Gerdab.IR | گرداب

اتهام جدید به روسیه

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴

محققان شرکت امنیت سایبری F-Secure، خبر از کشف گروه هکری جدیدی دادند که حملات گسترده‌ای را علیه اهداف مختلف جهانی انجام داده است. کارشناسان مدعی هستند که این گروه از جانب دولت روسیه پشتیبانی شده و حداقل به مدت 7 سال است که فعالیت می‌کند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ شرکت امنیت سایبری F-Secure فنلاند، به تازگی خبر از کشف گروه هکری 7 ساله‌ای با نام دوک (The Dukes) داد. این گروه 9 بدافزار خاص را برای هک کردن رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای ساخته و بنا به ادعای محققان، حداقل در دو عدد از این بدافزارها، نشانه‌هایی از حمایت دولت روسیه از این گروه هکری وجود دارد.

محققان می‌گویند: «تاکتیک‌های استفاده شده در این بدافزارها، نشان دهنده حمایت دولت روسیه از سازندگان آن است؛ چرا که تمامی اطلاعاتی که توسط این گروه به سرقت رفته است، موارد مورد علاقه روس‌ها است.»

F-Secure مدعی شد: «این گروه هکری از فناوری‌های نوین هکری، حداقل به مدت 7 سال برای تقویت بنیان اطلاعاتی روسیه استفاده می‌کرده است. در لیست اهداف گروه دوک، اهدافی نظیر مرکز سابق اطلاعات ناتو در گرجستان، وزارت دفاع گرجستان و وزارت خانه‌های خارجه در ترکیه و اوگاندا، قرار دارد.» همچنین این گروه روسی مراکز دولتی خاصی را در کشورهای غربی مورد تهاجم قرار داده است.

F-Secure تأکید کرد: «حملات صورت گرفته توسط این گروه نشان‌دهنده لزوم تقویت امنیت جمعی در بین اعضای ناتو است.»
 
در پی شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها در گرجستان و اوکراین و کشمکش‌های بین اروپا، روسیه و آمریکا بر سر مناطق مورد درگیری، آمریکا و متحدانش جنگ تبلیغاتی گسترده‌ای را علیه روسیه به راه انداخته‌اند. اتهامات سایبری نیز بخشی از این جنگ تبلیغاتی بوده وهر از گاهی یکی از شرکت‌های آمریکایی و یا متحدان اروپایی آنها، حمله‌ای را به روسیه نسبت می‌دهند.

اما نکته قابل تامل، سکوت معنادار روس‌ها در برابر این اتهامات است؛ در حالی که کشوری همانند چین، اغلب اتهامات سایبری که توسط آمریکا به این کشور نسبت داده می‌شود را بی پاسخ نمی‌گذارد.