لینک‌های آبی‌رنگ همیشگی به نمایش درآمد و او شروع به بررسی لینک‌ها کرد که اتفاق عجیبی رخ داد. در هنگام بررسی لینک های معمولی، صفحه‌ی جستجوی گوگل از وسط باز شد و یک سؤال در وسط آن به نمایش در آمد. از او پرسیده شده بود: «شما به زبان ما صحبت می‌کنید. آیا برای یک چالش آماده هستید؟»

 

راسِت با سؤال پرسیده شده موافقت کرد و بر روی لینک آن کلیک کرد. بعد از اینکه او پاسخ مثبت به این سوال داد به صفحه‌ای با عنوان "foo.bar" که رابط کاربری آن شباهت بسیار زیادی به یونیکس "Unix" داشت، هدایت شد. در صفحه‌ی باز شده او دستور «دیدن لیست فایل‌ها» را وارد کرد و تنها با فایلی به نام "Start_here.txt" مواجه شد.

در این فایل تنها دو جمله نوشته شده بود. متن فایل به این صورت بود: «برای دیدن چالش کلمه‌ی درخواست را تایپ کنید. برای دیدن لیست دستورات کلمه‌ی کمک را تایپ کنید.» (Type request to request a challenge. Type help for a list of commands.)

راسِت عبارت درخواست را تایپ کرد و عبارت «راست مکس خرگوش سفید را تعقیب کن.» برای او به نمایش در آمد. در واقع یک پاراگراف برای او به نمایش درآمده و در آن دستورالعمل‌هایی برای حل کردن یک مسئله‌ی برنامه‌نویسی به او نشان داده شده بود. برای حل این مسئله تنها 48 ساعت به او زمان داده شده بود.

 

 

این برنامه‌نویس افزوده است: «برای حل این مسئله مشکل زیادی نداشتم. برای اینکه مسئله‌ی مطرح‌شده حل شود نیاز به دانستن برخی الگوریتم‌ها بود و می‌توانستم بین زبان‌های جاوا و پیتون یکی را انتخاب کنم. بخش اول این مسئله در مدت چند ساعت حل شد و به مرور زمان توانستم مسئله‌ی اول را به طور کامل حل کنم.»

بعد از اینکه راسِت جواب این مسئله به دست آورده و برای گوگل ارسال کرد، با تأیید درست بودن آن مواجه شد و پس از آن توانست چالش بعدی را انتخاب کند. از آن زمان به مدت 2 هفته او مسئله‌های مختلفی را به همین صورت پاسخ داد.

بعد اینکه هر 6 مسئله‌ی مطرح‌شده توسط این برنامه‌نویس حل شد، به او این امکان داده شد تا اطلاعات تماس خود را در فرم مخصوصی وارد کند. چند روز پس تمام شدن این ماجرا ایمیلی از شرکت گوگل برای او ارسال شد که در آن از مکس درخواست شده بود تا رزومه‌ی خود را ارسال کند. چند روز پس از دریافت این ایمیل نیز با او تماس گرفته شد.

در واقع نحوه‌ی استخدام گوگل به صورت کاملاً آنلاین بود و تنها باید از طریق صفحه‌ی Foo.bar به سؤال‌ها جواب داده می شد. زمانی که او به دفتر مرکزی گوگل دعوت شده بود فکر می‌کرد با یک شوخی مسخره طرف است.

وی در این مورد گفت: «زمانی که بار اول با این صفحه روبه‌رو شدم، از تمام دوستانم و همچنین کارمندان گوگل در مورد این صفحه سؤال پرسیدم؛ اما هیچ‌کدام از وجود چنین صفحه‌ای اطلاع نداشتند و تنها می‌گفتند ایده‌ی جالبی است. بعد از گذشت دو هفته که به همه‌ی مسئله‌ها پاسخ درست دادم، با من تماس گرفته شد و از من خواستند تا با مدیران گوگل ملاقاتی داشته باشم. سه ماه بعد از این ملاقات، من به کار در گوگل دعوت شدم.»

صفحه‌ی Foo.bar به راحتی پیدا خواهد شد اما اجازه‌ی ورود به آن وجود ندارد. این صفحه یک ابزار استخدام برای شرکت گوگل است و تنها زمانی امکان دسترسی به آن وجود دارد که گوگل امکان دسترسی را برای آزمون گرفتن صادر کند. این قابلیت ممکن است پیشرفته و جالب به نظر برسد؛ اما از طرفی نشان می‌دهد که گوگل تمام جستجوهایی که انجام می‌شود را زیر نظر دارد و اطلاعات کاربرهای خود را جمع‌آوری می‌کند.