Gerdab.IR | گرداب

"دای الکتریک"طرحی جدید برای امنیت سایبری

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

به منظور پدافند اینترنت اشیاء، اخیرا محققان دانشگاه هانتسوبل در آمریکا معماری تازه ای تحت عنوان دای الکتریک طراحی کرده است.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان، پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.
 
یکی از موضوعان اساسی و مهم برای آمادگی و پدافند در برابر دشمنان، بالا بردن دفاع و افزایش پدافند دفاع سایبری است. رایاجنگ، نبرد مجازی، یا جنگ سایبری، به نوعی از نبرد اطلاق می‌گردد که طرفین جنگ در آن از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای به عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در فضای مجازی جاری می‌سازند.
 
چند سالی است که مفهمومی به نام Internet for Things یا اینترنت برای اشیا در فضای مجازی رواج پیدا کرده است. یکی از بحث‌های چالشی در حوزه امنیت، ظهور پارادایم جدیدی است که از آن به‌عنوان اینترنت اشیا (Internet of Things) یاد می‌شود. «شیء»ها طیف وسیعی از وسایل الکترونیکی را شامل می‌شود که قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند. اکنون حدود 10 میلیارد شیء به اینترنت متصل می‌شود و این رقم بیش از تعداد انسان‌هایی است که روی کره زمین زندگی می‌کنند. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند این تعداد تا سال 2020 به 30 میلیارد شیء افزایش پیدا ‌کند.
 
دای الکتریک،طرح جدیدی برای امنیت سایبری
 
دامنه این اشیا از وسایلی مانند تلفن‌همراه، تبلت، انواع رایانه‌ها و تلویزیون‌های هوشمند فراتر است. مثلا شرکت گوگل در سال 2014 شرکتی را به نام NEST با سه میلیارد دلار خرید که این شرکت ترموستات‌های هوشمند متصل به اینترنت را تولید می‌کند. این ترموستات‌های هوشمند می‌توانند رفتار کاربران را در واکنش به پارامترهای محیط مانند دما، نور، رطوبت و ... زیرنظر بگیرند و متناسب با آن به تنظیم میزان مصرف انرژی بپردازند. دای الکتریک معماری جدید امنیت سایبری برای اینترنت اشیا است.
 
دای الکتریک معماری جدید امنیت سایبری برای اینترنت اشیا است که اخیرا توسط دانشگاه هانتسوبل در ایالت آلاباما آمریکا طراحی شده است که مدعی شده می تواند برای پیاده سازی امنیت در سامانه های IoT یا همان اینترنت اشیا مورد استفاده قرار بگیرد. کاربردهای این معماری در مواردی نظیر فناوری خودرو های هوشمند، سامانه های کنترل صنعتی و چارچوب های مبتنی بر ابر عنوان شده است.
 
دکتر Coe، محقق ارشد این پروژه گفت:"علاوه بر اینکه یافتن حفره های امنیتی و تعمیر آن­ها با تمرکز جدی بر امنیت سایبری در این پروژه ادامه خواهد یافت، این طرح یک رهیافت مبتنی بر معماری برای گنجاندن امنیت در سامانه ها از ابتدای طراحی را فراهم می آورد."
 
تیم آقای کو، شامل پژوهشگرانی از دانشکده مهندسی رایانه و برق دانشگاه UAH بنام های Dr Jeffrey Kulick ،Dr Aleksander Milenkovicو همچنین دو عضو از دانشکده علوم رایانه بنام های Dr Letha Etzkorn و Dr Sun-il Kim است.
 
دکتر Etzkorn از دیگر محققین این طرح در این باره گفت: در اینترنت اشیا، فرد باید انتظار هر چیز مختلف را داشته باشد. از سیستم های ترکیب شده تا اتصال به ابر. ما فناوری های امنیتی که در دو سطح سیستم های ترکیب شده و فناوری ابر قابل اعمال بودند مورد بررسی قرار دادیم.