Gerdab.IR | گرداب

تلاش روسیه برای حذف صفحه‌ از ویکی‌پدیا

تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

در حالی که برخی مقامات روسیه مدعی شدند که توانستند صفحه‌ای از ویکی‌پدیا را حذف کنند، اما برخی می‌گویند به دلیل وجود HTTP در این وب‌گاه، تلاش روسیه خنثی شد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ در حالی که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در روسیه موظف شده بودند تا 24 آگوست سال جاری میلادی دسترسی به کلیه‌ی صفحات روسی‌زبان ویکی‌پدیا را ممنوع کنند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل وجود پروتکل امن انتقال ابرمتن در ویکی‌پدیا (HTTP)، تلاش روسیه برای توقف صفحات آن خنثی شد؛ اما برخی مقامات این کشور مدعی شدند که برای مدت 18 ساعت یک صفحه‌ی ویکی‌پدیا را بلوکه کرند و سپس روسکومنادزور (Roskomnadzor) یا سازمان نظارت بر رسانه‌های روسی، آن صفحه را از لیست متون روسی ویکی‌پدیا به‌طورکلی حذف کرد.

صفحه‌ی مذکور در مورد تولید حشیش توضیحاتی داده بود که طبق قوانین روسیه انتشار اطلاعات در مورد نحوه‌ی ساخت آن ممنوع است. پیش‌تر نیز این کشور، ویکی‌پدیا را تهدید کرده بود که اگر صفحه‌ی مذکور را حذف نکند، به‌طورکلی دسترسی به ویکی‌پدیای روسی را به‌طورکلی ممنوع می‌کند؛ اما برخی مقامات ویکی‌پدیا مدعی شدند که چندین بار صفحه‌ی مذکور را به‌منظور تطبیق با قوانین روسیه اصلاح کردند.

همچنین چندی پیش روسیه صفحه‌ای از وب‌گاه "Reddit" را نیز بلوکه کرده بود. صفحه‌ی مذکور نیز در مورد راه پرورش نوعی قارچ‌های روان‌گردان بود.

علاوه بر این‌ها، این کشور برخی از شرکت‌های بزرگ را مانند گوگل، فیس‌بوک و توئیتر نیز قبلاً تهدید به تحریم کرده بود.