Gerdab.IR | گرداب

مهم‌ترین حملات سایبری قرن/بخش دوم

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

آشنایی با مهم‌ترین حملات سایبری قرن حاضر می‌تواند ما را در زمینه‌ی موضع‌گیری کشورها در جنگ سایبری کمک کند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ در بخش دوم این نوشتار، به تعدادی دیگر از مهم‌ترین حملات سایبری قرن 21 اشاره می‌کنیم.
 
    حمله به نیروگاه هسته‌ای آمریکا: در ژانویه 2003، کرم رایانه‌ای «Slammer»، سامانه‌های نظارتی نیروگاه هسته‌ای واقع در ایالت اوهایوی آمریکا را به مدت 5 ساعت، هدف قرار داد. این حمله از اولین حملاتی بود که نشان داد تا چه اندازه زیرساخت‌های حیاتی می‌تواند آسیب‌پذیر باشند.

    حمله به شرکت مهندسی هوافضای ارتباطات ال 3 (L-3 Communications): در آوریل 2011، خبری مبنی بر سرقت اطلاعات حساس این شرکت منتشر شد. همچنین شرکت لاکهید مارتین نیز موردحمله قرار گرفت، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله موفقیت‌آمیز نبود.

    حمله به شرکت امنیت شبکه‌ی «RSA»: در مارس 2011، این شرکت اعلام کرد که هکرها موفق شدند تا با استفاده از فیشینگ، کنترل از راه دور رایانه‌های این شرکت را به دست بگیرند. این حمله به هکرها اجازه داد تا به شبکه‌های این شرکت و شناسه‌های امنیتی کاربران آن دسترسی پیدا کنند. این حمله موجب 66 میلیون دلار خسارت برای شرکت مذکور شد.

    حمله با کرم کانفیکر (Conficker): در فوریه‌ی 2009، برخی از رسانه‌ها، خبر از آلوده شدن هواپیماهای جنگی فرانسه و زیردریایی‌ها و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از طریق کرم رایانه‌ای مذکور دادند. همچنین کرم مذکور به رایانه‌های ارتش آلمان نیز نفوذ کرد.

    عملیات «GhostNet»: در مارس 2009، گزارشی منتشر شد که هکرهای چینی با استفاده از حملات پایدار پیشرفته (APT)، عملیاتی را برای جاسوسی سایبری راه انداخته‌اند. طبق گزارش‌ها، آن‌ها با استفاده از آسیب‌پذیری «Adobe PDF Reader» به سفارت‌خانه‌ها و وزارتخانه‌های 103 کشور حمله کردند.

    حمله به وزارت دفاع آمریکا: در ژوئن 2007، حملاتی علیه سیستم‌های عامل ویندوز در این وزارتخانه صورت گرفت. مهاجمان با استفاده از نامه‌نگاری الکترونیک جاعلانه (E-mail spoofing) اطلاعات حساس و گسترده‌ای را شامل شناسه‌ها و رمز عبور برای دسترسی به شبکه‌های این وزارتخانه به دست آوردند.

    حمله به وب‌گاه‌های کره‌ی جنوبی: در جولای 2009، حملات DDOS علیه وب‌گاه‌های دولتی، مالی و خبری این کشور صورت گرفت. همچنین چند وب‌گاه در آمریکا نیز مورد حملاتی مشابه قرار گرفت. کره‌ی جنوبی، وزارت ارتباطات کره‌ی شمالی را متهم به این حملات کرد.

    حمله‌ی اسراییل به شبکه‌های دفاعی سوریه: در سپتامبر 2007، اسراییل شبکه‌های دفاعی نیروی هوایی سوریه را مختل کرد و خساراتی را به آن وارد آورد.

    حمله به وب‌گاه ریاست جمهوری، مجلس و وزارتخانه‌های استونی: در آوریل سال 2007، حملات گسترده‌ی DDOS علیه اهداف مذکور استونی واقع شد. همچنین در این حملات، بانک‌های این کشور نیز هدف حمله واقع شدند و حدود 1 میلیون دلار خسارت دیدند. این حملات به روسیه نسبت داده شد و در سال 2009، گروهی که تحت حمایت دولت روسیه بودند مسئولیت این حمله را پذیرفتند. ظاهراً این حملات به دلیل تنش‌های موجود بین روسیه و استونی بود.