به گزارش گرداب از فارس رضا باقریاصل در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم عمر چندین ساله اسناد دولت الکترونیک در ایران، این هدف محقق نشده و اساسا معیاری برای اندازهگیری میزان تحقق دولت الکترونیک در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: برخلاف آنچه به نظر میرسد، سندهای مربوط به دولت الکترونیک همواره قابل اندازهگیری بوده است، همچنان که بر اساس ماده 40 قانون مدیریت خدمات کشوری که سال 86 تصویب شده، نقشه راه مصوبی وجود داشته اما در اجرا اتفاق دیگری افتاده است.
وی درباره علل عدم تحقق دولت الکترونیک در ایران، تصریح کرد: در چند سال اخیر به واسطه حذف سازمان مدیریت، تمرکزی در ارتقای دولت وجود نداشت و منجر به خلائی شد که نتوانست بازآفرینی دولت، را با استفاده از ابزارهای IT در پیش بگیرد.
باقریاصل با اشاره به اقدامات برای جبران این تاخیر، ادامه داد: نخستین اقدامی که در دولت یازدهم در رابطه با اجرای دولت الکترونیک انجام شد و در سند دولت الکترونیکی نیز آمده است، در وهله اول تاکید بر توسعه دولت و سپس استفاده از ابزارهای الکترونیک است.
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: لزوما الکترونیک شدن، اهدافی از جمله کوچک سازی دولت، کیفیت خدمات، کاهش بروکراسی و کاهش هزینه تمام شده را به دنبال ندارد؛ بلکه در صورت بازآفرینی دولت، حتی سرویسهای فعلی نیز میتوانند در بستر فیزیکی بهتر ارائه شوند.
وی تاکید کرد: از این رو معتقدیم پیش شرط اصلی توسعه دولت الکترونیک، توسعه فرایندها و بازآفرینی دولت است و باید با رشد زیرساختهای توسعه دولت (از جمله استفاده از فناوری اطلاعات) ساختار دولت ارتقا یابد.
وی تاکید کرد: بند «ب» ماده 46 قانون برنامه پنجم درباره اشتراک گذاری تبادل اطلاعات داده بین دستگاهها تاکنون انجام نشده است و در حالی که مدت کمی از برنامه باقی است، این ادبیات به تازگی بین دستگاهها در حال شکلگیری است.
باقریاصل گفت: سخت ترین بخش کار، فراهم کردن اطلاعات پایه دولت است که مبنای تعریف خدمات قرار میگیرند و پس از تعریف خدمات، گام بعدی کمک کردن به دستگاههای صاحب خدمات برای ارائه سرویس است.
معاون سازمان فناوری اطلاعات افزود: در این باره تجربه موفقی با ثبت احوال، پست و ثبت اسناد داشتهایم و انشاءالله این تجربه را به تمام 12 پایگاه داده کشور ارتقا خواهیم داد.
باقری اصل تاکید کرد: قرار بود خدمات تا پایان سال 93 استخراج و تعریف شوند، اما به دلیل اینکه دستگاهها با ادبیات معماری مبتنی بر خدمات (Service Oriented) آشنا نبودند، این بخش از کار با تأخیر مواجه شد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: استخراج خدمات وظیفه سازمان مدیریت است که از مجموع دستگاه های اصلی تاکنون 50 دستگاه خدمات خود را اعلام کردهاند.
وی تصریح کرد: سند دولت الکترونیکی زمانبندی اجرایی دارد، اما تا زمانی که خدمات تهیه نشود، ارائه زمانبندی جزیی ممکن نخواهد بود و پس از استخراج خدمات، به ازای هر خدمت میتوانیم برنامه اجرایی را اعلام کنیم.