Gerdab.IR | گرداب

شبکه‌ی امواج تراهرتز

تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴

گروهی از دانشمندان دانشگاه براون فناوری جدیدی ایجاد کرده‌اند که سرعت شبکه و انتقال اطلاعات آن 100 برابر از فناوری امروزی بیشتر است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ دانشمندان دانشگاه براون آمریکا (Brown) در حال تحقیق بر روی روشی هستند تا شبکه‌ای با 100 برابر سرعت شبکه‌های امروزی ایجاد کنند. این فناوری امواج تراهرتز (Terahertz Radiation) نام‌گذاری شده است. بر اساس اطلاعاتی که این دانشمندان منتشر کرده‌اند از این شبکه تا 15 سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.

فناوری شبکه‌های تلفن همراه و وای­‌فای امروزی، برای انتقال صدا و داده‌ها به امواج ماکروویو، به کمک ارسال امواج الکترومغناطیسی با فرکانس چند گیگاهرتز وابسته هستند. در فناوری تراهرتز از امواجی با فرکانس 200، 300 یا 500 گیگاهرتز استفاده می‌شود. در این شبکه می‌توان اطلاعات را با حجم، فاصله و سرعت بیشتر ارسال کرد.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه این فناوری قرار دارد نحوه‌ی بکارگیری آن است. سیستم‌های امروزی که بر پایه‌ی ماکروویو کار می‌کنند به مالتی پلکسرها وابسته هستند. (مالتی پلکسر مداری است که چندین سیگنال را به عنوان ورودی دریافت می‌کند و تنها یکی را به خروجی می‌فرستد.) این سیستم‌ها این‌گونه عمل می‌کنند که ابتدا تعدادی زیادی سیگنال منفرد را رمزنگاری کرده و بر روی کانال ارسال می‌کند. سپس در انتهای مسیر دوباره آن‌ها را از هم جدا می‌کند؛ اما کسی با استفاده از این مالتی پلکسرها برای تراهرتز موافقت نکرده است.

دنیل میتلمن (Daniel Mittleman)، کمک مؤلف این تحقیقات در دانشگاه براون، گفت: «استفاده از مالتی پلکسرهای امروزی برای فناوری تراهرتز فایده‌ی زیادی ندارد. این مالتی پلک سرها امواج را جذب کرده و شدت آن را کاهش می‌دهند. امواج تراهرتز ما تنها از راه هوا منتشر خواهند شد و برد آن‌ها با برد امواج تراهرتز برابری می‌کند در حالی که شبکه‌های امروزی توانایی پوشش این برد را ندارند.»

این گروه تصمیم گرفته است برای بکارگیری تراهرتز از آنتن‌های موج‌دار (Leaky Wave Antenna)، استفاده کنند. در این آنتن‌ها از دو صفحه‌ی فلزی موازی و در راستای هم که امواج را هدایت می‌کنند استفاده شده است. در یکی از صفحات فلزی حفره‌ی کوچکی قرار دارد که باعث می‌شود امواج بسته به نوع فرکانس در زوایای مختلف منتشر شوند. در واقع امواج تراهرتز با فرکانس‌ها و داده‌های متفاوت و یکتا ارسال خواهند شد و در انتهای مسیر به کمک دی مالتی پلکسر (کاری برعکس مالتی پلکسر را انجام می‌دهد.) رمزگشایی می­‌شود.

میتلمن افزود:«این دانش ما است. این اولین باری است که از مالتی پلکسرها در محدوده امواج تراهرتز استفاده می‌شود.» تغییر فاصله بین صفحات فلزی می‌تواند پهنای باندی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد را تغییر دهد. به همین علت باید توجه داشت که در حال حاضر تراهرتز جایگزین شبکه‌های امروزی نخواهد شد. بلکه در کنار شبکه‌های امروزی در خانه‌ها و ادارات نصب‌ شده و یک شبکه با پهنای باند بسیار بالا را فراهم می‌آورد.

میتلمن ادامه داد: «فناوری روزبه‌روز در حال پیشرفت است و استفاده از شبکه‌هایی با سرعت‌بالا در فواصل زیاد اجتناب‌ناپذیر است. ما امیدواریم این فناوری در 10 تا 15 سال آینده استفاده‌ی بیشتری پیدا کند.»