Gerdab.IR | گرداب

افزایش جرائم سایبری در آفریقا

تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

جرائم سایبری خصوصاً جرائم مالی، در قاره‌ی آفریقا به‌شدت افزایش یافته و کشورهای این قاره در تلاش بری تصویب قوانین جهت جلوگیری از جرائم سایبری هستند.

به گزارش واحد بین‌الملل سایبربان؛ افزایش جرائم سایبری در قاره‌ی آفریقا یکی از مشکلاتی است که نگرانی‌هایی برای مقامات مسئول در زمینه‌ی امنیت سایبر ایجاد کرده است.

به‌عنوان‌مثال وزارت اطلاعات کنیا اخیراً اعلام کرد که تقریباً بیست میلیون دلار در هرسال به دلیل جرائم سایبری به این کشور خسارت وارد می‌شود یا تانزانیا، بالاترین نرخ جرائم سایبری را در این قاره دارد. همچنین طبق برخی گزارش‌ها، روزانه حدود 1000 نفر در تانزانیا قربانی جرائم سایبری هستند.

کشورهای این قاره مانند تانزانیا، زامبیا، نیجریه، آفریقای جنوبی و کنیا در تلاش برای اجرای قوانینی جهت جلوگیری از جرائم سایبری هستند و تانزانیا، نیجریه و آفریقای جنوبی جدیدترین قانون جرائم سایبری خود را تصویب کرده‌اند. مهم‌ترین بخشی که هدف جرائم سایبری در این قاره واقع شده است، بخش بانکی و مالی است.

 به‌علاوه کشور نیجریه در زمینه‌ی کلاه‌برداری از طریق ایمیل، در دنیا شناخته‌شده است. کشور آفریقای جنوبی نیز به دلیل کلاه‌برداری‌هایی که از طریق اینترنت و تلفن همراه صورت می‌گیرد، میلیون‌ها دلار خسارت دیده است.

علاوه بر این کشور، زامبیا و تعداد دیگری از کشورهای شرق آفریقا، نیز هدف این حملات واقع شده‌اند. از علل افزایش این جرائم، کمبود قوانین برای جلوگیری از جرائم، کمبود مراکز پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای و کاهش هزینه‌های اتصال به اینترنت و سهولت دسترسی کاربران به آن برای دسترسی به اینترنت است.

شایان‌ذکر است که نشست‌های مختلفی در این قاره برای جلوگیری از جرائم سایبری برگزار می‌شود که اولین آن‌ها در سال 2011 در نیجریه برگزار شد. در هشتم اکتبر نیز نشست دیگری در این قاره برگزار خواهد شد.