یک سال در صف انتظار خدمات مرجوعی

تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

برخی سایت های خرید آنلاین برخلاف عکس های مشتری پسند موجود در سایت خود محصولات با کیفیت واصل را ارائه نمی دهند و به تعهدات خود در مورد خدمات پس از فروش وعده داده شده عمل نمی کنند.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران  خرید و فروش اینترنتی در صدر محبوب ترین خدمات پستی قرار گرفته است. این نشان از افزایش روز افزون خرید از فروشگاه های اینترنتی دارد.
وجود برخی معایب در خرید سنتی مانند:

1. شلوغی فروشگاه ها مخصوصا در فصل تعطیلات ، احتمال تمام شدن کالاهای موجود در انبار ، وجود فروشندگان غیر ماهر و بی تجربه ، نیاز به صرف وقت نسبتا زیاد برای انجام خرید

2. نیاز به حرکت و جابه جایی فیزیکی برای یافتن کالای مورد نظر

3. مشکل بودن مقایسه شرایط خرید و محصول به دلیل بعد زمان و مکان

باعث شده مشتریان به دنبال راه های جایگزین باشند و به نظر می رسد خرید از طریق اینترنت بتواند تا حدودی این مانع را برطرف نماید.

با اوج گرفتن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از این سرویس، مشکلات این قبیل معاملات نیز بیشتر می شود. برخی از افراد وقتی با مشکل در خرید اینترنتی مواجه می شوند، ترجیح می دهند دیگر از این روش برای بدست آوردن کالای مورد نظر خود استفاده نکنند.

در حال حاضر تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس و جر و بحث با فروشندگان نیست.

مشکلات 5040


اما خرید های اینترنتی هم مشکلات خاص خود را دارند گاهی رعایت نکردن یک سری نکات توسط خریدارن مثل بی توجهی به نکات امنیتی،عدم آگاهی نسبت به حقوق خود و استانداردهای یک فروشگاه مطمئن آن ها را متضرر می کند.

گاهی اوقات نیز شرکت های اینترنتی خود به تعهدات و گفته هایشان عمل نمی کنند و یا حتی از عکس های شیک، جذاب و مشتری پسند که بعضا از محصولات اصلی و با کیفیت گرفته شده استفاده می کنند در حال که محصولات ارائه شده به مشتری مرغوبیت واقعی را ندارند به این ترتیب با انبوهی از مشتریان ناراضی و سر در گم مواجه می شوند. این مورد در بین سایتهای خرید آنلاین ایرانی که حتی مجوز هم دارند کم نیست.

از طریق بعضی از مشتریان سایت 5040 باخبرشدیم این وب سایت به تعهدات خود از قبیل ارجاع محصول در صورت مورد پسند نبودن مشتری چندان پایبند نیست.یکی از این مشتریان که از محصول توپک ماشین لباسشویی ناراضی بود بیان کرد این محصول نه تنها لباس را تمیز نمی کند بلکه آسیب های جدی هم به دستگاه ماشین لباسشویی زده است و سایت 5040 بعد از مرجوع شدن این کالا با گذشت نزدیک به 9 ماه هنوز هیچ اقدامی برای بازگرداندن مبلغ به مشتری انجام نداده است.

در موارد مشابه دیگر مشتریانی که از پکیج لاغری این فروشگاه استفاده کرده بودند دچار گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی فراوان شده اند که با ارجاع این محصول هنوز با گذشت زمانی نزدیک به یک سال هیچ اتفاقی برای بازگشت مبلغ از سوی این فروشگاه خرید اینترنتی اتفاق نیافتاده است.


مشکلات 5040

مشکلات 5040


این در حالی است که شرایط گارانتی مرجوعی کالا در این سایت به صورت زیر اعلام شده است:
 
شرایط بازگرداندن کالادر سایت 5040:

عدم هماهنگی با سلیقه مشتری

انصراف از خرید، قبل از ارسال کالا و اعلام به واحد پشتیبانی

کالای دارای ایراد یا اشکال فنی (بازگرداندن کالا تا7  روز کاری)

استفاده ناصحیح و غیر معمول و خارج از دستورالعمل ارائه شده در بسته بندی کالا

کالاهای مغایر با شکل و نوع فیزیکی کالای نمایش داده شده در سایت

خواهشمند است قبل از ارسال کالا با واحد پشتیبانی 5040 هماهنگ نمایید. حتماً فاکتور به همراه کالای بازگردانده شده باشد. در صورت عدم وجود فاکتور، کالا شامل گارانتی مرجوعی نمی شود.

اما مشتریان ناراضی از این فروشگاه با رعایت موارد بالا حتی بعد از گذشت یک سال به جایی نرسیده اند.

در پایان گفتنی است؛ تبلیغات یکی از وظایف رسانه های جمعی است اما تحقیق و تفحص برای مورد تایید بودن کالا و محصول در هر زمینه ای به عهده خریدار است و کوتاهی در این زمینه گاهی اوقات ضرر های مالی، جسمی و یا حتی روحی و اتلاف وقت را در بردارد.