Gerdab.IR | گرداب

یک مزیت داخلی شدن اینترنت؛

۴۰درصد ترافیک اینترنت داخلی شد

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

۴۰ درصد ترافیک اینترنت با اقدامات انجام شده به داخل کشور منتقل شد اما قیمت دسترسی به سایتهای داخلی نسبت به سایتهای خارجی برای کاربران ایرانی، همچنان یکسان است.

به گزارش گرداب از مهر، با اقدامات انجام شده توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در کشور، میزبانی برخی سایت‌های پربازدید ایرانی به داخل کشور منتقل شده است و طبق آخرین آمار وزارت ارتباطات، هم اکنون ۴۰ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور مبادله می شود.
 
هدفگذاری برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات اینترنتی، دستیابی به ۸۰ درصد ترافیک داخلی و ۲۰ درصد ترافیک خارجی در این بخش است که هم اکنون طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۴۰ درصد محتوای فضای مجازی در داخل کشور و ۶۰ درصد در خارج از کشور میزبانی می شود.
 
درحال حاضر با داخلی شدن بخشی از ترافیک شبکه اینترنت و اقداماتی که از سوی ارائه دهندگان خدمات ADSL برای میزبانی سایتهای پربازدید در داخل کشور انجام شده است، در شبانه روز حدود ۴۵ گیگابیت ترافیک داخلی به شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت وارد می‌شود اما با وجودی که پیش بینی می شد این حجم ترافیک داخلی در نرخ دسترسی کاربران اینترنت به سایتهای داخلی، تاثیرگذار باشد اما شواهد نشان می دهد که تغییری در قیمت اینترنت کاربران به وجود نیامده است.
 
محمدعلی یوسفی زاده، ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت:با وجود داخلی شدن بخشی از ترافیک اینترنت کشور، اما وزارت ارتباطات دستورالعملی برای ۲ نرخی کردن یا تغییر قیمت اینترنت کاربران نداشته است.
 
وی در مورد پیش بینی کاهش قیمت تمام شده اینترنت کاربران با وجود داخلی شدن ترافیک سایتهای پربازدید ایرانی خاطرنشان کرد: زمانی که انتقال میزبانی سایتهای پربازدید ایرانی به داخل کشور آغاز شد برای خدمات هم‌مکانی و انتقال ترافیک بین سرویس‌دهندگان، تعرفه و قانون مشخصی در نظر گرفته نشد.
 
این فعال بازار اینترنت کشور با بیان اینکه اخیرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای داشته که تعرفه انتقال ترافیک از طریق مرکز تبادل ترافیک زیرساخت - IXP - را تعیین کرده، ادامه داد: اما مصوبه‌ای درباره تغییر قیمت اینترنتی که به دست کاربر نهایی می‌رسد اعلام نشده است.
 
یوسفی زاده با بیان اینکه تعریف اینترنت در هیچ جای دنیا براساس تفکیک داخلی یا خارجی بودن ترافیک نیست، گفت: از مجموع قیمت اینترنتی که به دست مشتری می‌رسد ۲۰ درصد هزینه اینترنت زیرساخت و ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های انتقال است و بنابراین حداکثر ۲۰ درصد هزینه سرویس اینترنت کاربر را قیمت پهنای باند تشکیل می‌دهند.
 
این ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در کشور توضیح داد: البته داخلی شدن ترافیک اینترنت، برای کاربران، نوعی مزیت محسوب می شود، برای مثال در نتیجه این امر، سقف سرعت در اینترنت و هزینه افزایش سرعت برداشته شده است و مشترکی که سرویس ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه را خریداری کرده باشد در اتصال به سرورهای داخلی تا سرعت ۱۰ مگابیت برثانیه، قابلیت دریافت اطلاعات را دارد. در حالی که پیش از این باید برای سرعت‌های بالاتر هزینه‌ اضافه‌ای می‌پرداخت.