Gerdab.IR | گرداب

چپاول ثروت ملی به جای ایجاد دموکراسی

ناپدید شدن میلیاردها دلار پول عراق توسط آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۹

مقام‌های نظامی و دولتی امریکایی که پس از اشغال عراق سمت‌های اجرایی این کشور را به دست گرفته بودند، پس از پایان مأموریت‌های خود به فعالان بزرگ تجاری تبدیل شده اند.

گرداب- وزارت دفاع امریکا مسؤول اصلی صرف بودجه های مربوط به بازسازی عراق بوده که عمده آن از فروش نفت به دست آمده است.

به نوشته لس آنجلس تایمز، کل مبلغ اختصاص یافته در عراق برای بازسازی در دوره 2004 تا 2007 که از راه فروش نفت و برخی کمک ها به دست آمده بود، 9 میلیارد و 100 میلون دلار بوده است.

بر همین اساس پنتاگون هم اکنون توضیح و مدرکی دربارهٔ نحوهٔ خرج کردن هشت میلیارد و 700 میلون دلار از سال 2004 تا 2007 ندارد.

در این گزارش که توسط نهاد "بازرس ویژه نظارت بر امر بازسازی عراق" منتشر شده، آمده است: ارتش عراق نیز هیچ فاکتوری درباره دو میلیارد و 600 میلون دلاری که مدعی است صرف بازسازی کرده در دست ندارد و مابقی هزینه ها نیز آن گونه که وزارت خزانه دارایی امریکا مقرر کرده هزینه نشده است.

این نهاد دلیل عدم وجود گزارش‌های معتبر درباره نحوه صرف هزینه ها را وجود مسائلی چون رشوه، سوء مدیریت، بی دقتی در نحوه صرف هزینه ها و فساد موجود در دستگاه ها توصیف کرده است.

به نوشته لس آنجلس تایمز، انتشار این گزارش می تواند برای کنگره امریکا که بودجه‌ای برابر با 53 میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص داده نکته ای منفی محسوب شود.

در حال حاضر پرونده های زیادی درباره فساد و پرداخت رشوه از سال 2003 به بعد یعنی زمان حمله امریکا به عراق وجود دارد. این پرونده های جدید پش‌بینی های بازرسان را به اثبات می رساند. بازرسان پرونده های فساد در عراق می گویند: هرج و مرج، اشتباهات بی‌شمار و استفاده گسترده از پول نقد در پروژه های بازسازی عراق، این اجازه را به تعداد زیادی از امریکایی‌هایی که رشوه دریافت کرده و یا اقدام به پول دزدی می کنند، داده تا به رغم کسب مال زیاد از پرداخت مالیات در امان باشند.

بر همین اساس، مقام‌های نظامی و دولتی امریکایی که پس از اشغال عراق سمت‌های اجرایی این کشور را به دست گرفته بودند، پس از پایان ماموریت‌های خود به فعالان بزرگ تجاری تبدیل شده اند.

منبع: جهان